بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
در آخرین نشست خبری مدیر عامل شرکت بورس در سال جاری مطرح شد:

صدور 200 کد سهامدار خارجی در سال جاری/ راه اندازی بازار آتی ارز منوط به یک شرط

در شرکت بورس در راستای جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه همکاری ها فعالیت های متعددی انجام شده است. به گونه ای که تاکنون 250 بازدید از تالار بورس اوراق بهادار از سوی سرمایه گذاران خارجی به صورت انفرادی یا گروهی در قالب 60 گروه انجام شده است.
کد خبر : ۱۶۱۸۲۰
نویسنده :
جمشیدی

آخرین نشست خبری حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس صبح روز جاری با حضور برخی از اصحاب رسانه در محل شرکت بورس برگزار شد تا این مقام مسئول در خصوص دستاوردهای بورس اوراق بهادار طی سال جاری و برنامه های آتی آن اطلاع رسانی کند.

رشد 20 درصدی ارزش بازار بورس در سال 94

بر اساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به رشد 20 درصدی ارزش بازار بورس از ابتدای سال جاری تاکنون، در این خصوص ابراز داشت: ارزش بازار بورس در حالی در ابتدای سال جاری 281 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در حال حاضر به 337 هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این، ارزش اسمی بازار نیز با افزایش 20 درصدی از 95 هزار و 400 میلیارد تومان به 114 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده که این روند افزایشی از محل انجام برنامه افزایش سرمایه شرکت ها و نیز ورود شرکت های تازه وارد به بورس محقق شده و رشد ارزش بازار بیانگر پتانسیل های آن می باشد.

قالیباف اصل افزود: ارزش معاملات خرد و بلوکی نیز با رشد هشت درصدی طی سال جاری نسبت به سال گذشته از 36 هزار میلیارد تومان به 38 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش یافته و در کنار آن در حوزه بازار بدهی نیز ارزش معاملات در این بازار 137 درصد افزایش داشته و به 3700 میلیارد تومان رسیده است که این رشد ارزش معاملات در بازار بدهی بیانگر رونق مناسب این بازار و نقش فعال آن می باشد.

وی با بیان اینکه طی سال جاری حدود 55 درصد معاملات از لحاظ ارزشی به صورت آنلاین انجام می شود، افزود: ارزش معاملات آنلاین از سال گذشته تا امسال حدود 9 درصد افزایش یافته و از 19 هزار و 600 میلیارد تومان به 21 هزار میلیارد تومان صعود کرده و به نظر می رسد این امر موجب شده تا با سهولت دسترسی آن لاین سرمایه گذاران حقیقی بیش از گذشته در بازار خرید و فروش کنند.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: طی سال جاری 55 درصد معاملات مربوط به اشخاص حقیقی بوده و مابقی به سهامداران حقوقی اختصاص داشته است. به گونه ای که از ابتدای امسال تاکنون خرید حقیقی ها پنج درصد از فروش آنها بیشتر بوده است.

انجام 250 بازدید از بورس اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران خارجی

قالیباف اصل با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه گذاری خارجی فعالیت های زیادی از سوی شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا و سایر نهادها انجام شده، در این خصوص اظهار داشت: در شرکت بورس در راستای جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه همکاری ها فعالیت های متعددی انجام شده است. به گونه ای که تاکنون 250 بازدید از تالار بورس اوراق بهادار از سوی سرمایه گذاران خارجی به صورت انفرادی یا گروهی در قالب 60 گروه انجام شده است.

رشد شش برابری ارزش معاملات سهامداران خارجی در یک ماه

علاوه بر این، در حالی تعداد کل کدهای سهامداری خارجی 550 عدد می باشد که از این تعداد 200 کد در سال 94 صادر شده است. همچنین ارزش معاملات سرمایه گذاران خارجی یک ماه قبل از اجرایی شدن برجام حدود پنج میلیارد تومان محاسبه می شد که این رقم پس از اجرایی شدن طرح برجام به 28 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه طی سال جاری چهار شرکت همچون سیمان خوزستان، پتروشیمی مبین، بیمه ما و پتروشیمی فجر در بورس عرضه شده اند، در این خصوص گفت: تاکنون دو شرکت فرابورسی پس از احراز شرایط در بورس قابل معامله شدند که در این راستا نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی جم طی ماه های گذشته به بازار بورس انتقال یافت و فردا نیز نماد معاملاتی شرکت سبحان دارو به تابلوی بورس منتقل می شود.

10 شرکت در صف ورود به بورس

علاوه بر این، برای سال آینده عرضه اولیه 10 شرکت در بورس همچون لیزینگ ملت، تأمین سرمایه امید، بانک شهر و ... را در کنار انتقال نماد معاملاتی پنج شرکت از فرابورس به بورس در نظر داریم. همچنین پذیرش و عرضه 10 صندوق ETF و 20 اوراق بدهی در کنار 170 هزار ساعت آموزش از برنامه های آتی شرکت بورس طی سال آینده به شمار می رود.

تدوین قراردادهای آتی شاخص، برنامه آتی شرکت بورس

مدیر عامل شرکت بورس به طراحی قراردادهای آتی شاخص اشاره کرد و گفت: تدوین و طراحی قراردادهای آتی سبد سهام با کارکرد آتی شاخص و اختیار معامله شاخص توسط کارشناسان شرکت بورس در حال بررسی است که این برنامه تاکنون به تأیید کمیته فقهی و مقررات سازمان بورس رسیده و سبد سهام آن پس از نهایی شدن در هیأت مدیره سازمان بورس مشخص خواهد شد.

راه اندازی بازار آتی ارز منوط به یک شرط

قالیباف اصل همچنین در خصوص بازار آتی ابراز داشت: بازار آتی ارز ابزاری است که به مدیریت ریسک بازار سرمایه کمک می کند و در پی رفع تحریم های بین المللی و جدی شدن ورود سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد راه اندازی این بازار به سازمان بورس داده شد. حال آنکه راه اندازی این بازار به شورای بورس و بانک مرکزی نیز بستگی دارد و بانک مرکزی در نظر دارد تا این برنامه پس از تک نرخی شدن ارز اجرایی شود.

وی در خاتمه به کاهش حجم مبنای شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: حجم مبنا برای شرکت های کوچک مشکل ایجاد نمی کند و تنها برای شرکت های بزرگ مشکل ساز است. هدف نهایی ما این است که حجم مبنا برداشته شود و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم این امر را به اجرا درآوریم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عابد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
اقای رییس سهام بنیادی و کار افرین مثل مس. فولاد. ومعادن. پتروسیمیها و.و.و را در یابید تنها خودرو را که یقینا باند پنهانی دارد را رها کنید. سرمایه گذار خارجی باید بیاید در صنایع مادر؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
سهامدار خارجی بیاد اینجا چکار کنه نمادهای بسته بورس رو بخره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
دامنه نوسان هم باید برداشته بشه تا بورس ایران معنای واقعی پیدا کنه
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
جناب رئیس سازمان بورس پس کی صف فروش2سالو چندماهه فولاد خراسان (فخاس) را جمع میکنید ما سهامداران به شدت خسته شدیم از این وضعیت........لطفا فکر وعملی در این زمینه انجام دهید
کیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مسئولین محترم بورس از واردات بی رویه وغیر قانونی کالا بخصوص الومینیوم توسط ویژه خواران جلوی گیری نمایید که منجر به ورشکستکی صنایع کارخانجات میشود