بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مدیر عامل گروه مالی نور انوار عنوان کرد:

رونق بازار سرمایه در گرو رشد حجم و ارزش معاملات

بسیاری از فعالان بازار سرمایه تصور می کردند که روند صعودی بورس با همان سرعت بالا می بایست در سال جاری نیز تکرار شود. حال آنکه تاکنون انتظارات برای رشد اقتصادی و اتفاقات مثبتی که می بایست در وضعیت سودآوری و عملیاتی صنایع رخ می داد، محقق نشده است.
کد خبر : ۱۶۳۴۵۷
نویسنده :
جمشیدی

اگر شاخص کل بورس را همچون آینه تمام نمای اقتصاد کشور در نظر بگیریم و این نماگر را همچون نمادی از شرایط اقتصادی بدانیم در می یابیم که طی سال گذشته در دوران رکود اقتصادی قرار داشتیم و در پی اجرایی شدن طرح برجام طی اواخر سال گذشته انتظاراتی برای رشد صنایع بویژه خودرو شکل گرفت که فراتر از واقعیت بود و این امر موجب شد تا بازار سرمایه در این مدت روند صعودی پر سرعتی را سپری کند.

مدیر عامل گروه مالی نور انوار با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بسیاری از فعالان بازار سرمایه تصور می کردند که روند صعودی بورس با همان سرعت بالا می بایست در سال جاری نیز تکرار شود. حال آنکه تاکنون انتظارات برای رشد اقتصادی و اتفاقات مثبتی که می بایست در وضعیت سودآوری و عملیاتی صنایع رخ می داد، محقق نشده است.

حسین نصیری افزود: کمبود نقدینگی، ایجاد تسهیل در مبادلات بانکی از جمله معضلات و مشکلات پیش روی سودآوری صنایع است که هنوز مرتفع نشده و بموجب آن چشم انداز مناسبی برای آینده آنها متصور نیست. بر این اساس امیدواریم تا با اجرایی شدن طرح برجام و رفع موانع پیش روی آن تنش های سیاسی و منطقه ای نیز کاهش یابد و در نهایت ریسک سرمایه گذاری کمتر گردد.

وی با بیان اینکه اغلب شرکت های فعال در بورس از جمله مجموعه های مطرح در اقتصاد کشور هستند، ادامه داد: از یک سو مشکلات موجود در وضعیت سودآوری صنایع و از سوی دیگر تنش های ایجاد شده از سوی دولتمردان همچون اعمال مالیات بر سپرده های بانکی سهامداران را آزار می دهد و در تصمیمات آنها در خرید و فروش سهام موثر واقع می شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه تنها با رفع موانع مذکور وضعیت اقتصادی کشور بهبود می یابد و بازار سرمایه رونق می گیرد، در این خصوص اظهار داشت: رونق بازار سرمایه از دو جنبه اتفاق می افتد. به طوریکه می بایست حجم و ارزش معاملات افزایش یابد که البته این بدان معنی نیست که ارزش سهام شرکت ها رشد یابد. بلکه رشد حجم و ارزش معاملات می بایست با پشتوانه رشد سودآوری و درآمدهای شرکت ها اتفاق افتد.

علاوه بر این روند معاملات سهام می بایست روان باشد نه اینکه تنها صف خرید یا فروش سهام تشکیل شود و درکنار آن تأمین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه انجام شود که تاکنون روند آن بسیار کند بوده است.

مدیر عامل گروه مالی نور انوار با تأکید بر اینکه سهامداران و فعالان بازار سرمایه عدم رشد اقتصادی و نیز عدم تحقق انتظارات مثبت در خصوص بهبود وضعیت سودآوری صنایع را در می یابند و بر اساس آن تصمیم می گیرند، افزود: در صورتیکه رشد و رونق صنایع محقق نشود، رشد اقتصادی هم نخواهیم داشت و همانطور که در ماه های گذشته روند صعودی پر قدرتی داشته، با همان سرعت نیز ریزش خواهد داشت.

نصیری در خاتمه پیرامون روند آتی بورس اظهار داشت: با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع عمومی عادی سهامداران شاهد رونق نسبی در روند معاملات خواهیم بود و پس از گذر از این دوره می بایست منتظر انتشار گزارش های شش ماهه نخست شرکت ها باشیم و به نظر می رسد چگونگی عملکرد شرکت ها در این دوره تعیین کننده روند آتی بورس خواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
هزینه معاملات وحشتناک است . باید مطابق هزینه معاملات در سایر بلاد شود .دامنه نوسانات کم و هزینه بالا و وجود ریسک های مربوطه ، اجازه افزایش معاملاه نمی دهد . در بلاد کفر بواسطه اعمال هزینه معقول و منطقی حجم معاملات بالاست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
بگذارید کاملا برایتان روشن کنم تا زمانیکه تحریم های اولیه امریکا هم برداشته نشوند به هیچ چیز دل خوش نکنید تحریم های اولیه هم شامل نقض حقوق بشر و حمایت ایران از حزب الله لبنان است ایا ایران حاضر به رفع ان ها هست؟.....