بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
کد خبر : ۱۶۲۶۲۴

غلامرضا ابوترابی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در مورد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی­ ها در سال 95 اعلام کرد: با توجه به ابلاغ آیین نامه اجرایی تبصره 1 ماده 149 اصلاحیه قانون مالیات­های مستقیم مربوط به تجدید ارزیابی دارایی­ها و به استناد ماده 10 آیین نامه مذکور، "افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی، پوشش زیان از محل مازاد مذکور، انتقال این مازاد به حساب سود و زیان یا اندوخته یا توزیع آن به هر شکل بین صاحبان سرمایه، به منزله عدم رعایت استانداردهای حسابداری و همچنین تحقق درآمد در آن سال بوده و مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود" ، بنابراین از این پس افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی­ ها مشمول پرداخت مالیات است.

وی ادامه داد: با این اوصاف به نظر می­رسد با لغو معافیت مالیاتی، از این به بعد انگیزه­ای برای انجام افزایش سرمایه از این محل وجود نداشته باشد.

حال و آینده افزایش سرمایه ذوب آهن، پلی اکریل و آزمایش

این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت­ های ذوب آهن اصفهان، پلی اکریل ایران و کارخانه­ های صنعتی آزمایش و با توجه به ابلاغیه آیین نامه جدید ، توضیخ افزود: انجام افزایش سرمایه شرکت ذوب آهن اصفهان با توجه به اینکه بازرس قانونی شرکت (سازمان حسابرسی) در گزارش خود نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره مبنی بر لزوم انجام افزایش سرمایه، تصریح کرده که افزایش سرمایۀ این شرکت مورد تأیید سازمان حسابرسی نیست و همچنین به دلیل ابهامات موجود در خصوص وضعیت زمین­های شرکت، با ابهام اساسی مواجه است.

ابوترابی ادامه داد: از سوی دیگر درخواست افزایش سرمایه این شرکت که سال 94 به سازمان بورس ارسال شده بود ، پس از بررسی از دستور کار این اداره خارج شده و در حال حاضر نیز درخواست جدیدی در خصوص انجام افزایش سرمایۀ شرکت ذوب آهن در این سازمان وجود ندارد.

وی در مورد شرکت پلی اکریل ایران نیز گفت: با توجه به ابهامات مربوط به گزارش هیئت کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص ارزیابی دارایی­ های شرکت، انجام افزایش سرمایه این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی­ ها با ابهامات اساسی مواجه است.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ایی سازمان بورس خاطر نشان کرد: این درحالی است که درخواست "شپلی" در پایان سال 94 به سازمان ارائه شد و نامه اعلام نواقص نیز برای شرکت ارسال شد ولی از آنجا که این شرکت در موعد مقرر پاسخ نامه اعلام نواقص را به این سازمان ارسال نکرده، پرونده رسیدگی به درخواست انجام افزایش سرمایۀ شرکت پلی اکریل نیز از دستور کار این اداره خارج شده است.

ابوترابی در مورد افزایش سرمایه 914 درصدی شرکت کارخانه­ های صنعتی آزمایش نیز به بورس پرس گفت : درخواست این شرکت به تازگی یعنی 22 فروردین به سازمان ارائه شده که هم اکنون در حال رسیدگی است ولی صرف نظر از آثار احتمالی مالیات ناشی از انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی­ ها، این موضوع دارای ابهامات و ایرادات فراوان در مدارک و مستندات ارسالی است.

به گفته وی از جمله این ایرادات عدم ارائه بیانیه ثبت، ابهام در خصوص نحوه انتخاب کارشناس رسمی دادگستری و استفاده از یک کارشناس رسمی دادگستری به جای هیئت کارشناسی، عدم برگزاری مجامع سالیانه به منظور تصویب صورت­ های مالی سال­ های مالی 31 شهریور 93 و 94 و عدم انتخاب حسابرس و بازرس قانونی برای سال­های مالی منتهی به 31 شهریور 94 و 95 اظهارنظر قطعی در خصوص افزایش سرمایه این شرکت هستند.

وی با تاکید براینکه شرکت آزمایش حتی بعد از افزایش سرمایه 914 درصدی هم از ماده 141 قانون تجارت خارج نمی شود، گفت: با این اوصاف افزایش "لازما" در حال حاضر امکان­پذیر نبوده و نیازمند بررسی­ بیشتر و کاملتر مدارک و مستندات دریافتی از شرکت بوده و بدیهی است پس از بررسی­ های کامل در این خصوص اظهار نظر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علیرضا
ROMANIA
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
سلام:بعد مرگ سهراب این حرفها چه فایدهای برای سهامداران خورده پا دارد.شپلی وازمایش الان حدود دوسال است که به بهانهای که شما انرا ردکرده اید از 1000ریال تا 6000هزارریال در نوسان بوده اند وخیلی هارا بدبخت کرده اند چرا زودتر اقدام نکرده اید تا سهامداران متضرر نشوند.
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
دقیقا نمیدونم این سم پاشیهای شما به نفع کدام گروه تمام میشود ولی همین اقای ابوترابی مهلت سی روزه به شپلی داده بود.لطفا در این باره شفاف سازی کنید که چرا میگویند مهلت تمام شده.
حسین
ROMANIA
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
اگر این شرکت ها افزایش سرمایه ندن فاتحه بورس رو باید خوند... شپلی که حتما باید چه با مالیات چه بی مالیات...ضمن اینکه مالیات شامل حال شپلی شده چون گزارش حسابرس مال قبل از سال 95 هست
مسعود
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
من فکر میکنم هنوز داستانی پشت پرده هست ..