بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
این اقدام هیأت مدیره غیر قانونی بوده و جلسه مجمع عادي ساليانه سال 1393 نباید دوباره برگزار شود. چرا که طی این مدت حدود 90 میلیون سهم در بازار معامله شده كه این معاملات پس از بازگشایی نماد و بر مبنای سود تقسیمی مصوب مجمع تیر ماه و با قیمت تعدیلی جدید بوده است؛ بر همين اساس، هیچ مجمعی نمی تواند مصوبات مجمع قبلی را ابطال کند.
کد خبر : ۱۶۱۹۴۳
نویسنده :
کیوان فر
شرکت آلومینیوم ایران در اقدامی بی سابقه و با انتشار یک آگهی سهامداران خود را جهت برگزاری مجدد مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام جهت تصویب صورت های مالی سال 1393 و استماع گزارش هیأت مدیره و بازرس قانونی و سایر موارد، دعوت کرد.

به گزارش بورس نیوز، این آگهی در حالی برای تاریخ 94.12.24 روی سامانه کدال نشست که شرکت مذکور پیش از این و در تاریخ 29 تیر ماه سال جاری این جلسه را برگزار کرده بود و با تصویب صورت های مالی سالیانه سال مالی قبل، تقسیم 120 تومان سود نقدی برای سهامداران و نیز پاداش 730 میلیون تومانی را برای هیأت مدیره خود به تصویب رساند.

با این وجود و در کمال ناباوری اعضای هیأت مدیره جدید که در تاریخ 17 مرداد ماه جاری و به استناد مصوبه مجمع 94.04.08 انتخاب و معرفی شدند، با انتشار اطلاعیه ای جدید از قبول نداشتن مصوبات هیأت مدیره قبلی و امتناع از پرداخت سود 120 توماني مصوب مجمع عادی سالیانه خبر دادند. حال آن که حدود هشت ماه از برگزاری این جلسه می گذرد، اقدام مدیران "فایرا" این پرسش را مطرح می سازد که آیا می توان مصوبات جلسه ای را که با حضور اکثریت سهامداران رسمیت یافته، زیر سوال برد و نپذیرفت؟ آن هم در زمانی که موعد پرداخت سود تقسیمی مصوب مجمع فرا رسیده است؟!

در همین ارتباط، رییس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری استان تهران و مدیر عامل اتحادیه کشوری سهام عدالت به عنوان یکی از سهامداران "فایرا" به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: این اقدام هیأت مدیره غیر قانونی بوده و جلسه مجمع عادي ساليانه سال 1393 نباید دوباره برگزار شود. چرا که طی این مدت حدود 90 میلیون سهم در بازار معامله شده كه این معاملات پس از بازگشایی نماد و بر مبنای سود تقسیمی مصوب مجمع تیر ماه و با قیمت تعدیلی جدید بوده است؛ بر همين اساس، هیچ مجمعی نمی تواند مصوبات مجمع قبلی را ابطال کند.

داریوش پاک بین افزود: مصوبات مجمع قبلی به امضای اعضای هیأت رئیسه جلسه مجمع رسیده و نماینده سازمان بورس نیز آن را تأیید کرده است. البته تنها یکی از ناظرین به نمايندگي از سهام عدالت از امضا امتناع کرده که به نظر مي رسد آن هم به دلایل سیاسی بوده است.

وي ادامه داد:‌ البته عدم امضای این عضو از اعضای هیأت رئیسه مجمع هم چندان اهمیتی ندارد؛ چرا که وظیفه ناظران مجمع اظهار نظر نیست و تنها آنها حق نظارت بر درستی فرآیند برگزاری جلسه و رأی گیری را دارند. ضمن اینکه در آن جلسه تمام مصوبات به درستی و طبق قانون صورت گرفت.

وی تأکید کرد: به نظر می رسد هیأت مدیره جدید به هر دلیل و با هر ترفندی به دنبال آن است که از پرداخت سود مصوب مجمع سرباز بزند و مديران مجموعه با اعلام زیانی بیش از قیمت سهم در اولين پيش بيني بودجه سال 95 در پی آن هستند که نشان دهند توان پرداخت سود را ندارند. حال آنکه طبق برنامه زمان بندی اعلام شده به سازمان بورس، بایستی سود تقسیمی تا پایان اسفند ماه سال جاری به حساب سهامداران واریز شود. بطوریکه در تیر ماه سال جاری و زمانی که قرار بود شرکت مجمع عادی سالیانه خود را برگزار کند، سازمان مدیران "فایرا" را مجبور به ارایه برنامه زمان بندی کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه آلومینیوم المهدی به عنوان یکی از رقباي شركت آلومينيوم ايران در سال مالي قبل خود حدود 450 میلیارد تومان زیان ساخته، اما در همين بازه زماني "فایرا" حدود 110 میلیارد تومان سود محقق کرده، برخی مدیران و عملکرد آنها زیر سوال رفته است و بر همين اساس سعي دارند با ابطال مصوبات مجمع اين مجموعه و اعلام زيان بر عملكرد نامطلوب خود سرپوش بگذارند.

پاک بین با تأکید بر اینکه هیچ مجمعي نمی تواند مصوبات مجمع قبلي را باطل اعلام کند، در خصوص مجمع برنامه ریزی شده برای تاریخ 24 اسفند ماه جاری گفت: برگزاری هر مجمع جدیدی براي ابطال مصوبات قبلي تنها وقت تلف کردن برای امتناع از پرداخت سود است. اما حتی اگر مجموعه "فایرا" توان پرداخت این مبالغ را نداشته باشد، تنها راه موجود افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران است.

مدیر عامل اتحادیه کشوری سهام عدالت افزود: این ترفند براي لغو مصوبات يك جلسه رسمي كاملاً غیر اخلاقی است که نگاه سرمایه گذار حقیقی و مردم عادی را نسبت به بورس عوض می کند و موجب مي شود با از بين رفتن اعتماد سرمايه گذاران بورسي سفته بازی در بازار طلا و دلار بیش از پيش رواج پیدا کند.

وی تأکید کرد: متولی اصلی در خصوص این مشکل سازمان بورس است که باید اگر مجمع قبلی وجاهت قانونی نداشته و تصمیمات آن خلاف قانون بود، پرونده مدیران متخلف را به کمیته تخلفات سازمان بورس ارجاع داده و در نهایت موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری مي كرد. ضمن اينكه اگر حسابرس سود محقق شده را تأیید کرده، ادعای واهی بودن آن که از سوی مدیران جدید مطرح شده، به هيچ وجه قابل پذیرش نیست.

وی افزود: ضمن اینکه سازمان بورس نیز این مصوبات را برای انتشار در کدال ثبت کرده و بر اساس آن نماد را باز کرده است. اما چنانچه مشکلی در خصوص صحت اين اطلاعات مالي و مصوبات مجمع در ميان بوده پس سازمان نباید نماد را پس از مجمع و با كسر سود تقسيمي از قيمت بسته شدن سهم باز می کرد. بر همین اساس به صراحت مي توان گفت كه این وظیفه سازمان است تا به وظیفه قانونی خود جهت دفاع ازحقوق سهامداران عمل کند و وارد ميدان شود؛ در غیر این صورت وجاهیت سازمان بورس نيز زیر سوال می رود.

در ادامه، پاک بین به زمان و مکان برگزاری جلسه مجمع آگهی شده "فایرا" براي تاريخ 24 اسفند ماه جاري اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد این مجمع از عمد در آخرین روزهای کاری سال 94 برگزار می شود تا کمتر کسی امکان حضور در اين جلسه را داشته باشد؛ ضمن اینکه جلسه مذکور در شهرستان اراک است که حضور در مجمع برای بسیاری از سهامداران ایجاد مشکل می کند. افزون بر اینکه حتی شرکت اعلام کرده سهامداران بایستی از دو روز قبل نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه مجمع اقدام کنند. اما چنین اقدامی برای خیلی از سهامداران امکان پذیر نیست که از چند روز قبل براي حضور در مجمع به اراک سفر کنند.

وی پیرامون عملکرد هیأت مدیره قبلی نيز اظهار داشت: بنده از هیأت مدیره قبلی حمایت می کنم و هر جا لازم باشد، از عملکردشان دفاع می کنم. چرا که با تلاش خود موفق شدند در برترین شرایط تحریم تنها زیر مجموعه ایميدرو باشند که سود محقق کرده است.

پاک بین در خاتمه سخنان خود گفت: سازمان بورس باید جلوی برگزاری این مجمع را بگیرد و هیأت مدیره فعلی "فایرا" را موظف به پرداخت سود مصوب مجمع تير ماه امسال کند. در غیر این صورت بایستی صلاحیت حرفه ای آنها رد شده و مجدد انتخاب اعضای هیأت مدیره صورت گیرد. زيرا در غیر این صورت و باب شدن این رویه غیر قانونی در بازار سرمایه، سنگ روی سنگ بند نمی شود.

بر اساس گزارش بوس نیوز، آلومینیوم ایران در حالی قصد برگزاری مجمع جدیدی را برای ابطال مصوبات مجمع قبلی دارد که طی این مدت و در زمان بازگشایی نماد طي بازه زماني مرداد تا مهر ماه امسال حجم قابل توجهی از سهم با کسر سود 120 تومانی تقسیمی در مجمع نسبت به قیمت بسته شدن نماد معامله شده است. بطوريكه سوال اصلی اینجاست که آیا تمام این معاملات و ضرری که متوجه سهامداران فروشنده می شود نیز با برگزاری یک مجمع جدید قابلیت ابطال دارد؟

به هر ترتیب به نظر می رسد این اتفاق نوبرانه سال 1395 "فایرا" است که در آخرین روزهای سال جاری به بازار سهام آمده؛ آن هم از سوی سهمی که چندی پیش و طبق دلایلی که در یک گزارش از سوی بورس نیوز منتشر شد، جایزه زرشک طلايی را به خاطر تحقق زیانی فراتر از قیمت سهم به خود اختصاص داد!

حال بایستی دید استقبال و نحوه برخورد متولیان بازار سرمایه با این نوبرانه شرکت آلومینیوم ایران چگونه خواهد بود؟ آیا از برگزاری مجمع جدیدی برای ابطال مصوبات مجمع قبلی توسط "فایرا" ممانعت خواهد کرد یا در سکوت از کنار این موضوع با اهمیت خواهد گذشت و چشم به روی تخلفات برخی افراد سودجو خواهد بست؟!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کارخانه آلاینده ایرالکو اراک باید تعطیل شود, خروج واحد آندسازی به شعاع ۳۰ کیلومتری خارج شهر اراک و قطب صنعتی خیرآباد اراک
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
با سلام
بنده از مالباختگان سهم فایرا هستم. لطفا پیگیر تخلفات این شرکت متخلف باشید و حق قانونی سهامداران را مطالبه فرمایید. سرمایه سهامداران کمتر از نصف شده و سود مجمع هم بصورت غیرقانونی پرداخت نشده. سودی که قرار بود مهرماه پرداخت شود...
با سپاس فراوان
رحمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
خدا خانه خرابش کند هر کس بانی زیان زدن به سهامداران این شرکت است مگر میشود دو بار مجمع تقسیم سود در یک سال گذاشت در ضمن تا حالا مجمع را در تهران برگزار می کرد حالا برای اینکه صدای اعتراض سهامداران به گوش کسی نرسد مجمع را در اراک برگزار میکنند هدف از این کار چیست خوب مشخص است اجحاف در حقوق سهامدار خرد بورس به عنوان متولی بازار نباید اجازه چنین کاری را بدهد واز فرستادن نماینده خود به آن مجمع خوداری کند والا اعتماد از بازار سلب میشود ... در آخر از بازرسی بورس تقا ضا دارم که به این موضوع ورورد نماید و به وظیفه خود عمل کند خداوند حیرتان دهد با تشکر سهامدار بخت برگشته
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
این دیگه واقعا مسخره است. من شخصا سهام فایرا ندارم ولی اگر با اینجور تخلفات برخورد اساسی و جدی صورت نگیرد بزودی کل بورس مثل جزام گرفتار اینجور تخلفات عجیب و غریب میشود و اعتماد سرمایه گذاران از آن سلب میشود. حتی اگر فایرا مجمع را مجددا برگزار هم نکند من خودم شخصا دیگر به این هیئت مدیره جدیدش اعتماد ندارم.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
هردم ازاین باغ بری می رسد!
نا شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
اخه مگه میشه کی پاسخ گویی 4 میلیون سود بنده را میدهد من که الان اصلا این سهم رو ندارم الان و وقتی باز شد فروختمش فقط 120 تومان از قیمت سهم کم شد . اگر سازمان بورس جلوی این کار رو نگیره اوج خیانت در حق سهامدارن حقیقه مخصوصا کسانی که سهم را فروخته اند .
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
واقعا فریاد رسی هست؟
آیا یه صرف عوض شدن اعضای هیات مدیره میشه زد زیر همه چیز؟
مگر ملت مسخره شما هستن که اینطور باهاشون بازی میکنین؟
با حضور اکثریت و نماینده بورس و بازرس مجمع برگزار بشه و سود تقسیم بشه.الان بزنین زیرش؟
یعنی اینطور راحت میشه در روز روشن حق افراد بیشماری رو خورد و آب از آب تکون نخوره؟!
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
چه طور می تونن تو روز روشن اینجوری با حقوق سهامدارا بازی کنن؟ سازمان بورس باید به طور جدی وارد بشه و جلوی این اقدام غیر قانونی رو بگیره
رسول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
خدا وکیلی گندشو دراوردن تازه میخوان سیم بورس رو وصل کنن به کره جنوبی و ترکیه
عابد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
دوستان توجه کنند سهام بنیادی مثل. فولاد. مس. تاپیکو. ومعادن. بانکیها . سنگ اهنیها و.و.و هر گز نفروشید اخبار مثبت فوقالعاده به بیرون درز کرده این فقط توصیه تجربیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
از این سازمان و از این بورس آبی گرم نخواهد شد.

دولت راستگویان است دیگر!!!!
امینی
ROMANIA
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
تخلف شرکتهای بورسی یکی دوتا نیست وخارزم برای فروش حق تقدم 20در صد کم می کند به اندازه یک سال سود بانکی. ما به سازمان شکایت کردیم بعد از 1ماه به ما گفتند جای دیگر شکایت کنید عوض اینکه حق ما را بگیرند دست به سرمون کردند از قرارمعلوم فایرا هم سود موهوم تقسیم کرده وساخت وامسالهم بعد از 10سال تازه یک یک سوم قیمت. ترقی ساختما 10برابر
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
تنها راه گرفتن سود مراجعه به سازمان بورس روز 7 فروردین دریافت سود راه کار قانونی دارد سود قطعا پرداخت میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
با ۱۰ میلیارد تومن از این ۱۱۰ میلیارد تومان سود کارخانه ایرالکو میشد مترو اراک شهرجدید مهاجران و اتوبان ۵۵ متری اراک ساخته شود
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
لطفا به نمایندگی از سهامدارا پیگیری کنید صدای ما که به جایی نمی رسه ...
یک سهام دار خرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
این چنین کار ها روال عادی شده است. نمونه آن سهام پالایشی های در سال93 سهامداران را آشکارا نقره داغ کردند بعد از یک سال درست 4روز مانده به عید نماد آنهارا باز کردند وسرمایه سهامداران خرد را به یغما ببردند آب از آب تکان نخورد
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
دوستان بنده سهامدار نیستم ولی مطمئن باشید مسئولان محترم سازمان بورس چنین اجازه ای به مدیران جدید نمی دهند.بنده شخصا احساس می کنم این مدیران جدید بقدری بی تجربه هستند که چنین فکر و تصمیمی گرفته اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
سلام این مسائل که جیزی نیست از این دولت تازه شروع شده ازاین کوزه تراوت های بیشتری ببینیم
مال باخته فايرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
اي بابا كجاي كاريم كه تمامي اين دعوا راه انداختنا و قانوني و غير قانوني كردنا و مجمع تشكيل شدن و نشدنا و هيئت مديريه داشتن و نداشتنا همش بازي واسه اتلاف وقته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
پیشنهاد افزایش سرمایه فایرا برای خرید زمین و احداث سوله و خرید ماشین آلات برای ساخت کارخانه آندسازی ایرالکو در قطب صنعتی خیرآباد اراک