بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
به طور قطع افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه و نیز رشد ارزش سهام شرکت ها در صورتیکه ناگهانی و بدون وقفه اتفاق افتد، با ثبات نخواهد بود و همانطور که متأثر از جو هیجانی مثبت وارد بورس شده، همراه با جو منفی نیز از این بازار خارج می شود و نباید انتظار آن را داشته باشیم که بازار سرمایه در سال جاری همچون سه ماهه چهارم سال گذشته روند صعودی پر سرعتی را سپری کند.
کد خبر : ۱۶۳۰۹۹
نویسنده :
جمشیدی
ورود نقدینگی جدید با روندی آرام/ رشد بازار سرمایه حتی با عدم ورود سرمایه گذاران خارجی


رشد قابل توجه قیمت سهام شرکت ها و ورود نقدینگی در ماه های پایانی سال گذشته بیانگر این امر بود که جهش نقدینگی و نیز رشد پر سرعت بورس چندان واقعی و پایدار نبوده و بازار سرمایه به نقطه با ثبات خود نرسیده است.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه آرمان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به طور قطع افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه و نیز رشد ارزش سهام شرکت ها در صورتیکه ناگهانی و بدون وقفه اتفاق افتد، با ثبات نخواهد بود و همانطور که متأثر از جو هیجانی مثبت وارد بورس شده، همراه با جو منفی نیز از این بازار خارج می شود و نباید انتظار آن را داشته باشیم که بازار سرمایه در سال جاری همچون سه ماهه چهارم سال گذشته روند صعودی پر سرعتی را سپری کند.

محمودرضا خواجه نصیر افزود: این موضوع به معنای آن نیست که روند صعودی بورس در سال جاری پیش بینی نمی شود، بلکه به نظر می رسد بورس در ماه های آتی با نوسات کم دامنه و با ثبات حرکت خواهد کرد. به عبارت دیگر بازار سرمایه کوچکتر خواهد شد و معاملات آن در روندهای نوسانی رو به مثبت پیش می رود.

وی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه بواسطه به نتیجه رسیدن طرح برجام در کوتاه مدت رشدی را تجربه کرد که مطابق وضعیت سودآوری صنایع نبود، در این خصوص ابراز داشت: به هر حال به نظر می رسد سیاست های اقتصادی داخلی، انتشار اخبار در حوزه های مختلف اقتصادی و نیز ورود سرمایه گذاران خارجی از جمله موارد امیدواری کننده ای هستند که به نوعی نوید تشکیل روند اقتصادی و مثبت در بورس را طی ماه های آتی می دهند و نبایستی سهامداران و فعالان بازار سرمایه در این خصوص نگران باشند. چرا که به طور قطع وضعیت سودآوری شرکت ها نسبت به سال گذشته بهتر خواهد شد و نقدینگی با روندی آرام به سمت بورس سوق می یابد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: حتی در صورت عدم ورود سرمایه گذاران خارجی با توجه به برنامه های اقتصادی دولت، افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی، احتمال تثبیت نرخ ارز و کاهش هزینه مبادلات ارزی می توان نسبت به بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها و اعمال اثر مثبت آن بر بازار سرمایه امیدوار بود.

مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه آرمان در پاسخ به این سوال که به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی چه برنامه ها و تمهیداتی می بایست توسط متولیان بازار سرمایه و صاحبان صنایع اجرایی شود؟، گفت: بزرگترین مسئله، موضوع نقل و انتقال ارز است که اگرچه شرایط گشایش روابط بین المللی فراهم شده اما تاکنون اقدام عملی از سوی بانک های داخلی و خارجی مشاهده نشده است. بهرحال شرکت ها و نهادهای مالی خارجی می توانند مطابق با قوانین از طریق شرکت های سرمایه گذاری، تأمین سرمایه ها و سایر نهادهای مالی در بازار سرمایه کشورمان سرمایه گذاری کنند، اما در شرایط فعلی موضوع ورود ارز و نقل و انتقال آن بزرگترین مشکل پیش روی سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد کشور و بازار سرمایه به شمار می رود که در صورت رفع آن بسترهای لازم برای ورود نقدینگی جدید از سوی آنها فراهم می شود. علاوه بر این پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز نیز یکی از مواردی است که برای سرمایه گذاران خاجی از اهمیت زیای برخوردار است اما لزوماً پیش شرط سرمایه گذاری آنها نیست.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
چرا یک عده فقط به سرمایه گذران خارجی تکیه می زنند؟؟؟؟/
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
از اون موجهايى كه قبلا ميگفتى قراره در بازار راه بيفته چه خبر؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
متاسفانه خروج سرمایه به آرامی ادامه دارد و کسانیکه در چند ماه گذشته سودهای چند صد درصدی کردند هیچ دلیلی برای ماندن در بازار حد اقل تا سال 96 نمی بینند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
پس چی شد سرمایه گذار خارجی ما که دیگه از بورس نا امید شدیم هیچ کشوری حاضر نیست با ایران تعامل کند