بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
مدیر مالی شرکت کمباین سازی ایران عنوان کرد:

دلایل تحقق زیان "تکمبا"/ پیگیری جدی برای اجرای یک طرح توسعه ای

این شرکت طی سال مالی 94 قرارداد تحویل 625 دستگاه کمباین را با جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی منعقد کرده بود که این قرارداد به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد کشور به طور کامل اجرا نشده و تنها 200 دستگاه از تعداد 625 دستگاه تحویل داده شد.
کد خبر : ۱۶۴۰۶۶
نویسنده :
جمشیدی

شرکت کمباین سازی ایران در حالی بر اساس عملکرد 9 ماهه سال مالی 94 حدود 93 درصد از زیان برآوردی 42 ریالی خود را محقق کرده که این مجموعه برای سال مالی 95 سود پنج ریالی به ازای هر سهم برآورد نموده است. در این شرایط برخی از شایعات و گمانه زنی ها در بازار سرمایه از احتمال ورشکستگی "تکمبا" و شرایط نامناسب سودآوری و عملیاتی آن حکایت دارد.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت کمباین سازی ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این شرکت طی سال مالی 94 قرارداد تحویل 625 دستگاه کمباین را با جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی منعقد کرده بود که این قرارداد به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد کشور به طور کامل اجرا نشده و تنها 200 دستگاه از تعداد 625 دستگاه تحویل داده شد. بر این اساس از درآمد فروش 70 میلیارد تومانی از محل اجرای قرارداد مذکور تنها 30 میلیارد تومان محقق شد و در نهایت طی سال مالی 94، 50 درصد از کل درآمد فروش بیش از 100 میلیارد تومانی محقق گردید. از این رو می توان گفت عدم اجرایی شدن قرارداد منعقد شده با بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی یکی از دلایل اصلی زیان دهی "تکمبا" طی سال مالی 94 به شمار می رود.

مسعود زارعی به یکی دیگر از دلایل تحقق زیان شرکت در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال گذشته مقرر شده بود تا از سوی دولت تسهیلات 17 میلیارد تومانی به دلیل عدم اعمال افزایش نرخ فروش محصولات در سال 93 به شرکت داده شود که این مبلغ با تأخیر حدود یک ساله به شرکت اعطا گردید و این امر سبب شد تا سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت به موقع تأمین نگردد و این مجموعه سال اقتصادی نامناسبی را پشت سر بگذارد.

وی در خصوص افزایش نرخ فروش محصولات طی سال جاری ابراز داشت: این مجموعه درخواست افزایش قیمت فروش محصولات را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه کرده و با توجه به افزایش هزینه های تولید و بهای تمام شده محصولات رشد نرخ فروش محصولات لازم به نظر می رسد.

مدیر مالی شرکت کمباین سازی ایران افزود: با توجه به موارد عنوان شده این مجموعه در حالی زیان 42 ریالی را برای سال مالی 94 برآورد کرده که طی عملکرد 12 ماهه همان سال بخش عمده ای از زیان برآوردی محقق شده که البته انتظار می رود تا در پی کاهش برخی از هزینه ها اندکی از زیان محقق شده، کاسته شود که اطلاعات دقیق از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم سهامداران می رسد.

زارعی در خصوص احتمال خروج "تکمبا" از زیان و دستیابی به سود در سال مالی جاری اظهار داشت: به تازگی از سوی جهاد کشاروزی طرحی در جلسه هیأت دولت مبنی بر جایگزین کردن 6000 دستگاه کمباین فرسوده مطرح شده که در حال حاضر شرکت به طور جدی پیگیر این موضوع می باشد. چرا که در صورت اجرایی شدن طرح مذکور "تکمبا" بیش از شش سال با حداکثر ظرفیت تولید خود یعنی سالانه هزار دستگاه فعالیت خواهد کرد که به طور قطع تبعات مثبت آن بر وضعیت سودآوری شرکت اعمال خواهد شد.

وی همچنین وضعیت صادرات محصولات شرکت اشاره کرد و گفت: صادرات 50 دستگاه کمباین به کشورهای سودان و قزاقستان برای سال مالی جاری برآورد شده و برنامه هایی جهت توسعه بازارهای هدف صادراتی در نظر داریم.

مدیر مالی شرکت کمباین سازی ایران در خصوص شایعه ورشستگی این مجموعه اظهار داشت: علیرغم رکود اقتصادی حاکم بر کشور شرایط تولید و فروش محصولات از ماه های پایانی سال گذشته بهبود یافته و انتظار می رود تا وضعیت سودآوری سال 95 نسبت به سال گذشته بهتر باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نکایی ریکا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
شرکتی که مال استان قدس هست دنبال حمایت دولت بی پول هست خنده دار هست