بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
این گزارش در حالی روی کدال رفت که طی معاملات دو روز گذشته با اعلام پیغام ناظر بازار فرابورس، نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با توجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش بینی سود هر سهم سال مالی 94 و ارائه پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 متوقف گردید.
کد خبر : ۱۶۱۴۵۰
نویسنده :
یارمحمدی

شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در روزهای پایانی هفته گذشته اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 95.12.29 خود را در حالی ارائه کرد که چندی پیش از پیشنهاد هیأت مدیره به منظور افزایش سرمایه 395 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خبر داده بود، اما اعلام شد که این برنامه هنوز در مراحل ابتدایی اخذ مجوز قرار دارد ؛ با این وجود طی گزارش ارائه شده و با اعمال سرمایه جدید، در نگاه اول گویا شرکت با تعدیل منفی 82 درصدی سود همراه شده است. حال آنکه اگر با سرمایه فعلی سود برآوردی سال 95 را محاسبه کنیم، می توان مشاهده کرد که واقعیت طور دیگری است.

به گزارش بورس نیوز، این گزارش در حالی روی کدال رفت که طی معاملات دو روز گذشته با اعلام پیغام ناظر بازار فرابورس، نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با توجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش بینی سود هر سهم سال مالی 94 و ارائه پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 متوقف گردید. طبق اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، این شرکت با اعلام مبلغ 874 ریال سود به ازای هر سهم از تعدیل منفی 82 درصدی سود خبر داده، در حالیکه با بررسی دقیق تر و محاسبه رقم سود هر سهم با سرمایه فعی می توان دریافت که این تعدیل منفی تنها حدود 9 درصد بوده است؛ اما نکته جالبی که در صورت های مالی شرکت وجود دارد، اعمال سرمایه جدید در محاسبات سود هر سهم "حسینا" می باشد که همین امر عامل ایجاد این تغییرات با اهمیت در سود برآوردی سال 95 نسبت به سال 94 شده است.

همانطور که از اطلاعات و صورت های مالی این مجموعه در سامانه کدال مشخص است، افزایش سرمایه 395 درصدی "حسینا" هنوز در مراحل ابتدایی اخذ مجوز از سازمان بورس و کسب اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی قرار دارد و قطعی نشده است. اما مدیران این شرکت مبلغ 660 میلیارد ریال سرمایه شرکت را در بخش سرمایه ثبت نشده، اعمال کرده و صورت های مالی خود را با احتساب سرمایه جدیدی که هنوز مجوز آن نیز کسب نشده، ارائه کرده اند.

این درحالی است که عموماً بعد از اخذ مجوز و تشکیل مجمع فوق العاده سرمایه جدی شرکت ها در صورت های مالی و گزارشات آنها جای می گیرد و بر اساس آن سود هر سهم را اصلاح می کنند، ولی "حسینا" خودجوش به استقبال این موضوع رفته و پیش از گرفتن مجوز از نهاد ناظر و متولی بازار، افزایش سرمایه خود را در صورتهای مالی لحاظ کرده است.

همچنین، با لغو تحریم های بین المللی و افزایش مراودات تجاری با کشورهای دیگر، خصوصاً از راه دریایی و حمل و نقل کانتینری انتظار بهبود عملکرد شرکت های فعال در این حوزه مخصوصاً شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا می رفت، چرا که در سالهای تحریم سودآوری این شرکت افت نکرده و با تعدیل مثبت درآمد همراه بود، اما حال با وجود رفع موانع و عقد قراردادهای جدید، این مجموعه از پیش بینی کاهش سودآوری برای سال مالی آتی خبر داده است.

بر این اساس، "حسینا" که برای سال مالی 94 مبلغ 5420 ریال سود به ازای هر سهم با سرمایه 167میلیارد ریالی برآورد کرده بود، در آخرین گزارش خود این رقم را به 4779 ریال سود کاهش داد و همانطور که عنوان شد با همین سرمایه، مبلغ 4332 ریال سود و تعدیل منفی 9.3 درصدی برای سال 95 ارائه کرده است.

حال سوالی که ذهن اغلب سهامداران این مجموعه را به خود مشغول کرده این است که آیا این کاهش 11 و 9 درصدی سودآوری "حسینا" آنقدر مهم است که ناظر بازار آن را تعدیل با اهمیت قلمداد می کند؟ گرچه مجموع این تعدیل های منفی باز هم از 20 درصد که از نظر سازمان بورس تغییر با اهمیت محسوب می شود نیز کمتر است!

در کنار این موضوع، آیا مسئولین سازمان صورت های مالی این مجموعه را مطالعه نکرده اند تا متوجه شوند کاهش 82 درصدی سود سهام شرکت توسعه خدمات و دریایی سینا با احتساب سرمایه ثبت شده که هنوز مجوز سازمان و اظهار نظر حسابرس آن نیز بلاتکلیف می باشد، ارائه شده است؟

از طرفی گفته می شود شاید خبر های مهم دیگری در راه است که ما از آن بی اطلاع هستیم! از طرفی اعلام این پیام ناظر و ارائه این چنینی صورتهای مالی در نگاه اول و بدون بررسی بار منفی زیادی بر روند قیمتی سهم خواهد داشت که باعث افت قیمت سهام آن در بازار می شود، البته گفتنی است که به نظر می رسد این امر برای آن دسته سودجویانی که باعث ایجاد اینگونه جو منفی در روند قیمتی سهام شده اند بد نباشد چراکه در قیمت های کمتر خرید خود را ارزانتر انجام دهند.

در پایان از مسئولین و متولیان بازار سرمایه و همچنین مدیران شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا درخواست می شود تا در جهت حفظ منافع سهامداران خصوصا سهامداران خرد به مسائل این چنینی رسیدگی لازم را انجام دهند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبد خدا
ROMANIA
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
این دیگه خیلی بد کرده؟؟؟؟؟//
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
سلام
چرا سازمان هیچ وقت از این سهم نمی خواهد شفاف سازی درمورد قرار داد هاش با شرکت خارچی کن و ..
تحلیلگر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
گزارش توجیهی افزایش سرمایش بعضی جاهاش خصوصا صورت های مالی پیش بینی شدش اصلا خوانا نیس
سهامدار حسینا
GERMANY
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
ضمن تشکر از مدیریت محترم سایت بورس نیوز
لطفا طی تماس با امور سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، سهامداران حقیقی سهم مذکور را از بلاتکلیفی در بیارید... با سپاس
الماسی
GERMANY
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
با احترام. توضیحات بسیار بجا وضروری بوده است .شخصا از ذکر تعدیل با اهمیت در مکاتبات بورس متعجب بودم با تشکر
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
چرا با روان سهامدارش اینطوری بازی میکنه واقعا باید مسولین پیگیری کنند سهامداران حقیقی چه گناهی کردند تو روخدا اگه وجدان دارین مارو از این بدبختی نجات بدین به اندازه کافی رو این سهم مثلا بنیادی ضر کردیم دیگه بسه
محمدرضا
GERMANY
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷
ما رکب نمیخوریم حسینا بازار پایه هم بره باهاش هستیم
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
حسینا دوست داشته افزایش سرمایه بدهد به سازمان بورس چه ربطی داره ؟