بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
کد خبر : ۱۶۲۱۱۰
پول‌نیوز -نشریه آمریکایی «فوربس» نوشت: عربستان سعودی برای زمان کنونی قیمت نفت را در دامنه 20 تا 40 دلار در هر بشکه می خواهد؛ زیرا نرخ نفت خارج از این محدوده، به آینده سیاسی و اقتصادی این کشور لطمه می زند.

تارنمای این نشریه افزود: دلیل تلاش عربستان سعودی برای به نتیجه رساندن طرح حفظ تولید در سطح تولید ماه ژانویه (دی-بهمن) که در اصطلاح به آن «فریز تولید نفت» گفته می شود و عربستان سعودی و روسیه حامیان اصلی آنند، همین است.

حفظ تولید نفت در سطح ماه ژانویه کمک می کند قیمت در دامنه 20 تا40 دلار در هر بشکه باقی بماند؛ در حالی که کاهش یکجا و کامل سطح تولید موجب افزایش قیمت به بیش از 40 دلار در هر بشکه می شود.

فوربس در پاسخ به این پرسش که «چرا افزایش قیمت نفت به بیش از 40 دلار در هر بشکه برای عربستان سعودی خوب نیست؟» نوشت: چنین افزایشی، جان تازه ای به کالبد شرکت های تولید نفت شیل در آمریکا خواهد دمید؛شرکت هایی که قدرت قیمتگذاری نفت را از عربستان سعودی گرفتند.

این نشریه ادامه داد: دلیل دیگر ین است که قیمت بالای نفت خام می تواند به روسیه و ایران کمک کند؛ امری که ریاض خواهان آن نیست.

در همین پیوند خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نیز نهم فروردین ماه اعلام کرد: قیمت نفت در معاملات امروز بازار آسیا پس از افت هفته گذشته، دوباره رو به افزایش گذاشت.

به نوشته این خبرگزاری، قیمت کنونی نفت نزدیک به ٥٠ درصد نسبت ماه ژانویه امسال میلادی رشد کرده است.

افت تولید نفت در آمریکا و افزایش مسافرت ها در آغاز فصل بهار، از مهمترین عوامل این رشد به شمار می آیند.

حمایت کلامی عراق از برنامه تولیدکنندگان نفت برای مهار افزایش تولید، از دیگر عوامل موثر در رشد قیمت نفت به شمار می آید.

پیشتر سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرده بود این کشور توافق مطرح شده را برای تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه می پذیرد.

وزیران انرژی روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا شانزدهم فوریه (بیست و هفتم بهمن 1394) در دوحه توافق کردند سطح تولید خود را مشروط به استقبال دیگر تولیدکنندگان در سطح ماه ژانویه ثابت نگه دارند تا جلو مازاد عرضه نفت خام را در بازار بگیرند و به بهبود قیمت های جهانی نفت خام کمک کنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
چه جالب نشریه آمریکایی «فوربس اومده نرخ نفت مورد نظر عربستان را بین 20 تا 40 دلار در نظر گرفته
خیلی جالبه که بین 20 تا 40 دلار اونم یه نشریه امریکایی
حداقل اگه میگفت بین مثلا 40تا 45 یا حتی 35تا40 ادم میتونست باورش بشه و شک مغرضانه بودن رو به ذهنش راه نده ولی این مقاله کاملا مغرضانه و برای ترویج به فروش نفت در قیمت ها پایین و در کل پایین کشوندن نفت