بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
در بررسی لیست توقف نماد معاملاتی شرکت های بورسی مشخص شد:

نمادهایی که 94 رفتند اما 95 هم برنگشتند !

اگرچه توقف نماد در جهت شفافیت اطلاعاتی شرکت ها و بازار سرمایه طراحی شده و اجرا می شود و متولیان بازار سرمایه نیز اعلام داشته اند که توقف نماد حداکثر تا یک هفته طول می کشد، اما در برخی از موارد طولانی شدن زمان عدم معامله سهام یک شرکت در بورس موجب می شود تا سرمایه سهامداران در سهام آن شرکت بلوکه شود.
کد خبر : ۱۶۲۱۷۱
نویسنده :
جمشیدی
توقف نماد معاملاتی شرکت های فعال در بورس یکی از برنامه هایی است که همواره توسط متولیان اصلی بازار سرمایه با هدف جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران و اطلاع رسانی دقیق و شفاف به تمام اهالی بازار سرمایه اجرایی می شود و به طور معمول نیز اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده سهامداران و ارایه اطلاعات با اهمیت مربوط به عملکرد شرکت از جمله دلایل توقف نماد معاملاتی مجموعه های فعال در بورس به شمار می رود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اگرچه توقف نماد در جهت شفافیت اطلاعاتی شرکت ها و بازار سرمایه طراحی شده و اجرا می شود و متولیان بازار سرمایه نیز اعلام داشته اند که توقف نماد حداکثر تا یک هفته طول می کشد، اما در برخی از موارد طولانی شدن زمان عدم معامله سهام یک شرکت در بورس موجب می شود تا سرمایه سهامداران در سهام آن شرکت بلوکه شود و سهامداران بلاتکلیف بمانند تا مدیران مجموعه اقدامی اساسی جهت بازگشایی نماد و ارایه اطلاعات درخواستی سازمان نمایند. به گونه ای که بررسی لیست توقف نماد شرکت های بورسی که توسط شرکت بورس تهیه شده، حاکی از آن است که نام شرکت هایی در این فهرست دیده می شود که بازگشت آن ها به تابلوی معاملات بورس چندین ماه یا حتی سال به طول انجامیده و علیرغم درخواست سازمان برای دریافت اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت اما مدیران این مجموعه ها اقدامی اساسی در این راستا انجام نداده اند و همانطور که عنوان شد با این رفتار خود سبب بلوکه شدن سرمایه سهامداران و ضرر و زیان آن ها شده اند.

بر اساس اطلاعات موجود تا یازدهم فروردین ماه جاری نماد معاملاتی 27 شرکت بورسی متوقف شده و تا کنون مورد بازگشایی قرار نگرفته که نماد 10 شرکت به دلیل اعلام تعدیل پیش بینی در آمد هر سهم، شش شرکت به دلیل برگزاری مجمع فوق العاده جهت تغییر سرمایه و مابقی به دلیل اعلام پیش بینی درآمد هر سهم و برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف شده است.

بر اساس این گزارش توقف نماد هایی همچون "کاصفا"، "کسرا"،"وخارزم" ، "فایرا" و" شپمچا" به ترتیب در آذر ماه سال 92، تیر ماه 93 و نیز مهر و ابان ماه 93 رخ داده و بیشترین زمان توقف نماد محاسبه می شود. به طوریکه شرکت های کاشی اصفهان، سرامیک اردکان و سرمایه گذاری خوارزمی به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران و شرکت های الومینیوم ایران و پارس پامچال به دلیل اعلام تعدیل بودجه ممنوع المعامله شدند. حال انکه بنابر اظهارات مدیران ارشد سازمان بورس و شرکت بورس دلایل دیگری سبب شده که تا کنون این نمادها به تابلوی معاملات بازنگشته اند و رفتن آن ها بی بازگشت بوده است. از این رو عدم ارایه اطلاعات درخواستی سازمان بورس از سوی مدیران ارشد شرکت های مذکور و نیز عدم رفع موانع و مشکلات موجود در میان اعضای هیات مدیره شرکت ها و سهامداران عمده آن ها منجر به توقف طولانی مدت نماد شرکت ها ی مذکور شده است.

بر این اساس صرف نظر از مجموعه های مذکور می توان به شرکت هایی همچون کاشی نیلو و حمل و نقل بین المللی خلیج فارس اشاره کرد. چراکه نماد شرکت کاشی نیلو در تاریخ 28 دی ماه سال 94 و شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس در چهارم بهمن ماه سال گذشته هر کدام به دلیل اعلام پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده و تا کنون مورد بازگشایی قرار نگرفته است و می توان گفت طولانی ترین زمان توقف نماد به دو مجموعه مذکور تعلق دارد.

بر این اساس توقف نماد 13 شرکت در اسفند ماه سال 94 و نیز هفت شرکت در فروردین ماه جاری اتفاق افتاده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
مدیران خوارزمی باید ناراحت باشند چون حتی در این مورد نیز اول نشدند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
ای بدبختی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
خوارزمی واقعآ محشره!!!! تبلیغات ۲۰ عملکرد!!!!!!!!!!
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
بانک گردشگری هم سه ماهه بسته شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
این مقالات اگر چه بسیار جالب است ولی نمیتواند خوارزمی رو بیدار کند چون خودشو بخواب زده یک شرکت سرمایه گذار هویتش وموجودیتش برخلاف شرکت های تولیدی اعتماد سهامداران است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
این یعنی فاجعه حالا چطور سهامدار خارجی جرات کنه بیاد سرمایه اش را وارد بورس ایران بکنه؟
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
وگردش؟!؟!؟!؟
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
بانک گردشگری بیش از سه ماهه متوقف شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
سلام حالا این سهم ها باخیال راحت خوابیده اند ولی مدیران سهام مخابرات مجمع تشکیل می دهند ودر سالن محل تشکیل قایم باشک بازی میکنند
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
تعدادی ازشرکتها باعملکردغیرشفاف باعث بسته شدن نمادمیگردندومعلوم نیست چه وقت آن رابازگشایی میکنند؟!
تعدادی دیگرنیزبه بهانه های مختلف ازپرداخت سودنقدی سالانه طفره میروند!!
وگروهی دیگرکلا جواب تلفن سهامداران رانمیدهند!!
من نمیدانم که سازمان بورس دررابطه با اینگونه شرکتها به چه صورتی میخواهدبرخوردکند؟!
ولی ظاهرا اینطوربنظرمیرسدکه دست اندرکاران بورس اهرم ویامکانیزمی بازدارنده دراختیارندارندکه جلوسرکشی اینگونه شرکتها رابگیردواگروضع اینگونه ادامه پیداکندبایدمنتظرروزهای تلخ وبحرانی باشیم!!!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
چرا واقعیت را به مردم نمیگویید؟ درمورد فایر چرا سانسور میکنید که به دلیل مشکلات مدیریتی این نماد بسته است؟ در سال ۹۳ هم بهمین ترتیب بسته شد؟!