بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
در بررسی عملکرد "شپاس" مشخص شد:

بازدهی منفی قیمتی در روزهای بهاری بورس

"شپاس" در اولین بودجه سال مالی منتهی به 94.12.29 به ازای هر سهم مبلغ 4012 ریال سود برآورد کرده بود که بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه این رقم را به 2437 ریال کاهش داد و در نیمه نخست آن سال نیز تنها 40 درصد از آن را پوشش داد.
کد خبر : ۱۶۲۷۰۲
نویسنده :
یارمحمدی

سهام شرکت نفت پاسارگاد که در گروه فرآورده های نفتی در بازار عادی فرابورس معامله می شود یکی دیگر از آن دسته سهم هایی است که نه تنها حجم معاملات اندکی دارد، بلکه مدت هاست با روندی نزولی همراه شده و در تعدیل منفی سود هر سهم هم برای سهامدارانش چیزی کم نگذاشته است.

به گزارش بورس نیوز، سهام شرکت نفت پاسارگاد طی یکسال گذشته، از ابتدای سال 94 تا پایان آن سال بازدهی منفی حدود 1 درصدی و در نیمه دوم سال از قیمت 1351 تومان به 1215 تومان در تاریخ 26 اسفند ماه کاهش یافته و بازدهی منفی 10 درصدی برای سهامدارانش به ثبت رسانده است. همچنین طی سه ماهه چهارم آن سال و در روزهای بهاری بورس نیز با بازدهی 11 درصدی به کار خود پایان داده است. بازدهی منفی و افت قمیت سهام این شرکت در بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حالی اتفاق افتاده است که در نیمه دوم سال 94 شاهد رشد قیمت در اغلب سهام فعال در این بازار و ثبت بازدهی هایی نزدیک به 100 درصد و در برخی موارد بیش از این بودیم. هر چند اگر از بازدهی منفی فروردین تا آذر ماه سال 94 "شپاس" که تحت تأثیر روند منفی کلی بازار بوده، بگذریم اما نمی توان از افت قیمت این سهم، در روزهای مثبت که در 3 ماه پایانی سال گذشته در بورس شکل گرفته بود، گذشت. چرا که طی این مدت و پس از 2 سال، اغلب سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه با این رشد بورس دست کم از زیان خارج شدند، اما در این بین سهامداران "َشپاس" نه تنها نتواستند از روزهای مثبت بازار استفاده ببرند بلکه با بازدهی منفی و زیان مواجه گشتند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر افت قیمت سهام شرکت، صورت های مالی این مجموعه نیز چنگی به دل نمی زند. "شپاس" در اولین بودجه سال مالی منتهی به 94.12.29 به ازای هر سهم مبلغ 4012 ریال سود برآورد کرده بود که بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه این رقم را به 2437 ریال کاهش داد و در نیمه نخست آن سال نیز تنها 40 درصد از آن را پوشش داد. پس از این تعدیل منفی 39 درصدی، در عملکرد واقعی 9 ماهه نیز تنها موفق به شناسایی 1423 ریال و پوشش 58 درصدی این مبلغ شد و نسبت به مدت مشابه سال 93 با تعدیل منفی 57 درصدی همراه گردید.

این تعدیل های منفی و افت قیمت در شرکت نفت پاسارگاد گویای عدم حمایت سهامداران شرکت از روند قیمتی سهم و عملکرد نامناسب مدیران این مجموعه می باشد که بهتر است جای دست روی دست گذاشتن و نگاه کردن به آب شدن سرمایه سهامداران خرد، چاره ای بیاندیشند.

در کنار تمامی این موارد، با توجه به اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 95.12.29 نیز مشخص است که این مجموعه قصد دارد تا زمانی که سود هر سهم سهامدارانش به زیان را برسد، به همین روال و تعدیل های منفی پی در پی ادامه دهد که پشتوانه این نظر نیز اولین بودجه ارائه شده برای سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 می باشد، طبق این گزارش سود سال 94 "شپاس" با تعدیل منفی 58 درصدی 1006 ریال و برای سال 95 با کاهش 17 درصدی مبلغ 833 ریال برآورد و ارائه شده است.

از تمامی مواردی که ذکر شد و حجم معاملات اندک این سهم که به یک میلیون سهم هم نمی رسد، تنها می توان یک نتیجه گرفت و آن هم اینکه، "شپاس" هم به آن دسته سهم هایی پیوسته که مدتی در گوشه تابلوی معاملات خاک می خورند و پس از مدتی به بازارهای پایه و توافقی منتقل می شوند و کسی هم پاسخگوی ضرر و زیان سهامداران این مجموعه ها مخصوصاًً سهامداران حقیقی و خرد آنها نیست.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
بهار منفی تابستان فوق منفی پاییز لیسانس منفی زمستان فوق لیسانس منفی.این دور ادامه دارد تا محمود بیاید.
ماشلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
شرکتی که به دولت ومردم احترام نگذ ارد اون شرکت نیست