بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
کد خبر : ۱۶۲۴۷۴
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در انتهای برنامه ی۲۰ ساله ی کشور، باید ۱۰ درصد از برق کشور از طریق انرژی اتمی تامین شود، از این رو برای تحقق به این امر به ۹ عدد نیروگاه اتمی نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ویژه برنامه هسته ای رادیو گفتگو ،کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:در انتهای برنامه ی۲۰ ساله ی کشور، باید ۱۰ درصد از برق کشور از طریق انرژی اتمی تامین شود، از این رو برای تحقق به این امر به ۹ عدد نیروگاه اتمی نیاز داریم.

کمالوندی با اشاره این که انرژی هسته یک علم میان رشته ای است، گفت: برای تدریس این رشته در دانشگاه باید علوم مختلفی چون شیمی، متالوژی و ... را در نظر گرفت، چرا که صنعت هسته ای در نقطه ی تلاقی علوم مختلف شکل می گیرد.

وی در همین خصوص ادامه داد: اگر یک کشور در تمام علوم مربوط به صنعت هسته ای رشد کافی نداشته باشند توانایی دسترسی به این صنعت را نخواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که صنعت هسته ای توانایی کمک به سایر صنایع را دارد، افزود: بدون شک صنعت هسته ای، صنعتی پیش برنده و تاثیر گذار است،برای مثال در این صنعت به صنایع دیگری مانند بهداشت، کشاورزی، نفت، پتروشیمی و ... می تواند کمک بسزایی داشته باشد.

وی با تاکید به این که اقتصاد و صنعت متکی به انرژی است، عنوان کرد: از آنجایی که انرژی از منابع فسیلی تامین می شود، در کشورهایی مثل ایران که دارای منابعی  چون نفت و گاز هستند، نباید برای تولید برق از این منابع استفاده کرد.

کمالوندی در ادامه همین موضوع تصریح کرد: انرژی هسته ای یکی از منابعی است که برای کشورها صرفه ی اقتصادی داشته و علاوه بر این به محیط زیست آسیب نمی رساند.

وی با اشاره به فعالیت های سازمان انرژی هسته ای،اظهار داشت: غنی سازی بخش اندکی از فعالیت های انرژی هسته ای را شامل می شود، در عین حال بخش بسیار مهم و جدی است به طوری که ایران این بخش پچیده و ممنوعه را به قله رسانده است.

معاون حقوقی، بین الملل و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تکنولوژی غنی سازی در انرژی هسته ای، اظهار داشت: به زعم فضای بین الملل اگر کشوری دارای تکنولوژی غنی سازی باشد، توانایی دستیابی به بمب هسته ای  را دارد.

وی درباره دستیابی به بمب هسته ای خاطر نشان کرد: بمب هسته ای با اعتقادات و اهداف جمهوری اسلامی مغایرت دارد.

کمالوندی با بیان این که کشور ایران باید در حوزه ی نیروگاه و ساخت آن تخصص خود را ارتقا دهد، گفت: ما در این حوزه باید تلاش زیادی داشته باشیم و علاوه بر این، در دیگر حوزه هایی که به دهه های آینده مربوط می شود جزو کشورهای برتر دنیا هستیم که طبق پیش بینی های ۳۰ سال آینده تجاری خواهد شد.

وی با تاکید به این که نگاه به انرژی هسته ای، باید نگاهی بلند مدت باشد، افزود: نگاه ما به انرژی هسته ای باید نگاهی بیش از ۴۰ سال باشد، چرا که عمر نیروگاه هسته ایدارای پایداری زیادی بوده و حداقل شصت سال می تواند پایداری داشته باشد.

معاون حقوقی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که صنعت انرژی هسته ای، صنعتی بسیار فاخر است، اظهار داشت: صنعت هسته ای به دقت و توجه بسیاری نیاز دارد، اگر بخواهیم در زمینه ی هسته ای تولید جدیدی داشته باشیم زمان قابل توجهی باید صرف این کار شود تا به حد توسعه و بهره برداری برسد.

وی با اشاره به مباحث ایمنی نیروگاه های هسته ای، عنوان کرد: نیروگاه های هسته ای ایران یکی از ایمن ترین نیروگاه های دنیا است، چرا که تمام کنش های هسته ای در داخل کره ای صورت می گیرد که بخشی از آن سطح زمین و بخشی در دورن خاک قرار دارد که از لایه ی ۱۶ سانتی متری فولاد و بتنی به ضخامت ۱ و نیم متر ساخته شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این که نیروگاه هسته ای ایران توانایی تولید ۱۰۰۰ مگابایت برق را دارد، گفت: اگر پیک مصرف برق در ایران را ۵۴ هزار مگابایت در نظر بگیریم که متوسط آن در طول یک سال ۴۴ هزار مگابایت باشد، ۱ هزار مگابایت از آن توسط نیروگاه هسته ای تولید می شود.

وی در خصوص مزایای زیست محیطی صنعت هسته ای افزود: نیروگاه های اتمیِ چون نیروگاه بوشهر حداقل ۸ میلیون تُن آلاینده ی زیست محیطی کمتری تولید می کند، کشوری مثل ایران به کاهش آلاینده در زمینه تولید برق نیاز دارد.

دکتر کمالوندی‌ با اشاره به چشم انداز ۱۴۰۴ گفت: در انتهای برنامه ی بیست ساله با توجه به اقتصاد مقاومتی باید ۱۰ درصد از برق کشور از طریق انرژی اتمی تامین شود، از این رو برای تحقق به این امر به ۹عدد نیروگاه اتمی نیاز داریم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
تحریم ها بستتون نبود دست بردارید دیگر از این ماجراجویی ها ما هسته ای نمی خواهیم ما ملت ایران صلح امنیت و اقتصاد می خواهیم
خامنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
نیروی برق را هم از سد ها بگیرید خداراشکر بارندگی خوب است هسته ای نمی خواهیم
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
بیش از 37 ساله میخوایم بوشهر را بسازیم که البته بدلیل زمان بر شدن فرایند ساخت فرسوده و از رده خارج شده!! حالا این 9 تا رو خدا ختم بخیر کنه!