بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
بهبود اقتصادی در آمریکا که موجبات رشد ارزش دلار و بالا رفتن انتظار سرمایه گذاران از افزایش نرخ بهره در این کشور را فراهم کرده بود؛ با شروع ماه دوم میلادی در سال 2016 و ارائه گزارش های جدید از اقتصاد این کشور، تردید ها را افزایش داد.
کد خبر : ۱۶۱۵۹۵
نویسنده :
یارمحمدی

بازارهای کالای بین المللی که از اواسط سال 2014 و برخی بازارها قبل از آن، روی خوش به خود ندیده اند، در طول دو هفته گذشته شاهد تبدیل شدن از یک محرک ریزش به ضد محرک شدند.

به گزارش بورس نیوز، بهبود اقتصادی در آمریکا که موجبات رشد ارزش دلار و بالا رفتن انتظار سرمایه گذاران از افزایش نرخ بهره در این کشور را فراهم کرده بود؛ با شروع ماه دوم میلادی در سال 2016 و ارائه گزارش های جدید از اقتصاد این کشور، تردید ها را افزایش داد. آمریکا قصد داشت در سال میلادی جاری چندین مرحله، نرخ بهره خود را افزایش دهد و شرایط اقتصادی خود و عوامل محیطی را به دقت رصد می­کرد، اما آمار اشتغال و تجارت در این کشور، سرمایه گذاران را نا امید کرده و ظن کاهش دفعات افزایش نرخ بهره را در این سال افزایش داد. همین عامل موجب کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل برخی ارزهای مهم، از جمله یورو شد.

بر اساس این گزارش، رابطه عکس ارزش دلار و قیمت کالاها موجبات رشد ملایم و مثبت شدن بازار کالایی در عرصه بین المللی را فراهم کرد و اکنون شاهد رشد ملایم بازارها هستیم. از این رو قیمت نفت از محدوده کمتر از 30 دلار افزایش یافت و حال به نرخ 35 دلار رسیده، همچنین قیمت فلزات از جمله مس رشد مناسبی را از کف قیمتی خود پشت سر گذاشته است.

علاوه بر این، برخی تحلیلگران نیز اعلام کردند که انتظار می‌رود کاهش تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا در سال ۲۰۱۶ منجر به حمایت از قیمت نفت شود و تعداد دکل‌های حفاری آمریکا به کاهش خود ادامه خواهد داد، در این هفته ۲۶دکل دیگر نیز از حالت عملیاتی خارج شدند و تعداد دکل‌های حفاری نشان می‌دهد که تولید متوسط سالانه آمریکا نسبت به سال گذشته ۴۴۵ هزار بشکه در روز می‌تواند کاهش پیدا کند.

گرچه مشکلات اقتصادی در دنیا ادامه داشته و تلاطم بازارها در چین موجب کند شدن اقتصاد در شرق آسیا از جمله ژاپن را فراهم کرده و طی همین دو هفته آمار منتشره از سوی این دو اقتصاد از جمله تراز تجاری، فعالیت صنعتی و... بسیار ناامیدکننده بود، اما در حال حاضر کاهش ارزش دلار بر سایر عوامل چربیده و شرایط را برای شرکت ها متکی به صادرات کالا بهتر کرده است.

در پایان گفتنی است که در این بین تحلیل گران زیادی به رشد ملایم بازار در کوتاه مدت امید بسته اند و پیش بینی می شود روند مثبت شکل گرفته به صورت ملایم ادامه داشته باشد. اقتصاد آمریکا برای ادامه سیاست های خود در جهت افزایش نرخ بهره نیاز به رشد قیمت نفت، بهبود در اقتصادهای بزرگ همچون چین و موفقیت در سیاست های تورمی و سطح اشتغال داخل است که در شرایط فعلی، حداقل در کوتاه مدت روند بهبود این شرایط کندتر شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر