بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
در مصاحبه ای که در گفتگو با معاون سابق خصوصی سازی پیرامون مواردی از واقعیت های بازار سرمایه در یکی از رسانه های کشور انجام شده، آمده است که هیچ شک و تردیدی مبنی بر وجود حباب قیمتی در سهام خودرویی ها و نیز برخی صنایع وابسته وجود ندارد و تأکید شده که این حباب در حال ترکیدن است.
کد خبر : ۱۶۲۷۶۲
نویسنده :
کیوان فر

روز گذشته مصاحبه ای از یکی از مدیران دولت احمدی نژاد منتشر شد که بورس نیوز بر خود لازم می داند به نکاتی در خصوص آن اشاره کند.

به گزارش بورس نیوز؛ در مصاحبه ای که در گفتگو با معاون سابق خصوصی سازی پیرامون مواردی از واقعیت های بازار سرمایه در یکی از رسانه های کشور انجام شده، آمده است که هیچ شک و تردیدی مبنی بر وجود حباب قیمتی در سهام خودرویی ها و نیز برخی صنایع وابسته وجود ندارد و تأکید شده که این حباب در حال ترکیدن است.

همچنین در این گفتگو به گروه بانکی و اثر پذیری قیمت سهام آنها از اخبار توافق برجام سخن به میان آمده است. در حالی که به اعتقاد وی وجود دارایی ها و برخورداری بانک ها از شعبات و یا انبوه کارکنان چندان برای رشد قیمت سهم اهمیت ندارد.

در این رابطه نکاتی مطرح است و اتفاقاتی وجود دارد، در خصوص اینکه همواره در کشور ما این مشکل مشاهده می شود که مدیران قبلی عملکرد مدیران جدید را مورد انتقاد قرار می دهند؛ حال آنکه از نحوه عملکرد خود هیچ حرفی به میان نمی آورند.

این موضوع که در میان مدیران دولت نهم و دهم بیشتر به چشم می خورد، این روزها باز هم در حوزه بازار سرمایه و مسایل اقتصادی به وفور مشاهده می شود؛ بطوریکه مدیران دولت های قبل هیچ حرفی از خود نمی زنند و تنها عملکرد دیگران را زیر ذره بین نقد می برند.

حال آنکه بهتر بود این افراد پیش از هر نقدی، عملکرد خودشان را مورد بررسی قرار می دادند تا شفاف شود در دوران تصدی آنها چه مشکلاتی برای بازار سرمایه به وجود آمد؟!

نمونه این مشکلات ورود پر ابهام ترین صنعت به بازار سرمایه کشور توسط همین مدیران است که بر اساس آن، مدیران بایستی شفاف کنند با چه دیدگاهی این قبیل سهام در بورس و فرابورس عرضه شد؟ صنعتی که در حال حاضر حتی برای اعلام یک عدد جهت پیش بینی سود هر سهم خود نیز عاجز هستند.

سهام "شبندر" و هم گروهی هایش، که هنوز که هنوز است فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه نمی توانند تحلیل بنیادی و برآورد سود کارشناسی آنها را ارایه کنند.

یا بیمه دانا که سهام آن به قیمت 2600 تومان در زمان مدیریت آنها وارد بازار سهام شد و عرضه گران قیمت این سهم موجب تحمیل زیان هنگفت به سرمایه گذاران گردید؛ تا جایی که بسیاری از این افراد پس از مشاهده ضرر سنگین خود برای همیشه عطای بازار سرمایه را به لقایش بخشیدند و از بورس خارج شدند. آقای معاون لطفاً پاسخ دهید این سهام را به چه پشتوانه ای وارد بورس کردید؟ آیا "دانا" و سهام پالایشی دچار حباب قیمتی نبودند؟

"شبندری" که حدود هشت ماه پس از عرضه اولیه سهامش به قیمت های بالای 1800 تومان هم رسید، اما الآن در قیمت های حدود 470 تومان مورد اقبال سرمایه گذاران نیست!

ای کاش مدیران دولت های گذشته پیش از نقد مدیران فعلی، در خصوص این نکات مهم و عملکرد خودشان نیز شفاف سازی می کردند. مشکلات و مواردی که نمونه آنها در کارنامه کاری این مدیران منتقد هم کم نبوده است.

البته بیان این نکته را بر خود لازم می دانیم که ما نمی خواهیم بگوییم سهام گروه خودرو و یا بانک حبابی بوده یا خیر و آیا این سهام در قیمت های فعلی می ارزد یا نه؟؛ بلکه منظور ما این است که باید پیش از انتقاد عملکرد دیگران، نیم نگاهی هم به کارنامه کاری خود بیاندازیم و ببینیم چند مرده حلاجیم!؟

البته این موضوع تنها محدود به مدیران سابق خصوصی سازی هم نمی شود؛ بلکه در میان مدیران قبلی بازار سرمایه نیز بارها همین رفتار مشاهده شده که نحوه مدیریت مدیران جدید مورد انتقاد قرار می گیرد و پیرامون عملکرد آنها اظهار نظرهایی مطرح می شود. حال آنکه اگر به همین مدیران سابق و عملکرد آنها نیز نگاهی بپردازیم، می توان به چشم دید که عملکرد آنها چندان هم که به نظر می رسید، شایسته نبوده است.

حسن ختام اینکه، ای کاش مدیران دولت نهم و دهم اول یک سوزن به خود بزنند، بعد یک جوالدوز به دیگران.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
نتیجه یعنی جون انها خراب کر دند حالا نوبت ماست بازار بورس شده فقط خودرو وقتی خودرو بالا میرود سهامهای دیگر درجا میزنند و قتی سهام خودرو پایین میاید کل سهامها باید پایین بیاید این هم مدیریت بورس شماست که بی ارزشترین سهامها را با پی ب ای بالا تا این حد بالا میبرید و بعد برایش داستان درست میکنید
امید
-
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
واقعیت این است که تا هر زمانی چه گذشته وچه درحال وچه در اینده مشکلی دراقتصاد بوجود ایدتماما متوجه مدیران دولت احمدی نژاد وگره دلواپسان می باشد
حسن
-
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
هر روز بازار خوب بود از نتایج برجام است وهر وقت بازار منفی باشد قطعا مقصر اصلی دولت قبل است
کارشناس
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
مشتری حرفهای منطقی و واقعیت هستیم . هر چه میکشیم از دخالتهای سیاسی است . بازار سرمایه متاثر از رویدادهای بین المللی و تجارت وروابط و قراردادها میباشد که این یک حقیقت و در کل گرداننده بازار سرمایه است . در بازار ایران انچه از ان بعنوان حباب یاد میشود چیزی جز رانتخواری و کلاهبرداری نیست واین مسئله باید بجد بررسی شود ومسببین امر به مجازات برسند
بازار سرمایه بازاری میباشد که هر شخصی با هر انچه سرمایه در دست دارد هر قدر ناچیز هم باشد میتواند شریک اقتصادی شرکتها و کارخانجات شود ولی متاسفانه این امنیت در بازار سرمایه وجود ندارد و سرمایه گذاران برخی مواقع نه تنها سود نمیکنند بلکه سرمایه خود را از دست میدهند وهیچ نهادی برای برطرف کردن این مشکلات اقدام نمیکند . بازار سرمایه باید محیطی امن و کم ریسک در اختیار عام مردم باشد تا همه بتوانند در گرداندن چرخی از اقتصاد کشور بنوعی سهیم باشند
مجید
ROMANIA
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
احسنت بورس نیوز چرا دانا و شبندر میگی وپست فراموش کردین 3سال بود مجمع عادی برگزار نمیکرد و مدیران پست بانک سهامشون تو بورس معامله میشد ولی بورس رو قبول نداشتن و میگفتن نباید سهامش تو بورس عرضه میشد

3سال با پست بانک روزگارم سیاه شد از سال 89
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
با سلام .درست که همه منافع خودشان را در نظر می گیرند ولی همان معملات درون گروهی اعلام فروش دارائی افزایش سرمایه از مازاد دارائی از طرف خودرو سازان به خاطر اینها همه به سمت این گروه هجوم آوردند ولی در عمل هیچ اتفاق مثبتی نیافتاده بود جا داشت استادان کنندوتحلیل گران بازار بورس مردم را اگاه می کردند آگاه که نکردند اتش را شعله ورتر کردند حالا کسائی که خودرو را در 470 سایپا را در 190 خریدند تا کی باید صبر کنند تا به پول خودشان برسند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
الان رسم براین است که وقتی سیل و سونامی رخ میدهد همه میخواهند بگویند که این نتیجه حباب در قیمت فلان سهم و غیره است و ما میدانستیم مرد آن است که بعنوان کارشناس قبل از هرگونه اتفاق و خالی شدن جیب هزاران سرمایه گذار از این حرفها بزنند نه اینکه بر زخم آنها نمک بپاشد نوشداروی بعد از مرگ سهراب چه نتیجه ای دارد آقای کارشناس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
بله دولت فعلی گل سر سبد تمام دولت های تاریخ بشریته، اصلا احمدی نژاد کیه؟؟؟؟
سه ساله تو رکود داریم غلط میخوریم هر چی گفتیم بابا بسه مردیم از گرسنه
فرهاد
KAZAKHSTAN
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
آفرین بر بورس نیوز عزیز. البته اگه اینها یک سوزن اول به خودشون بزنن دیگه چیزی ازشون باقی نمیمونه که بخوان یک جوالدوز هم به بقیه بزنند، چون خودشان سر تا پا حباب بودند و هنوز هم هستند. :)
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
واقعیت این است که بورس و کل اقتصاد ایران دربست در اختیار مافیای قدرت و ثروت است که یا از مدیران سطح بالای دولت و شرکت های وابسته به آنها هستند و یا وابستگان آنها که از رانتهای سیاسی و اطلاعات شرکتها خبر دارند و با خبر سازی و نشر شایعات قیمت سهام را براحتی بالا و پایین می کنند ، سهام را در قیمتهای پایین می خرند و در قیمتهای بالا می فروشند و سودهای کلانی بهم می زنند و سهامداران جزء و از همه جا بی خبر متضرر می گردند و سازمان بورس هم هیچ نظارتی حتی ظاهری هم در کار آنها ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
اتفاقا در زمان تصدی دولت قبل شبندر و پالایشی ها کاملا شفاف بودند .بهتره دست از مغلطه بردارید درست بعد از این دولت عدم شفافیت ها شروع شد.من طرفدار دولت قبل نیستم اتفاقا طرفدار این دولتم ولی واقعیت را باید گفت.با این عملکرد دارم ناامید میشم ااز عملکرد این دولت و عدم شفافیت .الان سه سال از این دولت میگذره هنوز یه نرخ خوراک برا پالایشی ها و پتروشیمی ها رو شفاف نکرده اونوقت عدم شفافیت روسای بورس دولت قبل رو زیر سو ال میبیرید؟؟؟!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
اگر قیمت واقعی سهام خودرویی و زیر مجموعه ها یشان را کنترل می کردند و نمی گذاشتند یک سهم در عرض 2 ماه 8 برابر شود حالا شاهد زیان و سرنگونی قیمت های سهام نبودیم تا کی باید بورس قمارخانه یک عده فرصت طلب باشد ؟؟
درج نویس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
با تشکر از بورس نیوز

دوستان این مدیران احمدیی نژاد تنها هنرشون ابراز ناراحتی از کارهای دیگرانه و فقط قصد تخریب دولت رو دارند .



الان یکی از شما فکر می کردید که خودرو که 145 تومنی در دی 94 به 480 تومن برسه ؟

مطمئنا این بورس بدون خودرویی ها جایی نمیره یعنی باید اونها رشد کنند تا بورس رشد کنه و مطمئن باشید همین خودرو چند ماه دیگه 600 تومن 700 تومن خواهد شد . چون انتخابات ریاست جمهوری نزدیکه و نمی گذارند بورس اینجحوری بمونه .


پس به این حرف ها اهمیت ندین و چند وقت دیگه بورس رو نگاه کنید .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
سلام عجب کارشناس هایی دارید .شبندر وبیمه دانا گران بود وتبانی شد ایا دلیل دارد که از حباب قیمت سهام خودرویی دفاع کنید .کارشناس شما نمی داند سهام خودرویی که زیان اعلام کرده وهر روز مثبت می خورد سفته بازی است .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶
جالبه وزیر نفت به صنعت نفت اعتقاد نداره!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
اگر واقعا قیمت سهمهای خودرویی حباب داره چرا حالا که سهمها به قول این آقای دلسوز به حباب رسیده به فکر افتاده مگر الان سه ماه نیست این سهمها داره مرتب رشد می کنه
البته به نظرم ایشون برای مشوش کردن بازار بهترین موقعیت را همزمان با سخنان رییس کل بانک مرکزی در نیویورک _ انتهای فروردین ووقت تسویه حسابهای اعتباری واجلاس ناموفق ترکیه می دانست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
به این اقا ی معاون قبلی بگویید اخه بانکی ها کجا رشد کردند فقط خودرویی ها بودند که رشد کردند و بقیه بازار درجا و یا افت کرد و شاید ک10 الی 15 درصدبعضی گروها رشد کردند حالا باید احتمالا 50 درصد حباب برگردانند حبابی که بعداز 92 تا العان درجا یا درحال افت است را برگردانند تازه خودرویی ها اگر بازار کشو ر ثبات داشت تازه نرمال به سهامداراش سود دادند و این ضعف بقیه گروها بود که به سهامدارانش سود نداد
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
انصافا اولين بار كه احمدي نژاد رئيس جمهور شد (سال 84) گفت كه بورس قمار بازخانه است خيلي هااز اين حرف ناراحت شدند ولي اون بيچاره واقعيت را گفته بود ولي بعدا نظرش عوض شد وبا عرضه اوليه شركتها پول يارانه را تهيه ميكرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶
باز بورس نیوز چهار تا سایت دیگه راه افتادید سیاسی کاری کنید؟
نارون
ROMANIA
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۲
اون مقام سابق عقده گشایی کرده
اهورا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
فعلا خودرویی ها نماد تحقق برجام وانجام مراحل اون شده .پس تا وقتی قراردادهای خودرویی ها انجام نشه یعنی برجام کشکه در نتیجه صنایع دیگه هم تبعیت میکنن از روند انها.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
ما هر چه سرمایه جمع کردیم از دولت قبل بود و هر چه از دست دادیم از دولت تدبیر و امید است.