بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
شرکت سیمان خزر در حالی از ابتدای سال 94 تا 18 فروردین ماه جاری با افت قیمت 28.59 درصدی مواجه شده که پس از شرکت های سیمان بهبهان و قائن در جایگاه های اول کم بازده ترین سهام گروه سیمان قرار می گیرد.
کد خبر : ۱۶۲۴۸۶
نویسنده :
جمشیدی
شرکت سیمان خزر فعال در گروه سیمان از جمله شرکت هایی است که در سال 94 از لحاظ سودآوری و رشد قیمتی عملکرد مناسبی از خود به نمایش نگذاشته و در اعلام تعدیل منفی سود برآوردی و افت ارزش سهام رکوردهای متعددی را به ثبت رسانده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اگرچه طی سال گذشته گروه سیمان متأثر از شرایط اقتصادی و تنش های سیاسی کشورهای منطقه اوضاع نامناسبی را از نظر تقاضا برای فروش محصولات در بازارهای داخلی و خارجی پشت سر گذاشت، اما بررسی روند معاملات سهام شرکت سیمان خزر و نیز صورت های مالی آن حاکی از آن است که عملکرد مدیران این مجموعه سیمانی نامناسب بوده، بلکه می توان گفت جزو بدترین شرکت های فعال در بازار سرمایه طی سال 94 به شمار می رود. مجموعه ای که به نظر می رسد توسط مدیران شرکت به حال خود رها شده و وضعیت آن روز به روز بدتر می شود و در این شرایط سهامداران عمده شرکت همچون سیمان فارس خوزستان و مدیران ارشد مجموعه نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.

بر اساس این گزارش که شرکت سیمان خزر در حالی از ابتدای سال 94 تا 18 فروردین ماه جاری با افت قیمت 28.59 درصدی مواجه شده که پس از شرکت های سیمان بهبهان و قائن در جایگاه های اول کم بازده ترین سهام گروه سیمان قرار می گیرد. بررسی روند معاملات سهام این شرکت با رتبه نقد شوندگی 417 مرتبه حاکی از آن است که "سخزر" در مدت معاملات در دروه مذکور تقریباً هر روز با صف تقاضا برای فروش سهام و افت قیمت سهام همراه بوده است. به گونه ای که پس از رشد قیمت سهام در مدت کوتاه چند روزه، روز بعد با افزایش عرضه سهام مواجه شده است. به طور مثال روند معاملات "سخزر" از 30 فروردین ماه سال94 تا 19 اردیبهشت ماه همان سال نزولی بوده و تنها پس از برگزاری مجمع عمومی عادی در روز بازگشایی نماد یعنی 28 اردیبهشت ماه همان سال بیش از 67 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

حال آنکه از روز بعد از آن تا 11 آبان ماه سال 94 یعنی در مدت بیش از چهار ماه روند منفی قیمت را پشت سر گذاشت و پس از آن بار دیگر صف تقاضا برای خرید سهام تشکیل شده که البته کمتر از هفت روز معاملاتی پایدار ماند و همانطور که عنوان شد این روند معاملاتی تا پایان سال 94 تکرار شد و در نهایت در شرایطی که صنعت سیمان در دوره مذکور بازدهی مثبت 1.3 درصدی را محقق ساخت، "سخزر" با افت 28.5 درصدی سومین شرکت سیمانی از لحاظ کسب بیشترین بازدهی منفی شناخته شد.

از سوی دیگر عملکرد شرکت در خصوص سودآوری به قدری اسف بار بوده و به طور مکرر تعدیل های منفی سود برآوردی اعلام نموده که به نظر می رسد می بایست مدال افتخار را به مدیران مجموعه سیمان خزر در افزایش زیان برآوردی و تحقق آن در عملکرد میاندوره ای داد و به نظر می رسد این شرکت هر روز در باتلاق زیان و افت ارزش سهام فرو می رود. چرا که این مجموعه در حالی که در اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 سود 542 ریالی را برآورد کرده با تعدیل آن به 127 ریال در عملکرد سه ماهه نخست همان سال حدود شش ریال زیان محقق ساخته و سریال تعدیل های منفی "سخزر" در عملکرد میاندوره ای شش ماهه و 9 ماهه تا بدان جا ادامه یافت که "سخزر" بر اساس عملکرد 9 ماهه سال مالی گذشته با برآورد زیان 717 ریالی که با افزایش 30 درصدی نسبت به زیان برآوردی 553 ریالی در نیمه نخست سال همراه بوده، در نهایت زیان 329 ریالی را برای 9 ماه فعالیت خود به ثبت رساند. باید دید که این مجموعه با سابقه خود در اعلام تعدیل منفی و تحقق زیان تا پایان سال 94 چه رکوردی را به ثبت می رساند؟

جالب است که بدانید شرکت سیمان خزر همچون سال گذشته در اولین پیش بینی درآمد سال مالی 95 سود برآورد کرده و به نظر می رسد می بایست در سال جدید منتظر تعدیل های منفی پی در پی این مجموعه باشیم.

در پایان این گزارش می افزاید، موضوعی که بارها در خصوص شرکت های بورسی با عملکرد این چنینی مطرح شده، عدم نظارت نهادهای نظارتی بازار سرمایه بر نحوه معاملات سهام یک شرکت و درخواست ارائه توضیحات از مدیران ارشد مجموعه در خصوص چرایی اعلام تعدیل های منفی سود برآوردی و تحقق زیان است. به هر حال همواره در موارد این چنینی سهامداران حقیقی و خرد هستند که بیشترین آسیب را می بینند و دراین شرایط این سوال مطرح می شود که در صورتی که سهام یک شرکت از لحاظ سودآوری و بنیادی شرایط لازم جهت حضور در بازار بورس را ندارد، چرا می بایست در بازار اول بورس مورد معامله قرار بگیرد؟ آیا بهتر نیست که متولیان بازار سرمایه و شرکت بورس بررسی در خصوص شرایط این شرکت برای تداوم معامله در بازار اول بورس انجام دهند تا در صورت لزوم به بازار فرابورس یا پایه فرابورس منتقل شود و سهامداران با علم به این موضوع اقدام به سرمایه گذاری در سهام شرکت کنند؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر