بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
صبح روز جاری مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد فعالیت های این مجموعه طی یکسال جاری پرداخت و گفت: بورس کالا به عنوان یک پدیده جدید در اقتصاد مبتنی بر بازارهای مالی تعریف شده که در کشورهای پیشرفته مورد توجه خاصی قرار گرفته است و در ایران نیز نیازمند آگاه سازی هر چه بیشتر نسبت به وقایع بورس کالا را می طلبد.
کد خبر : ۱۶۱۷۳۹
نویسنده :
محمد آموخته

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، صبح روز جاری مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد فعالیت های این مجموعه طی یکسال جاری پرداخت و گفت: بورس کالا به عنوان یک پدیده جدید در اقتصاد مبتنی بر بازارهای مالی تعریف شده که در کشورهای پیشرفته مورد توجه خاصی قرار گرفته است و در ایران نیز نیازمند آگاه سازی هر چه بیشتر نسبت به وقایع بورس کالا را می طلبد.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به ثبات نسبی بازار ارز و همچنین روند چگونگی نرخ تورم تا پایان دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یادآور شد: نرخ تورم از 16.3 درصد دوازده ماه منتهی به دیماه سال 93 به 13.2 درصد در دوره مشابه کاهش داشته است.

وی، عدم رونق در صنایع پایین دستی را عاملی مهم برای کاهش درآمدهای نفتی دولت و سرمایه گذاری های عمرانی کشور طی سال جاری دانست و گفت: در سال 94 با کاهش 15 درصدی صدور پروانه های ساختمانی مواجه شدیم به گونه ای که بخش عمده ای از محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی مورد استفاده صنعت ساختمان سازی قرار می گیرد اما از اواخر سال جاری با اجرایی شدن برجام، افق های جدیدی در برابر فضای کسب و کار ایجاد شده است.

سلطانی نژاد، ارزش کل معاملات انجام شده در بازار نقدی و فیزیکی بورس کالا در 11 ماه امسال را 264 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در حوزه بازار فیزیکی، ارزش کل معاملات محصولات صنعتی و معدنی به ارزش 111 هزار میلیارد ریال، در حوزه کشاورزی 9 هزار میلیارد ریال و همچنین حوزه پتروشیمی 76 هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است که در مجموع با کاهش 27 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته می باشد که عمده دلیل این کاهش مربوط به قیمت های جهانی محصولات بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص برنامه های آتی این بورس گفت: بورس کالا در حوزه بازار فیزیکی به دنبال توسعه رینگ صادراتی و گسترش شبکه انبارها در بازارهای بین المللی است و همچنین در حوزه کشاورزی نیز خواستار اجرایی شدن ماده 33 قانون افزایش بهره وری برای سایر محصولات کشاروزی در سطح کشور می باشد.

وی از پایان موفقیت آمیز طرح پایلوت گواهی سپرده کالایی ذرت خوزستان در روز چهارشنبه هفته جاری خبرداد و افزود: در این طرح با تکیه بر ماده 33 قانون حمایت از کشاورزی، 190 هزار تن ذرت خوزستان به ارزش یک هزار و 192 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که از این طریق بورس کالا موفق به کاهش بار مالی تحمیلی سالانه به دولت گردید.

سلطانی نژاد با اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا در روزهای اخیر گفت: در حوزه بازار مشتقه فعالیت هایی همچون امکان سنجی راه اندازی قرارداد آتی قیر، آغاز اقدامات برای راه اندازی قرارداد آتی ذرت و زعفران، افزایش زمان معاملات آتی سکه تا ساعت 19 که به نوعی فاز نخست پروژه 24 ساعته شدن معاملات است نیز اجرایی شده است.

وی در پایان، به عدم سیاست دولت و مجلس شورای اسلامی در خروج پتروشیمی ها از بورس کالا اشاره کرد و پیرامون عرضه ملک در تالار نقره ای گفت: بورس کالا هیچ گونه برنامه ای به منظور عرضه ملک و آپارتمان را ندارد و تنها بانک ها و نهادهای دولتی می توانند از سیستم حراج و مزایده بورس کالا به منظور فروش اموال خود اقدام نمایند که بزودی اموال بانک سپه به عنوان اولین مجموعه از طریق بورس کالا روی تابلوی معاملات قرار خواهد گرفت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر