بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
کد خبر : ۱۶۳۸۳۲

افت این روزهای بازار اتفاقی طبیعی است که پس از رشد پرسرعت ماه های گذشته رخ داده است و به طور قطع ادامه دار نخواهد بود.

محمد علی شهدایی – کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، با اشاره به شرایط این روزهای بازار گفت: پس از یک رشد پر سرعت استراحت این روزهای بازار دور از ذهن نبود.

وی با اشاره به این که بازار سهام در بلند مدت چشم انداز روشنی خواهد داشت، به دلایل این موضوع اشاره کرد و گفت: در نگاه به وضعیت داخلی کشور با اجرای برجام بسیاری از مشکلات برطرف یا در حال رفع است و در عرصه بین المللی نیز احتمال افزایش قیمت مواد اولیه از جمله نفت و مشتقات آن می تواند در روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به معاملات گروه خودرو در بازار گفت: در این مدت بازار به شدت تحت تاثیر لیدری گروه خودرو قرارداشته است به طوریکه با رشد این گروه، صعودی و با افت سهام این صنعت، راه نزول را درپیش گرفته است.

وی با تاکید براینکه تبعیت کل بازار از یک صنعت مبتنی بر تحلیل نیست افزود: این دست از رفتارها هیجانی و زودگذر است و بازار با بازگشت به مدار تعقل راه خود را از گروه خودرویی جدا میکند و مسیر خود را بدون توجه به نوسانات این گروه ادامه می دهد.

به گفته شهدایی، بازار از این به بعد می تواند به گروه های معدنی ،فلزی ، نفتی و مشتقات نفت توجه بیشتری کند. وی در پیش بینی وضعیت امسال بازار سهام در مقایسه با شرایط سال گذشته گفت: به طور قطع سال جاری روزهای بسیار بهتری در بازار سرمایه خواهد داشت. در سال گذشته تقریبا 10 ماه از سال بازار درگیر رکودی عمیق بود که علاوه بر مسایل داخلی، کاهش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی نیز به این رکود دامن زده بود.

شهدایی چشم انداز قیمت های جهانی را برای سال جاری روشن ارزیابی کرد و افزود: رشد قیمت های جهانی در قیمت سهام بازار سرمایه ایران تاثیر گذار است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای رشد آهسته و پیوسته بازار و دور شدن سرمایه گذاران از هیجان های کاذب و زودگذر گفت: نوسان ذات بازار سرمایه است اما نباید درگیر شایعات و اطلاعات غلط شد و با احساس اقدام به خرید و فروش کرد.

وی به کاهش ابهامات و انتشار سریع اطلاعات توسط شرکت ها اشاره کرد: این موارد می تواند به دور شدن از فضاهای هیجانی کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه این گفت گو به سهامداران تازه وارد توصیه کرد برای سرمایه گذاری در بازار، توسط صندوق های سرمایه گذاری وارد شوند که با مدیران خبره اداره می شود تا ریسک کمتری را متحمل شوند.

شهدایی به سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری مستقیم در بازار دارند نیز این گونه گفت: پیشنهاد می کنم این گروه از سرمایه گذاران سهام بنیادی را انتخاب کنند و با نگاه بلند مدت، سهام چند صنعت متنوع را در پرتفوی خود نگهداری کنند.

 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
تا اونجایی من یادمه بازار ایران همیشه تحت تاثیر گروه خودرو و یا پتروشیمی بوده است البته خودرو یشتر