بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر : ۱۶۱۶۹۹
معاون توسعه بازار فرابورس ایران با اشاره به فرصت‌های و تهدیدهای پیش روی اقتصاد و تشریح 3 برنامه اصلی بازار سرمایه در سال آینده گفت: رویکرد بازار سرمایه این است که توسعه تامین مالی صنایع دانش بنیان با پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در مسیر توسعه بیشتری قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، رضا غلامعلی‌پور در جریان همایش "دورنمای اقتصاد ایران در سال 1395" به بررسی چشم‌انداز آینده بازار سرمایه پرداخت و افزود: برای سال آینده در جهان و همین‌طور در ایران انتظار تغییر می‌رود.

معاون توسعه بازار فرابورس ایران با اشاره به برخی پیش‌بینی‌ها در مورد وضعیت جهان در سال 2016 میلادی اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها در سال پیش رو، رشد اقتصادی چین و کشورهای حوزه خلیج فارس کاهش پیدا می‌کند و سهم تولیدات دانش‌بنیان از بازارهای جهانی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ثبات نسبی در منطقه خاورمیانه و رشد اقتصادهای کوچک نوظهور و تغییر الگوی مصرف انرژی از موارد دیگری است که به طور تدریجی حاصل می‌شود.

به گفته غلامعلی‌پور، در این مدت برخی کشورها با راه‌اندازی صندو‌ق‌های سرمایه‌کذاری جسورانه توانسته‌اند وارد کسب و کارهایی شوند که علی‌رغم ریسک بالا، بازده مناسبی به همراه داشته باشد.

معاون توسعه بازار فرابورس ایران با بیان اینکه با آزاد سازی ذخایر ارزی بلوکه شده ایران بعد از رفع تحریم‌ها دسترسی به این ذخایر بیشتر می‌شود و انتظار رونق در بازارهای موازی وجود دارد، ادامه داد: انتظار ورود سرمایه‌گذران خارجی به ایران در سال 95 افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که ایران به واسطه دستیابی به سهم بازارهای از دست رفته، به بالاترین نرخ رشد در سال‌های اخیر دست یابد.

وی از کاهش هزینه تجارت خارجی به واسطه رفع تحریم‌ها، توسعه سهم بازار کشور از بازارهای از دست رفته خارجی در حوزه انرژی، ایجاد و تقویت صنایع دانش بنیان و اعتمادسازی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به عنوان فرصت‌های پیش روی کشور یاد کرد و گفت: ورود شعب بانک‌های خارجی و افزایش رتبه اعتباری اوراق بدهی از دیگر مواردی است که در سال 95 رخ خواهد داد.

غلامعلی‌پور، ناتوانی در هدایت شفاف منابع نقدینگی، افزایش واردات کالاهای غیر ضروری و جهت‌گیری سرمایه‌گذاری خارجی به سمت آسیای مرکزی را از جمله تهدیدات پیش رو عنوان کرد و افزود: در همه دنیا موسساتی برای رتبه‌بندی دولت‌ها و شرکت‌ها وجود دارند که ما به واسطه تحریم نتوانستیم از خدمات آنها بهره‌مند شویم و اگر بخواهیم به سمت تامین مالی بین‌المللی برویم باید از این خدمات استفاده کنیم.

معاون توسعه بازار فرابورس ایران با اشاره به توسعه تامین مالی دولت از طریق بازار بدهی، توسعه تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط اعم از صنایع دانش بنیان و توسعه ابزارها و نهادهای مالی حوزه مسکن به عنوان 3 برنامه اصلی بازار سرمایه در سال 95، تصریح کرد: کاهش درآمد دولت در سال‌های اخیر مخصوصاً سال 95 جهت‌گیری بودجه سالیانه را به سمت انتشار انواع اوراق بهادار و اسناد خزانه اسلامی برده است.

وی در ادامه اظهاراتش در پنل چشم‌انداز بازار سرمایه گفت: پیش‌نیاز بزرگ بازار بدهی ایفای تعهدات دولت و اطمینان‌بخشی به بازار است و کسانی که اسناد خزانه‌اسلامی دریافت کرده‌اند مشاهده می‌کنند که نرخ‌ها در این بازار هر روز در حال کاهش است.

غلامعلی‌پور با بیان اینکه تامین مالی بین‌المللی توسط دولت کمتر انجام شده اما تامین مالی به پشتوانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه طی 5 سال اخیر در دنیا افزایش یافته است، افزود: رویکرد بازار سرمایه این است که توسعه تامین مالی صنایع دانش بنیان با پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه انجام شود.

وی تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط را عاملی موثر برای اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت: مسئله اصلی این نوع مجموعه‌ها، تامین مالی است از این رو، فرابورس ایران در نظر دارد بازاری اختصاصی برای معاملات این گونه شرکت‌ها ایجاد کند.

غلامعلی‌پور به وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر اشاره و افزایش اعطای تسهیلات بانکی را از محرک‌های این بازار عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و انتشار اوراق بهادار مبتنی بر وام رهنی از طریق فرابورس ایران می‌تواند به بهبود وضعیت بازار مسکن کمک کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
اوراق صکوک, اوراق خزانه اسلامی برای تامین مالی شهرداریها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
اوراق اجاره, اوراق قرضه ارزی و ریالی برای اتمام پروژه های عمرانی مثل مترو اراک شهرجدید مهاجران