بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
در شرایط فعلی شرکت های تولید کننده سیمانی به دلیل کاهش تقاضای داخلی تمام تمرکز خود را به سمت کشورهای خارجی بویژه عراق و افغانستان گذاشته اند و به همین دلیل رقابت منفی در خصوص نرخ فروش محصولات در بازارهای صادراتی ایجاد شد که این امر در نهایت در کنار کاهش تقاضا در کشور عراق بهانه ای شد تا مقامات مسئول این کشور اقدام به صدور ابلاغیه منع واردات سیمان کنند.
کد خبر : ۱۶۳۹۹۷
نویسنده :
جمشیدی

ممنوعیت واردات سیمان در کشور عراق در حالی موجب شد تا شرکت های تولید کننده سیمان در کشور 50 درصد از سهم بازار هدف صادراتی خود را از دست بدهند که در این شرایط ارائه راهکارهایی از سوی دولتمردان جهت ایجاد تقاضای داخلی و تسهیل در فرآیند صادرات به کشورهای خارجی لازم به نظر می رسد.

مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی شرکت های تولید کننده سیمانی به دلیل کاهش تقاضای داخلی تمام تمرکز خود را به سمت کشورهای خارجی بویژه عراق و افغانستان گذاشته اند و به همین دلیل رقابت منفی در خصوص نرخ فروش محصولات در بازارهای صادراتی ایجاد شد که این امر در نهایت در کنار کاهش تقاضا در کشور عراق بهانه ای شد تا مقامات مسئول این کشور اقدام به صدور ابلاغیه منع واردات سیمان کنند.

مرتضی لطفی به اقدامات انجام شده از سوی دولت برای رفع مشکل پیش آمده اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه طبق توافقات انجام شده میان انجمن گروه سیمان و رییس گمرک مقرر گردید تا در راستای حفظ منافع ملی و حقوق مصرف کنندگان، انجمن گروه سیمان شرکت هایی که می توانند صادرات داشته باشند را به گمرک معرفی کند که البته این امر به معنای اعمال محدودیت نیست. بلکه اغلب شرکت های سیمانی با توجه به هزینه حمل 40 تا 50 درصدی به منظور جذب تقاضا اقدام به عرضه محصولات تولیدی خود به قیمت های کمتر از نرخ مصوب می کنند و از این رو جهت جلوگیری از این امر توافق نامه با گمرک به امضاء رسیده است.

وی افزود: پیشنهاد می کنیم تا دولت جهت حمایت از صنعت و تولید داخلی اعتباراتی در قالب یارانه حمل و نقل به این صنعت اختصاص دهد تا در فرآیند صادرات محصولات به سایر کشورهای خارجی تسهیل ایجاد شود.

مدیر عامل "سفارس" با بیان اینکه از مقدار فروش صادراتی 14 میلیون تنی در سال گذشته حدود 7.5 میلیون تن به کشور عراق و مابقی به سایر کشورهای خارجی صادر شده، در این خصوص اظهار داشت: با توجه به هم مرز بودن کشورمان با کشور عراق و وجود بیش از 10 مبادی ورودی به این کشور، تجهیزات خشکی و دریایی جهت صادرات سیمان وجود دارد. این در حالی است که مابقی صادرات به کشورهای خارجی از طریق بنادر انجام می شود که تجهیزات بندری کشورمان نامناسب بوده و محدودیت های زیادی وجود دارد. از این رو پیشنهاد می شود تا تمهیداتی اندیشیده شود تا شرکت های نزدیک با مرزهای خارجی کشور اقدام به صادرات محصولات کنند و مابقی شرکت های سیمانی به تقاضای داخلی پاسخ دهند.

لطفی در خصوص برنامه های هلدینگ سیمان فارس و خوزستان جهت جایگزین کردن بازار صادراتی عراق ابراز داشت: برنامه ریزی هایی جهت صادرات محصولات به بیش از 30 کشور انجام شده و در همین راستا طی هفته گذشته تفاهم نامه ای میان این مجموعه و برخی از مقامات کشور سوریه جهت صادرات سالیانه 20 میلیون تن سیمان انجام پذیرفته است.

علاوه بر این مذاکراتی با کشتیرانی و برخی از کشورهای آفریقایی با ملاحظه قیمت حمل در حال انجام است تا بتوانیم به بازارهای هدف این کشور وارد شویم و در کنار آن محموله های صادراتی به کشورهای آذربایجان، مصر، تانزانیا و کنیا ارسال شده است.

وی ادامه داد: شرکت توسعه صادرات از سوی انجمن گروه سیمان مکلف شده تا پایانه های صادراتی در مرز شلمچه احداث کند و امیدواریم تا در بنادر دریایی نیز این امر محقق شود. نباید فراموش کنیم که کشور سوریه به عنوان دومین بازار هدف صادراتی برای تولید کنندگان داخلی به شمار می رود که مبادی ورودی به آن از مرز عراق می گذرد و از این رو نباید از پتانسیل های این بازار غفلت کنیم که طبق مذاکرات انجام شده دولتمردان کشور سوریه قول اعطای انحصار در بازار فروش سیمان را به متولیان صنعت داده اند.

مدیر عامل شرکت سیمان فارس و خوزستان در خاتمه گفت: امیدواریم تا با توجه به شرایط اقتصادی جدید در دوران پسا تحریم، افزایش درآمدهای نفتی دولت و نیز احتمال ورود سرمایه گذاران خارجی رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود و با افزایش تقاضا بخش عمده ای از تولیدات در بازارهای داخلی عرضه شود. علاوه بر این، توجه به این نکته حائز اهمیت است که نمی توان انتظار داشت تا طی یک یا دو سال آینده مقدار فروش صادراتی به کشور عراق از طریق بازارهای جدید یا تقاضای داخلی جبران شود و می بایست کار گروهی متشکل از دولت، بازرگانان، اعضای انجمن جهت تسهیل در فرآیند صادرات و ایجاد زیر ساخت های لازم تشکیل شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
سوریه حالا به همه چیز فکر میکند جز خرید سیمان.