بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
بورس در هفته ای که گذشت:

خبرسازی های دو غول خودروساز داخلی

طی هفته گذشته گروه خودرو حتی با وجود عدم حضور لیدر خودرو همچنان یکی از پر اقبال ترین گروه ها بود و سرمایه گذاری رنا که دوشنبه هفته گذشته به تابلوی معاملات بورس بازگشت با ثبت بازدهی مثبت 38 درصدی به عنوان پر بازده ترین سهم بازار سرمایه شناخته شده و در مقابل آن تحقق بازدهی منفی 20 درصدی شرکت کیسون که نماد معاملاتی آن در بازار توافقی فرابورس معامله می شود، موجب شد تا عنوان کم بازده ترین سهم به این مجموعه اختصاص یابد.
کد خبر : ۱۶۱۶۸۶
نویسنده :
جمشیدی

در هفته ای که گذشت شاهد رخداد اتفاقات مثبت متعددی در صنایع مختلف بودیم و در حال حاضر با بهبود روابط بین المللی و ورود سرمایه گذاران و هیأت های تجاری خارجی به کشور شرایط به گونه ای شده که صاحبان صنایع در تکاپو برای به رخ کشیدن پتانسیل های موجود در شرکت های زیر مجموعه خود به سرمایه گذاران خارجی و انعقاد همکاری مشترک با آنها هستند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، معاملات هفته گذشته بازار سرمایه نیز در غیاب لیدر بازار یعنی گروه سایپا همراه شد و به نظر می رسد روند معاملات به دلیل چشم انتظاری سهامداران برای بازگشت سایپا به تابلوی بورس با کم رمقی و روند منفی مواجه شد، اما با این حال در حالی که نماد "خساپا" متوقف بود، اما گزارش های متعددی از این مجموعه همچون اجرای برنامه افزایش سرمایه 204 درصدی و اصلاحیه پیش بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد 9 ماهه روی سامانه کدال منتشر شد و همچنان خبرسازی های بزرگترین خودروساز داخلی ادامه داشت.

فارغ از این موضوع، طی هفته گذشته در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی دستاوردهای صنعت خودرو داخلی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز مدیران ارشد صنعتی کشور برگزار شد، رییس جمهور کشور از خودروی جدید گروه سایپا یعنی ساینا رو نمایی کرد. علاوه بر این، طی اواسط هفته گذشته مدیران عامل شرکت های ایران خودرو و ساپیا در حالی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور به هم رساندند تا دستاوردها و برنامه های آتی خود را برای عموم مردم تشریح کنند که متوجه نشدیم چرا با وجود خیل عظیمی از خبرهای خوب و امیدوار کننده صنعت خودرو که از زبان مدیران ارشد آن در این گفتگو مطرح شد، مدیر یک مجموعه خوشحال و سرحال بود و دیگری مغموم و ناراحت! چرا هاشم یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو در تمام مدت برنامه زنده تلویزیونی قیافه ای ناراحت به خود گرفته بود؟! حال آنکه در این شرایط برخی معتقدند که این موضوع به دلیل رشد قابل توجه قیمت سهام سایپا در چند وقت اخیر و نزدیک شدن قیمت آن به نرخ سهام ایران خودرو می باشد. چرا که برخی شنیده ها حاکی از آن است که نماد معاملاتی "خساپا" در محدوده قیمتی 300 تومان بازگشایی می شود و بدین ترتیب فاصله ارزش سهام دو مجموعه بزرگ خودروساز داخلی برخلاف همیشه نزدیک به هم می شود. این موضوع در حالی مطرح شده که به نظر می رسد عامل دیگری موجب در هم رفتن چهره یکه زارع به عنوان مدیر عامل ایران خودرو شده است. چرا که مجموعه ای که تا چند وقت اخیر بزرگترین افتخار آن تولید پیکان و تنوع محصول با ایجاد تغییر در شکل چراغ های عقب و جلو خودرو بود، اکنون برنامه ها و اهداف بالاتری در نظر دارد و در تکاپو برای تولید خودرو بنز ES200 است که وجود آن در هر نمایشگاهی توجه همه افراد رهگذر را به خود جلب می کند و هر عابری را وا می دارد تا چند لحظه ای حتی کوتاه از پشت شیشه نمایشگاه اتومبیل به خودرو بنز ES200 نگاه کنند. بر این اساس آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که مطمئناً موضوع مهمتری ذهن مدیر عامل غول خودروساز داخلی را به خود مشغول کرده و موجب شده تا وی با چهره مغموم و ناراحت در گفتگو ویژه خبری و در برنامه زنده تلویزیونی ظاهر شود. شاید این موضوع به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده ایران خودرو طی 22 اسفند ماه جاری به منظور انتخاب اعضای هیأت مدیره ارتباط داشته باشد و شاید قرار است اتفاقاتی در این مجمع رخ دهد که چندان باب دل مدیر عامل "خودرو" نیست.

"رمپنا": این مجموعه از جمله شرکت هایی است که با وجود انتشار تعداد زیادی اخبار مثبت پیرامون وضعیت سودآوری آن همچون دریافت مطالبات از وزارت نیرو و انعقاد همکاری با شرکت زیمنس، اما با روند نامناسب قیمتی موجبات رضایت سهامداران خود را فراهم نکرده است و مصداق کامل ضرب المثل"آفتابه لگن هفت دست ولی شام و ناهار هیچی" است. "رمپنا" چه در زمان روند صعودی بازار سرمایه و چه در زمان حاکمیت روند منفی بر بازار همچنان مسیر نزول قیمت سهام را سپری می کند و واقعاً باید به سهامداران عمده این مجموعه بابت حمایت از روند قیمتی سهام گروه مپنا تبریک گفت.

پتروشیمی: واحدهای پتروشیمی در حالی دو سال پیش به دلیل افزایش قابل توجه نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی تمام بازار سرمایه را به خاک و خون کشیدند که اکنون در عین ناباوری با تثبیت قیمت نهایی گاز مصرفی این واحدها در محدوده قیمت 8.5 سنت شاهد عدم واکنش جالب توجه از سوی مجموعه پتروشیمی و سهامداران عمده آنها هستیم و در شرایطی که اطلاعات شفاف سازی یا تعدیل سود برآوردی از سوی این واحدها منتشر نشده، روند قیمت سهام آنها نیز خنثی پیش می رود. همچنان که شرکت های پتروشیمی حتی در بهترین شرایط بازار سرمایه رشد قیمتی معقول و مناسبی را تجربه نکردند و تغییراتی در حجم معاملات آنها یا افزایش تقاضا برای خرید سهام آنها ایجاد نگردید.

بر این اساس همانطور که عنوان شد،طی هفته گذشته گروه خودرو حتی با وجود عدم حضور لیدر خودرو همچنان یکی از پر اقبال ترین گروه ها بود و سرمایه گذاری رنا که دوشنبه هفته گذشته به تابلوی معاملات بورس بازگشت با ثبت بازدهی مثبت 38 درصدی به عنوان پر بازده ترین سهم بازار سرمایه شناخته شده و در مقابل آن تحقق بازدهی منفی 20 درصدی شرکت کیسون که نماد معاملاتی آن در بازار توافقی فرابورس معامله می شود، موجب شد تا عنوان کم بازده ترین سهم به این مجموعه اختصاص یابد.

همچنین بانک صادرات ایران با حجم معاملاتی بیش از 497 میلیون سهم پر حجم ترین سهم بورس در هفته گذشته شناخته شد و در حالی که ارزش معاملات طی دوره مذکور بیش از دو هزار و 567 میلیارد تومان محاسبه می شود، پتروشیمی فجر با برخورداری ارزش معاملات 292 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را در میان سایر شرکت ها را از ان خود کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
بورس نیوز یه خبری از آکنتور بذار. شب عیدی پولمون توی این سهم گیر کرده و نه می تونم سهم بخرم و نه می تونم از بازار بیام بیرون. نمی دونم گیر کردم پولمون موند در این سهم و حالا هم که بازار کلی رشد کرده نه سهمی گیرم اومده و نه پولی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
اگر سایپا غول خودرو سازی ایران است پس چرا نمادش بسته است و بازگشایی نمیشود؟