بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
مستطيل شيشه اي تالار

لطفاً عینک پسا برجام بزنید

در معاملات روز جاری اگرچه روند متعادل قابل مشاهده بود اما اغلب سهام شرکت ها در روندی منفی در حال معامله بودند که این روند بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی تبدیل به بزرگترین علامت سوال بازار سرمایه شده است.
کد خبر : ۱۶۱۶۳۹
نویسنده :
بابک آموخته-حسینی

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 94.12.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 19 واحد کاهش به رقم 53686 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 429 واحد افزایش عدد 174033 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 18 واحد افزایش به رقم 29744 واحد رسيد.

همچنین در این روز "اخابر" با 42 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپنا" با 42 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحدکاهش به رقم 822 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 5217 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2374 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه آخرین روز از معاملات هفته جاری را با روندی تعادلی به پایان رسانید و در نهایت نماگر بورس با رشد اندک 49 واحدی به کار خود پایان داد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری اگرچه روند متعادل قابل مشاهده بود اما اغلب سهام شرکت ها در روندی منفی در حال معامله بودند که این روند بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی تبدیل به بزرگترین علامت سوال بازار سرمایه شده است البته خیلی هم مهم نیست به هرحال بعد از توافقات لوزان و ژنو هم این موضوع قابل رویت بود اما در نهایت بازار سرمایه راه خود را پیدا کرد و همانی شد که سهامداران انتظارش را داشتند.

اما در معاملات روز جاری شاهد افزایش ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بودیم بطوریکه ارزش معاملات این دو بازار در مجموع بیش از 700 میلیارد تومان بود.

با توجه به روال و سنت بازار در سال های گذشته انتظار بر این است با حجمی از عرضه ها برای تأمین تقدینگی در دوره زمانی کنونی روبرو باشیم. با این وجود بازار امروز چندان از این قاعده تبعیت نکرد، گرچه در برخی نماد ها و گروه ها شاهد بالا بودن عرضه ها و منفی شدن قیمت سهام بودیم اما شدت آن به قدری نبود که روند سهم را از حالت تعادل خارج کند. برآیند چنین معاملاتی به رشد اندک شاخص در روز جاری منتهی شد. حال ببینیم کدام گروه ها و کدام سهم ها در بازار امروز خبرسازتر بوده اند:

خوب و بد این روزهای بازار

در حالی که افکار عمومی اهالی تالار دچار نوعی وضعیت دوقطبی نسبت به پیشتازترین گروه این روزهای بورس یعنی گروه خودرو شده است این گروه، همچنان به صدر نشینی در برترین های صنایع بورسی، همراه با حجم زیادی اخبار و شایعات ادامه می دهد.

در این فضای دوقطبی برخی معتقدند گشایش های جدید حاصل از برداشته شدن تحریم ها و رفع ریسک های حاکم بر اقتصاد ایران می تواند بر تمامی مشکلات پیشین این صنعت سایه انداخته و آینده ای درخشان برای این گروه را رقم زند اما در مقابل گروه دیگر که از قضا بسیاری از تحلیلگران و با تجربه های بازار را شامل می شود، مخالف شدید صعود اخیر این گروه و افزایش قیمت نمادهای آن هستند و مدعی هستند حجم مشکلات و کاستی های این صنعت درگذشته به قدری است که گشایش های جدید نیز دردی از این صنعت درمان نخواهدکرد و اقبال جدید به این گروه را تلاشی سوداگرایانه و حباب ساز می دانند.

اما قضیه به همین جا ختم نمی شود زیرا که این مخالفین انعکاس هرگونه اخباری پیرامون این صنعت را به نوعی تبلیغ این گروه و تلاش برای بالا بردن نمادهای این گروه می دانند این در حالیست که حجم اخبار این گروه در این مدت به قدری بوده است که شاید اخبار منتشر شده در مدت زمانی یک هفته پیرامون این صنعت با اخبار یک ساله برخی صنایع برابری کند.

اما امروز نیز شاهد ارزش 159 میلیارد تومانی معاملات گروه خودرو و در نتیجه صدر نشینی این صنعت در تالار بورس بودیم و این در حالی است که بازگشایی دونماد "خساپا" و "خزامیاد" نیز علی رغم انتظار اهالی تالار محقق نشد.

انتشارآگهی بلوک خوساز توسط شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو با نماد "خگستر" در حالی موجب همراه شدن معاملات این سهم با صف خرید شد که برخی معتقد هستند این اقدام را می توان مقدمه ای دانست برای آغاز فرایند اصلاح ساختار مالی گروه ایران خودرو که پیشتر و توسط گروه رقیب یعنی سایپا به اجرا گذاشته شده است. در همین راستا شایعاتی در بازار منتشر شده است که حکایت از افزایش سرمایه 800 درصدی ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دارد. خاور نیز به عنوان زیر مجموعه ایران خودرو در معاملات امروز پر اقبال و همراه با صف خرید ظاهر شد امری که برخی آن را ناشی از شنیده های این سهم پیرامون قراردادهای نوسازی خودوهای فرسوده می دانند.

سرمایه گذاری رنا نیز که در دو روزگذشته با افزایش قیمت مواجه شده بود امروز معاملات پر حجمی را پشت سر گذاشت که در برهه ای از بازار حجم این عرضه ها موجب تشکیل صف فروش سهم شد اما در تایم پایانی بازار شاهد برداشته شدن صف فروش و متعادل شدن معاملات این سهم بودیم.

خبر افزایش سرمایه به همراه شایعه قرارداد جدید با برند های جهانی در نماد "خبهمن" به عنوان سهم محجور گروه خودرو، سبب شد این سهم پس از مدت ها بی تفاوتی بازار با صف خرید همراه گردد.

در پایان باید اشاره کرد بازار سرمایه پس از اجرای برجام شاهد روند ها و اتفاقاتی بود که با نگاهی به بازدهی اغلب شرکت ها در بازار در این برهه متوجه می شویم شرکت های زیان ده به خصوص در گروه خودرویی و برخی صنایع دیگر که اتفاقاً از نظر مالی وضعیت خوبی در صورت های مالی خود نداشتند از بازدهی بیشتری برخودار بودند و این موضوعی بود که خیلی از اهالی بازار بر آن خرده می گرفتند.

اما باید توجه داشت بعد از اجرای برجام و رفع تحریم ها سرمایه گذارانی در بازار موفق بودند و توان کسب بازدهی مناسب تری را داشتند که علاوه بر نگاه به صورت های مالی توان تحلیل مولفه های کلان سیاسی، اقتصادی و مدیریتی که می تواند سایر عوامل بنیادین یک شرکت را دگرگون سازد، داشتند و از اتکا صرف به تحلیل های یک بعدی صورتهای مالی یا تکنیکال دوری کردند، تجربه ای که بسیاری از تحلیلگران بازار های جهانی نیز پیشتر بدان اشاره کرده اند و صرفا اتکا بر صورت های مالی برای سرمایه گذاری را کارآمد نمی دانند. پس بهتر آن است که در بازار پسابرجام و در شرایط جدید برای کسب بازدهی مناسب تر و عقب نماندن از روند بازار علاوه بر نگاه های بنیادی و تکنیکال با نگاهی مالی - رفتاری به سراغ خرید سهم های مناسب و سرمایه گذاری در بازار باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
وقتی حقوقیها نمیخواهند ما سهامداران عادی چه کنیم.
وقتی باندبازی در بورس اجازه رشد متعادل و همگون همه شرکتها را نمیدهد گناه ما چیست. به خدا قسم هر چند شاخص حدود 17000 واحد رشد داشته ولی با اینکه سبد سهام من از همه گروههاست باز هم یک ریال سود نداشته ام.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
این عدم بازگشایی خودش عدم اعتبار به این نماد و بازار می بخشد و همه را دلسرد می کند و حالا شما رفته اید سراغ انتخابات مجلس لطفا ریشه یابی فرمایید
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
اما در مقابل گروه دیگر که از قضا بسیاری از تحلیلگران و با تجربه های بازار را شامل می شود، مخالف شدید صعود اخیر این گروه و افزایش قیمت نمادهای آن هستند و مدعی هستند حجم مشکلات و کاستی های این صنعت درگذشته به قدری است که گشایش های جدید نیز دردی از این صنعت درمان نخواهدکرد و اقبال جدید به این گروه را تلاشی سوداگرایانه و حباب ساز می دانند.
یاور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
تو هم حالت خویه ها بورس نیوز ظریف با امریکا دعواش شده و همین روزهاست که برجام از هم بپاشه امریکا هیچکدام از تحریم ها رو ور نداشته
مهدی
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۱
یاور بی یاور تحریمها برداشته شد . این بازیهای سیاسی است بخیال شو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
چه پسابرجامی اگر دوام بیاره باید صبر کرد
ایینستین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
تمام اینها را شما می گویی ولی یک حمایت مجدد از حزب الله لبنان باز دنیا را نسبت به ایران دلسرد و برجام را بر هم می ریزد و دوباره ورشکستگی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
اخه شاخص چقدر باخورویی کاذب .پالایشی مبهم میخوادبالا بره.این سهمهای بنیادی کدومش بالا رفته که بگیم حباب درست نشده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
مدیر عامل سایپا تو تلوزیون میگه هیچ کس نمیتونه در قیمت با ما در ایران رقابت کنه. 10 دقیقه بعدش گفت اگه تعرفه ها بالانرود قطعا با مشکل جدی مواجه میشیم!!!و مجری(اقای قالیباف ) هم بلافاصله گفت حرفتون تناقض داره !!
این همهماشین رو به کی میخواین بفروشین ! بازار فروشتون کجاست .شما که توایران قابلیت رقابت ندارین( توزمین خودتون ) تو خارج میخوان چیکار کنین مثا (تو زمین حریف !)
ناشناس
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
همینو بگو
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
حتی اگر فرض کنیم تمام لیست اصلاحگرایان که بواقع بسیاری از آنان اصلاحگر واقعی نبوده و درغیاب سایر نامهای شناخته شده و به ناچار وارد لیست اصلاحگرایان گردیده بودند, وارد مجلس شده باشند در مقایسه با تعداد اعضای اصولگرا در اقلیت خواهند بود و این به آن معناست که حداقل در مجلس در به همان پاشنه سابق خواهد گردید و توقع معجزه و جادو از آن نباید داشت.
ناشناس
-
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
از بانکیهای بی اورزه چه خبر