بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
کد خبر : ۱۶۲۸۲۵
در حالی که طبق ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای زمستان پارسال، فقط توزیع‌کنندگان عمده و خرده که مجوز دارند، می‌توانند محصولات دخانی توزیع کنند، اغلب دکه‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی، سیگار به صورت نخی یا به افراد زیر 18 سال می‌فروشند که برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد و بنا به اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا آنها عاملان اصلی فروش سیگار قاچاق هستند.

به گزارش ایسنا، طبق ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها و سقط فروشانی که دارای مجوز هستند، اجازه دارند محصولات دخانی توزیع کنند ولی شاهدیم که بیشتر فروش سیگار از طریق دکه‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی صورت می گیرد و نکته جالب اینجاست که به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم بیشتری از سیگارهای قاچاق نیز از طریق همین واحدها فروخته می‌شود.

آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که با وجود تولید سیگار در شرکت دخانیات ایران، چرا بازهم این کالا از مبادی مختلف به صورت عمده و قاچاق وارد کشور می‌شود و چرا هر روز بر تعداد عرضه‌کنندگان آن افزوده می‌شود؟

عباس نخعی در پاسخ به این موضوع گفت: طبق قانون، دکه‌ها و کیوسک‌ها حق فروش سیگار را ندارند و این موضوع در قرار‌داد آنها نیز قید شده است که شهرداری در این زمینه باید چاره‌ای اندیشی و آن ها را ساماندهی کند.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سیگار فقط باید در سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها و سقط فروشانی که مجوز دارند فروخته شود، اظهار کرد: دکه ها و کیوسک ها علاوه بر فروش سیگار به صورت نخی، اقدام به عرضه سیگار به افراد زیر 18 سال می‌کنند و حجم عظیمی از سیگارهای قاچاق نیز در این واحدها به چشم می خورد.

عاملان اصلی فروش سیگار قاچاق


وی با طرح این پرسش که چه دلیلی برای وجود کیوسک‌ها یا برخی از دکه‌ها در سطح شهر وجود دارد و ضرورت وجود آن ها چیست؟ تصریح کرد: این موضوع جزو مطالبات اصلی ماست؛ چون دکه ها محل بالقوه‌ای برای فروش سیگارهای خارجی و قاچاق در سراسر کشور هستند و حتی زیر راه‌پله‌ها و در مکان‌های بسیار کوچکی فعالیت می‌کنند که هیچ‌ کدام مجوز قانونی برای فروش سیگار ندارند و عاملان اصلی فروش سیگار قاچاق نیز همین‌ها هستند.

نخعی افزود: تمامی اقلامی که در این دکه ها به فروش می رسد در سوپرمارکت ها یا دیگر واحدهای صنفی به فروش می‌رسد؛ بنابراین ضرورتی برای وجود آن ها احساس نمی‌شود.

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: برای کاهش سیگار قاچاق بعضی‌ها تقاضا کردند که عوارض سیگار را افزایش دهیم ولی تا زمانی که سطح عرضه ساماندهی نشود، بالا‌بردن عوارض نمی‌تواند موثر باشد.

درخواست افزایش عوارض برای واردات سیگار


این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه شهرداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه ورود کند و با این گونه مراکز عرضه برخود جدی داشته باشد، گفت: انجمن مبارزه با استعمال دخانیات بارها درخواست افزایش عوارض واردات سیگار را داده است و وزارت بهداشت نیز خواهان افزایش قیمت سیگار است، اما ورود به این بخش حداقل نیازمند زیرساخت های لازم است و در ابتدا شهرداری باید در این زمینه ورود و با عاملان فروش سیگار قاچاق برخورد کند.

نخعی در عین حال بیان کرد: البته مدتی قبل با دکه‌های استان‌های مرزی و کلان‌شهرهایی مثل تهران برخوردهایی صورت گرفت ولی آنها شکایت کردند و این موضوع به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: با همه این اوصاف دکه ها و کیوسک ها حق فروش سیگار به صورت خرده‌فروشی را ندارند؛ بنابراین شهرداری باید آنها را ساماندهی کند یا اینکه تامین اعتبار کرده و آنها را بخرد و اگر قرار است این دکه‌ها و کیوسک‌ها باقی بمانند باید با شرایط جدید، آنها را دوباره واگذارکند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر