بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
با بررسی عملکرد میاندوره ای "ثاباد" مشخص شد:

از برآورد رشد 167 درصدی سود تا اعلام تعدیل منفی 46 درصدی

شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران که بودجه سال مالی 94 خود را متأثر از برآورد افزایش درآمد حاصل از فروش واحدهای پروژه کوهسنگی و گلوگاه با رشد 167 درصدی نسبت به سال مالی قبل ارائه کرده بود، طی یک سال فعالیت خود نتوانست به برنامه ها و اهداف خود برای تحقق درآمد برآوردی ناشی از فروش سه بلوک آپارتمان در سایت کوهسنگی دست یابد.
کد خبر : ۱۶۲۵۳۳
نویسنده :
جمشیدی
شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران فعال در گروه انبوه سازی یکی دیگر از شرکت های بورسی است که با نمایش عملکرد ضعیف مدیران مجموعه در خصوص سودآوری و تحقق برنامه ها و برآوردهای تعیین شده برای یک سال فعالیت، ضرر و زیان را به سهامداران خود تحمیل کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این مجموعه در حالی در اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 نوید تحقق سود 504 ریالی را به سهامداران خود داد که این مبلغ در پی تعدیل های مکرر با افت 46 درصدی به سود 269 ریالی تقلیل یافت.

بر این اساس، شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران که بودجه سال مالی 94 خود را متأثر از برآورد افزایش درآمد حاصل از فروش واحدهای پروژه کوهسنگی و گلوگاه با رشد 167 درصدی نسبت به سال مالی قبل ارائه کرده بود، طی یک سال فعالیت خود نتوانست به برنامه ها و اهداف خود برای تحقق درآمد برآوردی ناشی از فروش سه بلوک آپارتمان در سایت کوهسنگی دست یابد.

چرا که طبق گزارش حسابرس قانونی پیش بینی فروش آپارتمان های موجود به مبلغ 163.3 میلیارد ریال و کسب سود عملیاتی به ازای هر سهم 510 ریال که در اولین پیش بینی درآمد لحاظ شده بود، طی دو مرحله تعدیل کاهنده به مبلغ 103.4 میلیارد ریال و سود عملیاتی 333 ریال کاهش یافته که در این روند کاهشی سود برآوردی راکد بودن روند پیشرفت اجرای پروژه های کوهسنگی گلوگاه، گلستان و آرامش به دلیل مشکلات حقوقی و قضایی، تأمین مالی و تغییر در برآوردهای اولیه موثر واقع شده است و درآمدهای برآوردی ناشی از اجرای پروژه های مذکور به دلایل عنوان شده محقق نشده است.

اما یکی از نکات قابل تأمل در صورت های مالی شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران نحوه سرمایه گذاری آن در بازار سرمایه و انتخاب سهام شرکت های بورسی است. چرا که در حالی یکی از دلایل پوشش نامناسب سود برآوردی در عملکرد میاندوره ای عدم تقسیم سود نقدی شرکت بیمه نوین در مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران به عنوان تنها مجموعه موجود در پرتفوی بورسی "ثاباد" ذکر شده که سهام "نوین" در بازار پایه فرابورس معامله می شود و همواره شرکت هایی با وضعیت بنیادی نامناسب در این بازار ثبت و معامله می شوند. از این رو این سوال مطرح می شود که در شرایطی که تعداد شرکت های دارای وضعیت سودآوری مناسب که در بازار سرمایه معامله می شوند، کم نیست چرا مدیران ارشد شرکت اقدام به تزریق نقدینگی در سهام شرکتی همچون بیمه نوین نموده اند و در پی آن از مواردی همچون سود نقدی تقسیمی در مجمع عمومی، "ثاباد" و سهامداران آن را از این امر بی بهره ساخته اند؟

بر اساس این گزارش، این مجموعه بودجه سال مالی 95 خود را با برآورد سود 188 ریالی که با کاهش حدود 15 درصدی نسبت به بودجه سال مالی گذشته همراه است، ارائه کرده و باید دید تا "ثاباد" طی سال مالی جاری چه برنامه هایی برای تحقق سود برآوردی خود و جبران بخشی از کمبودها و نواقص در بخش عملیاتی اجرایی می کند و آیا اجرای برنامه افزایش سرمایه "ثاباد" از 20 به 25 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران می تواند راه نجاتی برای خروج این مجموعه از وضعیت نامناسب عملیاتی و سودآوری باشد و موجب تسریع در فرآیند اجرای پروژه های در دست اجرای آن بویژه پروژه آرامش خواهد شد یا نه؟!


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رویا وزیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
هر سهمی ثتران نمیشه