بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر : ۱۶۳۷۹۱

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را بررسی و تصویب کردند.

طبق مصوبه وکلای ملت ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به 44 ساعت کار در هفته هستند اما دارای معلولیت شدید یا فرزند زیر 6 سال تمام یا همسر یا فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج می‌باشند و یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 222 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/10/1389 و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و قانون تامین اجتماعی بنا به درخواست متقاضی و تائید مراجع ذیربط، 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می‌شود.

تبصره یک- تعیین میزان و شدت معلولیت توسط سازمان بهزیستی اعلام می‌شود.

تبصره 2- زمان شروع و خاتمه کار در اجرای این قانون با توافق مشمولان و مسئولان مربوط آنان تعیین می‌گردد.

تبصره 3- کارفرمایان بخش غیردولتی از اعمال تخفیف پلکانی و یا تامین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند.

تبصره 4- بانوانی که بر اساس سایر مقررات از امتیاز کاهش ساعت کار بهره‌مندند تا زمانیکه از مقررات مزبور استفاده می‌کنند و یا دستگاه‌های تابعه مقررات اداری و استخدامی کار که امتیاز مشابه این قانون را دارند از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

تبصره 5- در صورتی که مشمولان این قانون، همزمان شرایط استفاده از امتیاز آن به مرخصی ساعتی شیردهی را داشته باشند و یا همزمان دارای شرایط مختلف مصرح در این قانون باشند، حق انتخاب یکی از امتیازات پیش‌بینی شده را دارند.

تبصره 6- به منظور تأمین امنیت شغلی مشمولان این قانون دردوران استفاده از مزایای آن، دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان بخش غیردولتی مشمول این قانون نمی‌توانند به صرف استفاده بانوان از مزایای کاهش ساعت کار، آنان را اخراج کنند یا محل خدمت جغرافیایی آنها را تغییر دهند. هر گونه اخراج، جابجایی واستخدام جایگزین آنها ممنوع است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰
اصلا اشتغال بانوان در ادارات دولتی باید ممنوع شود, وقتی این همه مرد بیکار داریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
جای خانم ها و آقایون در منزل و اداره عوض شده چون خانم ها کار میکنند ولی آقایون در منزل آشپزی و بچه داری میکنند