بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
شرکت کارگزاری نهایت نگر بررسی کرد:

سرمایه گذاری راحت در بورس با هدف دریافت سود نقدی

در این بین شرکت هایی که طرح توسعه داشته و از مزایای سودانباشته برخوردارند، بیشتر مورد اقبال این سرمایه گذاران قرارگرفته و در نهایت توانسته اند با صبر و تلاش بازدهی مناسب و مطلوبی ایجاد نمایند و بتوانند در پرتفوی خود دارایی را ایجاد نمایند که در آینده به عنوان گاو شیرده از آن بهره برداری نمایند.
کد خبر : ۱۶۳۹۵۴
در این نوشتار سعی بر آن داریم تا سرمایه گذاری در بازار سرمایه را از منظر دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در حال حاضر با توجه به نوسانات شدید قیمت ها، نوع نگاه فعالین بازار، بیشتر از جنبه خرید و فروش بوده و کمتر فردی نگاه سرمایه گذاری به این بازار دارد.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، اما آمار و ارقام نشان می دهد که اگر فرد سرمایه گذار، صنعت مورد نظر را درست انتخاب نماید و هدف شخص براساس کسب درآمد از طریق سود نقدی باشد، نگاه سرمایه گذار به سمت سهام بنیادین از نظر رشد سودآوری سوق پیدا نموده و اکثرا شرکت هایی را انتخاب می نماید که در سالیان گذشته سودآور بوده و همچنین سود تقسیمی با ثباتی داشته اند.

در این بین شرکت هایی که طرح توسعه داشته و از مزایای سودانباشته برخوردارند، بیشتر مورد اقبال این سرمایه گذاران قرارگرفته و در نهایت توانسته اند با صبر و تلاش بازدهی مناسب و مطلوبی ایجاد نمایند و بتوانند در پرتفوی خود دارایی را ایجاد نمایند که در آینده به عنوان گاو شیرده از آن بهره برداری نمایند.

در این بخش به عنوان مثال به بررسی آماری شرکت پتروشیمی پردیس می پردازیم. این شرکت از تولیدکنندگان اوره بوده و محصولات تولیدی کمپانی در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بخشی از محصولات تولیدی صادراتی بوده که متقابلا نرخ ارز و قیمت جهانی اوره و قیمت گاز در سودآوری این شرکت تاثیر خواهد داشت.

سرمایه گذاری راحت در بورس/با هدف دریافت سود نقدی

فرض کنیم که یک سرمایه گذار همانگونه که در نمودار تعدیل نشده "شپدیس" نشان داده شده است در تاریخ 90.2.20 اقدام به سرمایه گذاری به میزان 1 سهم از کارخانه پتروشیمی پردیس با قیمت روز 2460 تومان ( با توجه به آینده صنعت پتروشیمی و پتانسیلهای موجود در این صنعت بدور از هیجانات قیمت و با نیت شرکت در مجامع ودریافت سود نقدی ) نموده باشد. در طی سال های 1390 تا پایان سال1394 فرد سرمایه گذار در 7 مجمع شرکت نموده است (2 مجمع افزایش سرمایه و 5 مجمع عادی سالیانه و دریافت سود نقدی).

ریز اتفاقات سرمایه گذاری در این شرکت به قرار زیر بوده است:

  1. شرکت در تاریخ 90.10.28 به مجمع سالیانه رفته و 560 تومان به ازای یک سهم سود تقسیم نموده است.
  2. همچنین در تاریخ 91.11.1 به مجمع سالیانه رفته و 1096 تومان به ازای یک سهم سود تقسیم نموده است.
  3. شرکت در تاریخ 92.2.28 مجمع فوق العاده برگزار نموده و 200 درصد ازمحل سود انباشته افزایش سرمایه داده است (در این مجمع تعداد سهام سرمایه گذار با توجه به افزایش سرمایه به 3 سهم افزایش یافته است و با توجه به انباشته بودن محل افزایش سرمایه پولی هم واریز نمی گردد).
  4. شرکت در تاریخ 92.8.11 مجمع عادی سالیانه برگزار کرده و به ازای هر سهم 425 تومان سود تقسیم نموده است. (در حال حاضر دارایی سرمایه گذار 3 سهم بوده و درنهایت مجموع dps دریافتی به 1275 تومان منتج می گردد.)
  5. شرکت در تاریخ 93.8.29 مجمع برگزار کرده و161 تومان با ازای هرسهم سود تقسیم نموده است و با احتساب 3سهم دارایی، مجموع سود تقسیمی به 483 تومان بالغ می گردد.
  6. شرکت در تاریخ 94.5.1 اقدام به افزایش سرمایه از محل آورده نموده است .درصورتیکه سرمایه گذار در این افزایش سرمایه شرکت نماید، باید به ازای هرسهم متعلق به خود 100 تومان و در مجموع با احتساب 3 سهم، 300 تومان واریز نماید که به بهای تمام شده آن افزوده می گردد. (سرمایه گذار در حال حاضر 6 سهم دارایی دارد).
  7. شرکت در تاریخ 94.10.6 مجمع عادی سالیانه برگزارکرده و به ازای هر سهم 148 تومان سود تقسیم نموده است ( با توجه به دارایی سرمایه گذار معادل 6 سهم، مجموع سود دریافتی بالغ بر 888 تومان شده است)

در حال حاضر (اردیبهشت95) قیمت روز هر سهم معادل 910 تومان در حال معامله می باشد. اگر موارد بالا را جمع بندی نماییم موارد زیر حاصل می گردد:

  1.  بهای تمام شده سرمایه گذار در این لحظه با احتساب واریز 300 تومان بابت دریافت 3 سهم وبا احتساب قیمت اول دوره معادل 2460 تومان، بالغ بر 2760 تومان برآورد می گردد.
  2. دریافتی سرمایه گذار از محل سود نقدی به شرح زیر است:                            (کل سود دریافتی = 560 + 1096 + 1275 (3 سهم) + 483(3سهم) + 888(6سهم) = 4302تومان)
  3. ارزش روز دارایی با احتساب 6 سهم و با فرض 910 تومان معادل 5460 تومان می باشد.

جمع بندی:

با اندکی تامل در سرمایه گذاری فوق درمی یابیم که اگر، در فرایند سرمایه گذاری، توجه ویژه ای به پتانسیل بنیادی شرکتها اعم از میزان سود انباشته، سود تقسیمی شرکتها در سنوات قبل و نکات بنیادی سهم در راستای رشد سودآوری داشته باشیم و بانیت دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه ها سرمایه گذاری نماییم، در میان مدت بازدهی بسیار معقول و بدور از هیجانات بازار خواهیم داشت . برای رسیدن به این هدف حتما باید شرکت از بین صنایع برتر انتخاب گردند.

در سناریو بالا سرمایه گذار در مجموع 2760 تومان سرمایه گذاری نموده است و در حدود 5 سال 4320 تومان سود نقدی دریافت نموده است .یعنی رقمی بیشتر از سرمایه گذاری اولیه، به عبارت دیگر کل مبلغ سرمایه گذاری شده بازگردانده شده است.

اما مهمترین نکته نهفته در این سرمایه گذای اینکه در حال حاضر سرمایه گذار مالک 6 سهم مجانی می باشدکه می تواند، مادامیکه شرکت در حال تولید و فروش می باشد، از شرکت سود سالیانه دریافت نماید بدون اینکه نیازی به فروش سهام خود داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱
ولی شما نیمی از واقعیت را می‌گویید! نیمه دیگر واقعیت اینست که شرکتهای .....همچون کچینی وجود دارند و... که سود مصوب سال ۹۲ را پرداخت نکرده‌اند و سالهای بعد هم سودی مصوب نشد و یا فایرا که کلا سودی مصوب نکرده!!
يونس قرباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
خيلي خيلي عالي بود دست شما درد نكنه