بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
هر چند که در رابطه با شرکت های آسیایی مشکلاتمان تا حدود زیادی رفع شده، اما هنوز در رابطه با کشورهای آمریکایی و اروپایی اقدام عملی صورت نگرفته و در مرحله مذاکره باقی مانده است، چرا که این مجموعه ها به چند دلیل از همکاری با ایرانی ها دست نگه داشته اند.
کد خبر : ۱۶۱۵۹۶
نویسنده :
یارمحمدی

در سال 94 با توجه به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های بین المللی نسبت به بهبود شرایط صنعت و کلیت اقتصاد و خروج از رکود بسیار امیدوار شده بودیم و انتظار ارتباطات بیشتر و سیالتری را در حوزه بین المللی داشتیم که متأسفانه تاکنون این امر به طور کامل حاصل نشده است.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: هر چند که در رابطه با شرکت های آسیایی مشکلاتمان تا حدود زیادی رفع شده، اما هنوز در رابطه با کشورهای آمریکایی و اروپایی اقدام عملی صورت نگرفته و در مرحله مذاکره باقی مانده است، چرا که این مجموعه ها به چند دلیل از همکاری با ایرانی ها دست نگه داشته اند.

مصطفی تنها در رابطه با این موضوع توضیح داد: یکی از عمده ترین دلایلی که تاکنون شرکت های آمریکایی و اروپایی در آغاز همکاری با ایران تعلل کرده اند، عدم وجود زیرساخت های تجاری مناسب می باشد، چرا که این زیرساخت ها در جریان تحریم ها از بین رفته است، ارتباط میان بانک های ایرانی و خارجی با موانع زیادی مواجه شده و هنوز هم به طور کامل رفع نشده است، از طرفی شرکت های بیمه ای این معاملات را تحت پوشش خود قرار نمی دهند. اما علت دیگری که در این حوزه می توان به آن اشاره کرد، عبارت است از دستور دولت آمریکا به شرکت های این کشور در رابطه با دست نگه داشتن از آغاز همکاری با شرکت های ایرانی. علاوه بر این برخی شرکت های اروپایی که در بازارهای آمریکا فعالیت دارند به همین دلیل از رو به رو شدن با مجازات و یا تحریم های این کشور واهمه دارند. بنابراین علی رغم اعلام تحریم هنوز نتوانسته ایم با این کشورها ارتباط بگیریم تا از رکود خارج شویم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: البته با تعداد اندکی از کشورهای آسیایی در حال همکاری هستیم. در گذشته حتی کشور چین ال سی های ایران را قبول نمی کرد و ما به ناچار از طریق صرافی ها اقدام به خرید محصولات مورد نیاز می کردیم که این امر به دلیل عدم نظارت دقیق باعث شده بود که محصولات با کیفیت پایینی نیز تحویل بگیریم، اما اکنون با بهتر شدن مراودات تجاری، امکان بازگشایی ال سی و با حضور بازرس این شرایط مساعدتر شده است اما آنچه که پیش بینی کرده بودیم متأسفانه به واقعیت نرسید.

تنها ادامه داد: دولت چندی قبل با تزریق نقدینگی به خودروسازان یک گام در جهت خروج از رکود برداشت و انتظار می رفت خودروسازان از این طریق مطالبات خود را به قطعه سازان و شرکت های زیرمجموعه خود پرداخت کنند و تایر سازان نیز این نقدینگی را به تأمین کنندگان مواد اولیه پرداخت کنند و از این طریق پول به اقتصاد و صنایع که با مشکل کمبود نقدینگی مواجهند، تزریق شود. اما متأسفانه این پول ها در شرکت های خودروساز قفل شد و این چرخه خروج از رکود ناقص ماند. در همین راستا بهتر است اقتصاددانان بزرگ کشور عمیقاً این رکود را بررسی و کارشناسی کنند و راه کاری اجرایی برای خروج از آن ارائه کنند تا سال 95 بهتر از این باشد.

تنها با اشاره به بحث ایجاد موانع غیر تعرفه ای برای واردات تایر از طرف دولت، گفت: این اقدام وزارت صنایع بسیار مفید و موثر می باشد، چرا که در جهت حفظ منافع تمامی ذی نفعان و مصرف کنندگان این محصولات می باشد. از سر فصل های اصلی موانع غیر تعرفه ای می توان به الزام درج استاندارد کیفی اروپا بر تایرهای وارداتی و داشتن نمایندگی مجاز در داخل کشور برای واردکنندگان اشاره کرد، که این امر می تواند باعث سامان دهی واردات و رقابت داخلی بازار تایر سازان در ایران شود و حقوق دولت نیز محفوظ بماند.

وی تأکید کرد: انجمن و شرکت های تایر سازی در حال حاضر تنها متقاضی آن هستند که با توجه به رکود اقتصادی، محصولی را وارد کنند که مشابه داخلی نداشته باشد، چرا که با وجود 10 برند تایر ساز، سطح رقابتی کافی در بازار داخل کشور وجود دارد و بهتر است اجازه دهند این بازار توسط تولید کنندگان داخلی و سرمایه ملی مدیریت شود.

این مقام مسئول در پایان در رابطه با برنامه های انجمن گفت: تاکنون با شرکت های خارجی زیادی وارد مذاکره شده ایم و در مجموع امیدواریم با رفع موانعی که عنوان شد در سال 95 شرایط بهتری ایجاد شود تا هم از رکود و هم از انزوای تجاری خارج شویم چرا که این گونه مسائل به صورت درون بنگاهی حل نمی شود و ما نیز در این زمینه امید زیادی داریم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
همه اش رکود رکود رکود باباجان من کار کنید مثل همه جای دنیا