بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر : ۱۶۳۲۷۱

یک شرکت متخلف بیش از پنج هزار و 800 متر مکعب شن و ماسه از بستر رودخانه سفیدرود برداشت کرد.

سفیدرود از شاهرگ‌های حیاتی استان گیلان است که از ترکیب دو رود شاهرود و قزل اوزن که در شهر منجیل به هم می پیوندند، شکل می‌گیرد و تا ریختن به دریای خزر عرض استان گیلان را می‌پیماید.

براساس بررسی‌های انجام شده در طرح جامع شیلاتی در ناحیه دهانه رودخانه سفیدرود تا سد سفیدرود و سر شاخه های قزل‌اوزن و شاهرود، 45 گونه و زیرگونه ماهی متعلق به 36 جنس و 17 خانواده شناسایی شده که در بین ماهی های مهاجر عمده‌ترین آنها عبارتند از اوزون برون، تاس ماهی، ماهی سفید، کپور معمولی، سس ماهی، لای ماهی، اسبله، سفید کولی، شاه کولی، سیاه کولی و البته ماهی های خانواده کپور بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.
رودخانه سفیدرود از لحاظ مهاجرت و زاد و ولد آبزیان به خصوص گونه های ماهیان خاویاری و گونه های ماهیان استخوانی از رودخانه های منحصربه فرد در حوزه جنوبی دریای خزر است اما گویی حفظ و حراست از این رودخانه ارزشمند برای برای سودجویان و برداشت کنندگان شن و ماسه اصلا مهم نیست و همچنان شاهد هستیم که برداشت های بی‌رویه شن و ماسه تخریب این رودخانه زیبا و پرخروش همچنان ادامه دارد.
بخشی از رودخانه سفید رود از شهرستان آستانه اشرفیه می گذرد.
ابراهیم غلامی، رییس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان از برداشت غیرمجاز یک شرکت شن و ماسه در محدوده رودخانه سفیدرود خبر داد.
وی افزود: این شرکت متخلف با برداشت غیرمجاز بیش از پنج هزار و 800 مترمکعب شن و ماسه مرتکب تخلف شده که پرونده این شرکت متخلف جهت رسیدگی به حوزه قضایی ارجاع شده است.
محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه سال گذشته 39 هزار و 540 حجم مترمکعب برداشت غیرمجاز شن و ماسه را دز گیلان شاهد بودیم، گفت:27 مترمکعب برداشت غیرمجاز صدف، 13حجم مترمکعب برداشت خاک و احداث استخر پرورش ماهی بدون مجوز از دیگر تخریب های زیست محیطی گیلان در سال گذشته بوده است.
محمدپور همچنین به تغییرکاربری به میزان نیم هکتار در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد:برداشت غیر مجاز صدف مخلوط 24 حجم مترمکعب از دیگر تخلفات زیست محیطی در حوزه رودخانه‌ای گیلان بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: ریخت و پاش زباله و عدم ساماندهی آلودگی دامداری، تخلیه ضایعات، تخلیه فاضلاب، تهدید علیه بهداشت عمومی، توقف قایق های فرسوده در مسیر رودخانه و مسدود کردن راه، شیرابه و پساب از دیگر تیشه هایی بود که سال گذشته به ریشه رودخانه های گیلان زخم وارد کرد.


منبع : ایسنا


اشتراک گذاری :
ارسال نظر