بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
طی سال گذشته صنعت محصولات چوبی شامل یک شرکت فعال در آن یعنی فیبر ایران زیان بیش از 12 میلیارد و 200 میلیون ریالی محقق کرده و به موجب آن سودی به سهامداران این مجموعه تعلق نگرفته است.
کد خبر : ۱۶۲۷۸۷
نویسنده :
جمشیدی
دریافت سود نقدی تقسیمی در مجامع عمومی سالیانه شرکت های فعال در بازار سرمایه یکی از راه های کسب بازدهی مناسب و مطمئن از سرمایه گذاری ها در این بازار است و اغلب سهامداران با دیدگاه بلند مدت سعی می کنند تا صنعت یا شرکتی که در مجمع سود نقدی مناسبی به سهامداران خود اعطا می کند را انتخاب نمایند. از این رو در این گزارش با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت ها به بررسی میزان سود نقدی که صنایع طی سال گذشته در مجمع خود میان سهامداران تقسیم کرده اند، پرداخته شده است.
کدام صنعت بالاترین سود را به سهامداران داد؟/ خصیص ترین صنایع را بشناسید

بر اساس گزارش بورس نیوز، از ابتدای سال 94 تا 29 اسفند ماه همان سال 36 صنعت فعال در بورس شامل 313 شرکت در مجموع بیش از 465 هزار و 744 میلیارد ریال درآمد واقعی به دست آورده اند که از این مبلغ بیش از 339 هزار و 621 میلیارد ریال به عنوان سود نقدی در مجامع عمومی شرکت ها تقسیم شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، طی سال گذشته صنعت محصولات چوبی شامل یک شرکت فعال در آن یعنی فیبر ایران زیان بیش از 12 میلیارد و 200 میلیون ریالی محقق کرده و به موجب آن سودی به سهامداران این مجموعه تعلق نگرفته است.

بر این اساس صرف نظر از صنعت مذکور، گروه محصولات شیمیایی با 27 شرکت فعال در آن درآمد حدود 135 هزار و 352 میلیارد ریالی محقق ساخته که از این مبلغ بیش از 85 هزار و 347 میلیارد ریال آن معادل 63 درصد از درآمد واقعی را میان سهامداران خود تقسیمی کرده است و از این منظر به عنوان گروهی که بیشترین سود تقسیمی را به سهامداران اعطا کرده، شناخته می شود.

علاوه بر این صنعت مخابرات که تنها دو شرکت به این گروه تعلق دارد، بیش از 39 هزار و 989 میلیارد ریال یعنی 87 درصد از درآمد واقعی خود را میان سهامداران این گروه تقسیم کرده است و به عنوان دومین صنعت با برخورداری از بیشترین میزان سود نقدی تقسیمی در مجمع مطرح می گردد. بعد از آن صنعت فلزات اساسی با حضور 18 شرکت فعال در آن 78 درصد از سود محقق شده در صورت های مالی 93 خود را به سهامداران هدیه کرده است.

در کنار آن نیز گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی با سه شرکت فعال و تقسیم 91 درصد از درآمدهای واقعی خود میان سهامداران در رتبه چهارم جدول رده بندی صنایع از این نظر جای می گیرد.

کدام صنعت بالاترین سود را به سهامداران داد؟/ خصیص ترین صنایع را بشناسید

همچنین در این رتبه بندی صنایعی همچون استخراج کانه های فلزی، بانک ها و موسسات اعتباری، فرآورده های نفتی، کک هسته ای و نیز مواد و محصولات دارویی قرار می گیرند.

این در حالی است که گروه هایی همچون منسوجات، استخراج ذغال سنگ، استخراج سایر معادن، وسایل اندازه گیری و انتشار و چاپ در جایگاه های نخست جدول رتبه بندی صنایع از نظر تقسیم کمترین سود نقدی قرار می گیرند.

کدام صنعت بالاترین سود را به سهامداران داد؟/ خصیص ترین صنایع را بشناسید

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
سازمان بورس خواهشا در موضوع پرداخت سود سهامداران حقيقي ورود جدي كنه و راهكار درست اينه كه به ازاي هر روز كه سود تقسيمي نزد شركتها ميماند بايد به اين پولها بهره روز شمار تعلق بگيره.
ناشناس
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
یه مثقال سود چقدر بازی می دن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
روند تجمیع سود تخصیصی شرکتهای مختلف به سهامدان چی شد؟