بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
روند نوسانی هفته جاری بورس زاییده تردیدها و ابهامات زیادی است که در خصوص برخی نمادهای معاملاتی مطرح می باشد. این روزها در روند برخی از سهام شاهد نوسانات از محدوده نوسان منفی تابلوی معاملات و صف فروش به صف خرید میلیونی هستیم که در میانه بازار با انتشار خبرهای پیرامون شرکت ها صف خرید آنها با عرضه مواجه می شود.
کد خبر : ۱۶۳۵۷۴
نویسنده :
بابک آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز چهار شنبه 95.02.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 29 واحد کاهش به رقم 54635 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 105 واحد افزایش عدد 170444 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 4 واحد کاهش به رقم 29452 واحد رسيد.

همچنین در این روز "پارسان" با 53 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبملت" با 43 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.2 واحد کاهش به رقم 798 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3214 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2600 میلیارد ریال رسید.

طی معاملات روز جاری شاخص کل بورس 10 واحد افت کرد تا هفته جاری را با روندی نزولی به پایان رساند. با آنکه امروز شاخص ها نسبت به روز گذشته اندکی بهتر عمل کردند اما روند تعادلی بازار تغییر با اهمیتی را تجربه نکرد و همچنان با توجه به ابهاماتی که در خصوص گروه های مهم بازار مطرح است، بازار به دنبال تک سهم های مختلف می رود.

به گزارش بورس نیوز، روند نوسانی هفته جاری بورس زاییده تردیدها و ابهامات زیادی است که در خصوص برخی نمادهای معاملاتی مطرح می باشد. این روزها در روند برخی از سهام شاهد نوسانات از محدوده نوسان منفی تابلوی معاملات و صف فروش به صف خرید میلیونی هستیم که در میانه بازار با انتشار خبرهای پیرامون شرکت ها صف خرید آنها با عرضه مواجه می شود. به عقیده برخی کارشناسان این روندهای نوسانی و فضای ابهام حاکم بر بازار سرمایه موجب آن شده تا پیش بینی روند آتی خصوصاً در بازه زمانی کوتاه مدت سخت شود و یا به عبارتی شاهد بازاری تحلیل ناپذیر باشیم.

از طرفی فشاری که در فروش و عرضه برخی سهام با آن مواجه هستیم تأکید کننده ریزشی قوی نبوده و هم آنکه نمی توان با صف خرید شدن سهمی از ادامه این روند در روز معاملاتی آتی اطمینان یافت.

بر این اساس با توجه به این که در روزهای پایانی هفته گذشته خبر تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای برخی شرکت های دارای شرایط که همه فعالان بورسی در انتظار آن بودند، به بازار ارائه شد، انتظار آن می رفت هفته دوم اردیبهشت ماه بهتر از هفته اول باشد و حداقل آن دسته شرکت هایی که پیگیر این مصوبه بودند با اقبال همراه شوند، اما خلاف این امر پیش رفت و تمدید این مصوبه نیز باعث افزایش ابهامات بازار بیش از پیش شد و نتوانست نقش خود را به عنوان یک محرک قوی در جهت رشد بازار به خوبی ایفا کند و به نظر می رسد باز هم بازار بورس منتظر خبری جدید باشد، اما این خبر و اتفاق مهم باید بسیار فراتر از آنچه تاکنون مطرح شده باشد تا بتواند اندکی این بازار از روند تعادلی و بی رمق نجات دهد. چرا که طی چند وقت گذشته هر چه خبر مثبت که لازم بوده به بازار تزریق شده ولی هیچ عکس العمل قابل توجه و پایداری را در مقابل این اخبار شاهد نبودیم.

در رابطه با تک سهم های مهمی که این روزها مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته و اخبار و شایعاتی پیرامون آنها مطرح می باشد، زیاد صحبت کرده ایم. اما بد نیست در رابطه با برخی دیگر از این مجموعه ها و شایعاتشان که باعث افزایش اقبال به آنها شده چند خطی بنویسیم.

"خصدرا": شنیده ها از این شرکت حکایت از پرداخت بدهی ها توسط قرارگاه خاتم الانبیا دارد که می تواند تأثیر به سزایی بر سودآوری شرکت داشته باشد، از طرفی گفته می شود این شرکت در حوزه کشتی سازی نیز فعالیت دارد یک کشتی نفتکش را به ونزوئلا واگذار کرده است، این اخبار مثبت موجب آن شد تا در بازار امروز قیمت پایانی این سهم بازار پایه ای با رشد بیش از 11 درصدی همراه شود.

در رابطه با گروه انبوه سازی که امروز با اقبال همراه بود، اخباری مبنی بر موافقت بانک مرکزی با اجرای لیزینگ مسکن مطرح شد. این طرح مدت هاست در بانک مرکزی در حال بررسی می باشد که سرانجام با موافقت این بانک و بعد از تصویب شورای پول و اعتبار اجرایی خواهد شد.

حال باید دید این موضوع به چه میزان و به چه نحوی بر گروه انبوه سازی تأثیر خواهد داشت.

"ولساپا" بعد از اعلام تعدیل مثبت درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند 94 در حالی به تابلوی معاملات بازگشت که شاهد افت قیمت این نماد معاملاتی تا محدوده نزدیک به منفی کامل نیز بودیم. از این دست شرکت هایی که با وجود تعدیل در درآمد با افت قیمت پس از بازگشایی همراه می شوند. در بازار سرمایه کشورمان به وفور می توان نام برد.

با این توصیفات و ابهامات موجود، به نظر می رسد این شرایط نوسانی در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد، اما نباید این نکته را فراموش کرد در دیدگاه بلند مدت و نگاه سهامداری همواره آن دسته از سرمایه گذاران که به چشم انداز و آینده مثبت شرکت ها توجه کرده و بر این اساس سهام مورد نظر را گلچین می کنند به موفقیت های قابل توجهی دست یافته اند.

اما فعلاً بازار سرمایه بازار اخبار و شایعه و اتفاق است، امروز خریداران شرکت های خبر و شایعه دار بیشتر از شرکت های فاند دار است. شاید نگاه بازار سرمایه اندکی تغییر کرده، شاید امروز کسب سود 10 درصدی کوتاه مدت بسیار شیرین تر از سود 40 درصدی بلند مدت همراه با استرس می باشد.

شاید واقعاً سرمایه گذاران بی تقصیر هستند و امروز بازار سرمایه راهی را می رود که مسبب اصلی آن همان پر پتانسیل های بی متولی می باشند.

بازار امروز به شدت ما را به یاد جمله ای می اندازد که همه آن را شنیده ایم، "دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است." امروز در بازار سرمایه این جمله حکمفرما است. کمتر سود کردن بهتر از سود نکردن است.

بازار سرمایه امروز نوسانگیر شده چون می داند طی دو سال گذشته برنده های بازی بورس نوسانگیران بودند نه تحلیلگران و سرمایه گذاران بلند مدتی، حداقل طی این دو سال آنچه که مشخص است آنکه بلند مدتی ها نه تنها بازدهی قیمتی نداشتند بلکه سود تقسیمی هم عایدشان نشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
این دیگر چه جور بورس و اقتصاد است که هی باید منتظر خبر خوش بود برید یک فکر اساسی برای اقتصاد و بورس بکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
فقط یک جمله میگم
ای کاش که تو امریکا به دنیا اومده بودیم و چیزی از زندگی و سرعت و بورس و اقتصاد می فهمیدیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
لعنت بر نوسانگیران و دلالان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
به نظر من اگه جلوی این کانال های تلگرامی را میگرفتند بسیار خوب میشد.شما توجه کنید در این کانال ها سهم های کوچکی معرفی میشه که دو روز مثبت و دوباره منفی میشه که گردانندگان این کانال ها از این به اصطلاح سیگنالهای خودشون حداکثر استفاه را میبرند و دودش در چشم افراد ساده لوح میره.
ناشناس
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
والا بورس کلا چند سال هست که اصلا بیمار هست من فکر نمی کنم زیاد ربطی به این داشته باشه اقتصاد ایران کلا از سو مدیریت سیاست خارجی مداخله گرانه و تحریم ها رنج میبره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
هر سهمی رو که مدیرانش مصاحبه کردند وگفتنند خوبه اصلا نباید بخرید چون یقینآبده ...شما یه سهام..وغدیر نگاه کنید همه سهامها 2برابر شده اند ولی اون روزبه روز میاد پایین امان ازحمایت. حالا مصاحبه مدیر عاملش رابخونید.
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱
شركتهاي با فاند قوي مثل شخارك ودرازك وهمراه اول براي بلند مدت خوبند وكسي با خريد اينها ضرر نمي كند سود خوبي هم در مجمع تقسيم مي كنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
قابل توجه عزیزان
شانس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بالا گرفته است تا کار را یکسره کند
ناشناس
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
چی رو یکسره کنه ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
اخه این چه وضعیت و بورس و اقتصاد همه قرمز پوش دو روز انتخابات میشه می کشن بالا ملت رو گول میزنن