بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر : ۱۶۲۰۰

براساس مأموريتي که ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار به عهده سازمان قرارداده، سياست‌هاي کلي سازمان طراحي شده و برنامه‌هاي راهبردي در کارگروه مشترک متشکل از معاونت‌هاي مختلف سازمان در حال تدوين است. البته ساير اسناد ملي از جمله سند چشم‌انداز 1404، قانون سياست‌هاي اجرايي اصل 44 و سياست‌هاي کلي برنامه پنجم توسعه در اين مسير مورد استناد قرار مي‌گيرند.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي سازمان بورس، مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي يکي از عوامل کليدي در اين فرايند را جمع‌آوري اطلاعات و مشارکت تمامي واحدهاي سازماني جهت تدوين برنامه پنج ساله اعلام کرد. از همين رو با تشکيل کارگروه تدوين برنامه بلندمدت که از بخش‌هاي مختلف سازمان در آن حضور دارند، با استفاده از روش SWOT ، برنامه در حال تدوين است. "
علي سعيدي ادامه داد:" مأموريت، چشم‌انداز و ارزش‌ها براي سازمان بورس طراحي شده که پس از اين بايد به تصويب هيات‌مديره سازمان برسد. البته براساس نظر ايشان و صلاحديد ممکن است به شورا هم انعکاس داده شود. بر همين اساس مأموريت هر يک از واحدهاي سازماني طراحي و تدوين مي‌شود تا جايگاه هر واحد سازماني در مأموريت کلي سازمان ديده شود."
وي افزود: "در کارگروه مشترک، ماموريت هر معاونت تدوين خواهد شد و اهداف 5 ساله به تفکيک اهداف سالانه، برنامه عملياتي براي پياده‌سازي اين اهداف و در نهايت شاخص ارزيابي عملکرد مشخص خواهد شد. البته براي نهادهاي تحت نظارت سازمان هم در انتهاي سال 86 نامه‌اي ارسال شد تا فرايند طرح‌ريزي استراتژيک را آغاز کنند که از نتيجه آن در برنامه پنجم توسعه نيز استفاده خواهد شد. "
وي با بيان اين‌که بر اساس برنامه زمان‌بندي تا تاريخ 20 آذر ماه نتيجه کار کارگروه مشترک آماده شده و براي تصويب به هيات‌مديره ارسال مي‌شود. البته با توجه به آنکه برنامه پنجم توسعه نيز در حال تدوين است، در بخش مربوط به بازار سرمايه از نتيجه برنامه بلندمدت سازمان بورس و نهادهاي تحت نظارت در برنامه پنجم توسعه استفاده خواهد شد. به علاوه اين برنامه تا اسفندماه تدوين شده و از سال 88 تا سال 92 اجرايي مي‌شود."
سعيدي افزود:" مديريت منابع انساني و مديريت IT سازمان نيز سيستم‌هايي را در حال طراحي و برنامه‌ريزي دارند که به عنوان پشتيبان فعاليت‌هاي اصلي سازمان، حامي اجراي 5 ساله برنامه‌هاي سازمان، خواهند بود.
وي در خصوص اهداف مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي در اين برنامه گفت:" ماموريت واحد ما پژوهش و توسعه است. در مورد ابزارها و نهادها نيز نقش پژوهش و توسعه دنبال مي‌شود. از همين رو در مورد ابزارها و تمامي فعاليت‌هايي که براي توسعه آنها لازم است، بررسي‌هايي انجام داده‌ايم. براي مثال در مورد نهادهاي مالي براي اين‌که شرکت پردازش اطلاعات مالي داشته باشيم، با سازمان هاي مختلف جلسات مستمري را برگزار کرديم و به آنها کمک کرديم تا به يک موسسه داده‌پردازي تبديل شوند. به علاوه در مورد موسسات رتبه‌بندي اعتباري، شرکت‌هاي تامين سرمايه نيز پژوهش‌هاي زيادي انجام شده و با نهادهاي بين‌المللي ارتباط گرفته‌ايم که برخي از آن‌ها نيز به سازمان دعوت شده‌اند و با برخي از آن‌ها فعاليت‌هاي اجرايي آغاز خواهد شد. در سال‌هاي آتي نيز همين روند را ادامه خواهيم داد، چراکه مأموريت ما هم پژوهش است و هم توسعه. "
سعيدي در پاسخ به اين سؤال که بحث صکوک به کجا رسيد، ابراز داشت:" انواع مختلف اوراق اجاره طراحي شد و مقرراتش به تصويب رسيده است. در خصوص بحث ماليات هم مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي گزارش کاملي را تهيه و به رياست سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است. در اين گزارش پيشنهاد خود را براي اينکه مسايل مالياتي اوراق اجاره در هر سه قسم حل شود، ارسال کرده‌ايم. به علاوه اين گزارش براي کميته مالياتي سازمان هم ارسال شده تا آنها نيز نظر خود را در اين خصوص ارايه داده و در جلسات مشترک با اداره امور مالياتي طرح گردد."
مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي در مورد اوراق مشارکت رهني نيز گفت:" مقررات مربوطه نوشته و در جلسات هيات‌مديره ارايه شده است. به علاوه از آنجا که اين اوراق با بانک‌ها مرتبط هستند، بانک مرکزي نيز اقدام به تهيه مقررات احتياطي کرد که در جلسات مشترک موضوعاتي مطرح گرديد که متأسفانه بانک مرکزي بدون انجام هماهنگي اين مقررات را به بانک‌ها ابلاغ کرد که البته مقررات نهايي در وزارت اقتصاد طراحي خواهد گرديد."
وي در پاسخ به اين سؤال که اوراق وقفي در چه مرحله‌اي هستند، تصريح کرد:" از دو سال پيش جلسات مکرري را با سازمان اوقاف برگزار کرديم. در آن زمان اوراق وقفي طراحي شد و طرقي که مي‌توان در فضاي وقف تامين مالي کرد، پيشنهاد شد. اما پس از آن سازمان اوقاف بايد پيگيري لازم را انجام مي‌داد، زيرا مجري طرح به شمار مي‌رود. اين سازمان اخيرا کميته اقتصاد اسلامي را راه اندازي کرده و از مديريت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي هم دعوت شده تا در اين جلسات حضور يابد. با اين وجود بر اساس طراحي‌هاي انجام شده درخواستي رسمي از سازمان اوقاف به سازمان بورس ارسال نشده است. "

اشتراک گذاری :
ارسال نظر