بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
کد خبر : ۱۶۲۹۳۸
روند بازگشت ایران به بازارهای جهانی و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا، آسیا، آمریكا و آفریقا با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، شتاب گرفته به گونه ای كه پیش بینی می شود میزان صادرات این محصولات امسال حدود 30 درصد افزایش یابد.

به گزارشخبرگزاري موج،ایران پیش از تشدید تحریم ها، بخشی از محصولات پتروشیمی تولیدی را به اروپا و آمریكا صادر می كرد اما با آغاز روند تحریم ها، بازار صادراتی ایران در این مناطق در اختیار كشورهای رقیب قرار گرفت.

همچنین در زمان تحریم، در روند انتقال درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای آسیایی و آفریقایی نیز مشكلاتی وجود داشت كه این موضوع نیز تاثیر منفی بر میزان صادرات به بازارهای سنتی در آسیا و كشورهای منطقه برجای گذاشته بود.
اما با اجرایی شدن برجام، موانع همكاری با شركت های بین المللی برطرف و شرایط برای احیای بازارهای صادراتی ایران در آسیا، اروپا، آمریكا و آفریقا فراهم شده است.
در ماه های اخیر بسیاری از شركت های معتبر برای همكاری با ایران در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی به تهران آمده و با فعالان دولتی و بخش خصوصی این صنعت به مذاكره پرداخته اند.
در نمایشگاه بین المللی ایران پلاست كه هفته گذشته در ایران برگزار شد 500 شركت از 25 كشور به ایران آمده و زمینه های توسعه همكاری با ایران را بررسی كردند. مدیران و نمایندگان شركت های خارجی، با استقبال از رفع تحریم ها، آمادگی خود برای سرمایه گذاری مالی و انتقال فناوری به ایران و خرید محصولات كشورمان اعلام كردند.

** افزایش 30 درصدی صادرات پتروشیمی با رفع تحریم ها
پیش بینی می شود با رفع تحریم ها و حل مشكلات مربوط به مسایل بانكی و حمل و نقل، میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران در كوتاه مدت 30 درصد افزایش یابد.
بر اساس گزارش موج، ایران در سال گذشته ١٩ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی صادر كرده است.
«علی محمد بساق زاده» مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی به تولید بیش از ٤٦ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال گذشته اشاره كرد و گفت: میزان تولید محصولات در سال 94 نسبت به سال ٩٣ حدود 2.5 میلیون تن افزایش داشته است.
وی افزود: پارسال، حدود ١٩ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش حدود 9.5 میلیارد دلار به خارج از كشور صادر شده است.
بر اساس گزارش ها حدود 40 درصد از سبد صادرات غیر نفتی كشور به صادرات محصولات پتروشیمی اختصاص دارد.

** درخواست آمریكایی ها برای خرید محصولات پتروشیمی ایران
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی آبادان گفت: یك شركت معتبر آمریكایی از طریق شعبه اروپایی خود، خواستار خرید محصولات پتروشیمی ایران شده است.
مسعود جبراییلی با بیان اینكه تا پایان به نتیجه رسیدن مذاكره ها نمی توان نام این شركت آمریكایی را اعلام كرد، افزود: این شركت آمریكایی فعال در زمینه تامین مواد پتروشیمی، از طریق شعبه اروپایی خود خواستار خرید محصولات ایران شده و مذاكره هایی را انجام داده است.
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی آبادان با بیان اینكه درخواست این شركت آمریكایی در زمینه محصولات «پی وی سی» بوده است، ادامه داد: قرار است كه مذاكره جدی با این شركت به زودی برگزار شود.
جبراییلی افزود: پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، موانع همكاری و مشاركت با شركت های معتبر برطرف و با هیات های متعدد خارجی مذاكره هایی انجام شده است كه از جمله می توان به گفت وگو با بسیاری از شركت های اروپایی و آسیایی در زمینه صادرات محصولات، تامین فاینانس و منابع مالی و جذب فناوری اشاره كرد.
وی با تاكید بر لزوم روزآمد كردن فناوری ها، اضافه كرد: رقابت شدیدی در منطقه برای فروش محصولات پتروشیمی وجود دارد و شركت های ایرانی برای موفقیت در این رقابت باید فناوری های خود را بروز كنند.
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی آبادان ادامه داد: شركت های اسپانیایی، ایتالیایی و هندی برای خرید محصولات درخواست هایی را مطرح كرده اند.
وی اضافه كرد: همچنین گفت وگو هایی نیز با شركت های آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی برای جذب سرمایه گذاری انجام شده كه در صورت رفع موانع، سال آینده میلادی اجرایی خواهد شد.
البته به دلیل دوری مسافت از آمریكا، صادرات محصولات پتروشیمی به این كشور، كرایه حمل را افزایش داده و در نتیجه سوداوری را كاهش می دهد، بر این اساس، شركت های پتروشیمی به دنبال صادرات محصولات دارای ارزش افزوده بالا به این منطقه هستند.
همچنین برخی شركت های بین المللی آمریكایی در نظر دارند، با خرید محصولات پتروشیمی ایران، این محصولات را در بازارهای اروپا و آسیا به فروش برسانند.

** جذب مشتریان جدید از قاره آمریكا
علاوه بر كشور آمریكا، شماری از كشورهای آمریكای جنوبی و لاتین نیز در پی خرید محصولات پتروشیمی از ایران هستند. نمایندگان یك شركت مكزیكی به منظور خرید محصولات پتروشیمی و پلیمری، به طور رسمی مذاكراتی برای خرید محصولات پلی اتیلن و پلی پروپیلن از ایران را آغاز كردند.
بر این اساس، مدیران ارشد شركت «رودلوف سانچز» مكزیك، خواستار امضای قرارداد خرید محصولات پلی اتیلن و پلی پروپیلن با شركت‌های پتروشیمی ایران شده اند.
** سهم 30 درصدی اروپا از سبد صادرات پتروشیمی ایران
پیش از تشدید تحریم ها، 30 درصد محصولات پتروشیمی ایران به اروپا صادر می شد، اما این روند در سال های اخیر متوقف شده بود. درماه های اخیر و پس از اجرایی شدن برجام، مقدمات صادرات گسترده محصولات پتروشیمی ایران به این قاره فراهم شده است.
بر این اساس، عضو هیات مدیره انجمن صنفی كارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام كرد كه با شماری شركت های آلمانی و ایتالیایی برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این كشورها مذاكره شده است.
مجید باطن به انجام مذاكرات جدید بین برخی از شركت‌های پتروشیمی ایران و دو شركت لینده و زیمنس آلمان اشاره كرد و افزود:‌ این مذاكرات درباره فروش تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز تجهیزات صنعت پتروشیمی ایران بوده است.
مدیر بازار و روابط بین‌الملل انجمن صنفی كارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه كرد:‌ در حال حاضر حدود 70 درصد تجهیزات دوار مورد استفاده در صنایع پتروشیمی ایران توسط این دو شركت آلمانی به ویژه زیمنس تامین می‌شود.
وی در ادامه از مذاكره برای فروش محصولات پتروشیمی خبر داد و اظهارداشت:‌ مذاكره هایی نیز با سه شركت آلمانی و ایتالیایی برای فروش محصولات پلیمری و پتروشیمی انجام شده كه بر اساس آن شركت DBH آلمان خواستار خرید سالانه 200 هزار تن پروپیلن و پلی پروپیلن شده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی كارفرمایی صنعت پتروشیمی همچنین به مذاكره با یك شركت آلمانی برای فروش محصولات چهار لایه پلی استاینلی اشاره كرد و گفت:‌ مدیرعامل شركت شولر آلمان نیز بزودی برای خرید محصولات پلی اتیلنی به ایران می آید.
باطن ادامه داد:‌ شركت شولر خواستار امضای قرارداد خرید سالانه 500 هزار تن انواع محصولات پلی اتیلن از ایران شده است.
وی همچنین از سفر هیاتی از شركت بارسلونای اسپانیا به ایران باهدف امضای قرارداد خرید برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری خبر داده است.
به گفته وی، نمایندگان شركت بارسلونای اسپانیا به دنبال امضای قرارداد خرید برخی از گریدهای پلی اتیلن سبك و سنگین، پروپیلن و پلی پروپیلن از شركت‌های پتروشیمی ایران هستند.
مدیر بازار و روابط بین‌الملل انجمن صفی كارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران اضافه كرد: قرار است بزودی مذاكرات نهایی بین برخی از شركت‌های پتروشیمی ایران و این شركت اسپانیایی برای توافق و امضای قرارداد فروش انجام شود.
با توجه به غیبت چند ساله ایران از بازار اروپا، احیای جایگاه ایران در بازار قاره سبز زمانبر خواهد بود.

** افزایش صادرات به آفریقا و راه اندازی دفترهای منطقه ای پتروشیمی در قاره سیاه
در زمان تحریم، حضور ایران در بازار آفریقا كمرنگ شده بود، در واقع به دلیل حضور رقیبان منطقه ای ایران در كشورهای آفریقایی و مشكلات بیمه ای، امكان توسعه گسترده صادرات محصولات پتروشیمی به بازار این قاره وجود نداشت.
اما با رفع تحریم ها این موانع بر طرف شد به گونه ای كه مدیر یك مجتمع پتروشیمی نیز از راه اندازی دفترهای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در شمال، غرب و شرق قاره آفریقا خبر داده است.
«دیاكو عباسی» از فعالان صنعت پتروشیمی از آفریقا به عنوان بازار جدید محصولات پلیمری و پتروشیمی ایران در دوران پساتحریم یاد كرد و افزود: بر این اساس سه سیاست راهبردی به منظور افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به كشورهای آفریقایی در دستور كار قرار گرفته است.
وی راه‌اندازی دفترهای فروش منطقه‌ای، خرید یا اجاره انبارهای ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی و فروش محصولات پلیمری و پتروشیمی با پول رایج كشورها را سه تاكتیك نوین صادرات پتروشیمی به قاره سیاه دانست و افزود: مطالعات ارزیابی اقتصادی و موقعیت‌سنجی راه‌اندازی دفترهای منطقه‌ای پتروشیمی در كشورهای آفریقایی كنیا (دفتر شرق)، نیجریه (دفتر غرب) و الجزایر (دفتر شمال) آغاز شده است.
عباسی اعلام كرد در سال جاری میلادی چند محموله محصولات پتروشیمی و پلیمری به كشورهای شمال آفریقا بویژه الجزایر صادر می شود.
این فعال صنعت پتروشیمی گفت: امكان صادرات محصولات پتروشیمی به كشورهای آفریقایی با استفاده از مسیر خط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فراهم است.

** افزایش صادرات پتروشیمی با رفع تحریم های بانكی و حمل و نقل
دبیركل انجمن صنفی كارفرمایان صنعت پتروشیمی به تازگی از لغو كامل تحریم پوشش بیمه‌ای كشتی های حامل محصولات پتروشیمی ایران بزودی خبر داده است.
احمد مهدوی ابهری با بیان اینكه بیمه كشتی‌ها برای صادرات محصولات پتروشیمی هنوز با مشكل تحریم روبروست، افزود: تسهیلاتی فراهم شده تا این مشكل برطرف شود اما نمی‌توان به طور قطع گفت كه تحریم بیمه ‌ای كشتی‌های حامل محصولات پتروشیمی حل شده است.
وی با بیان اینكه مراودات بانكی نیز با مشكلاتی مواجه است، ادامه داد: نمی‌توان به طور قطع گفت كاری انجام نشده اما هنوز مراودات بانكی نیز دچار مشكل هستند كه ما انتظار داریم با برطرف شدن این مشكلات، روند صادرات محصولات پتروشیمی بهبود پیدا كند.
وی با بیان اینكه پس از اجرایی شدن برجام، برخی از شركت ‌های پتروشیمی موفق شدند بخشی از مطالبات خود را دریافت كنند، گفت: با مذاكراتی كه با برخی از شركت ‌های كره‌ جنوبی داشتیم موفق شدیم نیمی از مطالبات خود را از آنها دریافت كنیم، اما باید توجه داشت هنوز مشكلات بانكی حل نشده و ما امیدواریم كه این روند بهبود یابد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
فکر کنم از شنبه پترسیمیها به جمع فولادیها. مس. معادن کگل خصوصا بانکها بپیوندند حرکت شارپی؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
شروع حرکت صعودی پتروشیمی