بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
درگفتگو با مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون مطرح شد:

برنامه های "مارون" جهت جبران برآورد کاهش 24 درصدی سود سال آینده

این مجموعه بودجه سال مال آینده خود را در شرایطی تدوین کرده که وضعیت پارامترهای جهانی اثر گذار بر وضعیت سودآوری "مارون" مناسب نبوده است. به طوریکه قیمت جهانی فروش محصولات از شش ماه دوم امسال متأثر از افت بهای جهانی نفت کاهش یافته و بر درآمدهای این مجموعه موثر واقع شده است.
کد خبر : ۱۶۱۹۴۲
نویسنده :
جمشیدی

شرکت پتروشیمی مارون اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 خود را در حالی با برآورد سود 4424 ریالی ارائه کرد که این رقم نسبت به سود پیش بینی شده در اولین بودجه سال مالی 94 حدود 24 درصد کاهش داشته است.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این مجموعه بودجه سال مال آینده خود را در شرایطی تدوین کرده که وضعیت پارامترهای جهانی اثر گذار بر وضعیت سودآوری "مارون" مناسب نبوده است. به طوریکه قیمت جهانی فروش محصولات از شش ماه دوم امسال متأثر از افت بهای جهانی نفت کاهش یافته و بر درآمدهای این مجموعه موثر واقع شده است.

مصطفی احمدزاده به برآورد افزایش مقدار تولید محصولات اشاره کرد و اظهار داشت: مقدار تولید برای سال مالی آینده بیش از چهار میلیون و 423 هزار تن برآورد شده که این رقم با افزایش بیش از 200 هزار تنی نسبت به سال مالی گذشته همراه بوده است. حال آنکه برآورد رشد مقدار تولید نیز نتوانسته اثرات منفی ناشی از افت بهای جهانی نفت را بکاهد.

علاوه بر این، با وجود کاهش قیمت های جهانی اما قیمت خرید اتان مصرفی کاهش نیافته و در محدوده قیمتی 240 دلار تعیین شده است.

وی افزود: بودجه سال آینده "مارون" بر اساس واقعیت های موجود بررسی و تهیه شده تا بتوانیم به تعهدات و برنامه های خود عمل کنیم. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت انتظار می رود تا قیمت فروش محصولات در بازارهای جهانی افزایش یابد و تبعات مثبت آن بر عملکرد میاندوره ای این مجموعه پتروشیمی نمایان شود.

مدیرمالی شرکت پتروشیمی مارون به اقدامات مدیریت مجموعه جهت بهبود وضعیت سودآوری اشاره کرد و اظهار داشت: تیم مدیریتی شرکت تمام تلاش خود را جهت حرکت در مسیر رشد سودآوری به کار می برد و در همین راستا اقداماتی در شهر اهواز به منظور افزایش مقدار خوراک مصرفی دریافتی در حال انجام است. به طوریکه کمپرسور چهار در مرحله آزمایشی قرار دارد و انتظار می رود تا این واحد تا پایان سال جاری راه اندازی شود که در پی آن به مقدار خوراک مصرفی هشت درصد افزوده می شود.

وی افزود: پتروشیمی مارون طی سال مالی جاری با 93 درصد از ظرفیت اسمی خود مشغول به فعالیت بوده و این میزان طی سال مالی آینده به 97 درصد افزایش یافته است. حال آنکه علیرغم پتانسیل های موجود در "مارون" اما وضعیت سودآوری آن به دلیل افت قیمت های جهانی تحت الشعاع قرار گرفته است و امیدواریم تا با افزایش تولید و بهره وری و نیز افزایش مقدار خوراک دریافتی در کنار روند افزایشی بهای جهانی نفت شاهد رشد سودآوری این مجموعه باشیم.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون با بیان اینکه تاکنون بسیاری از سرمایه گذاران و شرکت های خارجی از سایت مجموعه به منظور همکاری مشترک بازدید کرده اند، در این خصوص گفت: سعی می کنیم تا مذاکرات برای انجام همکاری مشترک به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام بگیرد تا بتوانیم قرارداد بلند مدتی را با سرمایه گذاران خارجی جهت مشارکت در اجرای طرح های توسعه ای در دست مطالعه و اجرا و نیز توسعه بازارهای هدف صادراتی منعقد کنیم.

احمدزاده در خصوص صادرات محصولات تولیدی "مارون" اظهار داشت: مقدار فروش خارجی برای سال مالی آینده حدود 550 هزار و 800 تن و با نرخ تسعیر ارز 3600 تومان برآورد شده است. همچنین توجه به این نکته ضروری است که پاسخ به نیاز داخلی اولویت اول این مجموعه می باشد و می بایست ابتدا نیاز شرکت های پتروشیمی منطقه اشباع شود، سپس نسبت به صادرات مازاد تولید اقدام گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر