بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۵
کد خبر : ۱۶۴۱۵

خبرگزاري فارس:غلامرضا سلامي از شرايط موجود اقتصاد جهاني و راههاي مقابله با آن گفت و اظهارداشت:بايد با درك شرايط موجود از ركود و تشديد آن جلوگيري كرد.

غلامرضا سلامي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهارداشت: اگر قرار بود سياست تثبيت قيمت ارز اعمال نشود، هم اكنون قيمت دلار حدود 1500 تومان بود، در شرايطي كه كشور به سمتي مي رود كه كاهش درآمدهاي نفتي را تجربه كند بهتر است دولت اجازه رشد قيمت دلار را بدهد.
وي ادامه داد: اين اقدام علاوه بر مزيت مذكور، به افزايش صادرات و حفظ توان رقابتي توليدكنندگان كمك خواهد كرد.
اين كارشناس مالي به اشاره به آثار كاهش قيمت مواد اوليه و كالاهاي وارداتي اشاره كرد و گفت: اين كاهش مي تواند سبب ورود كالاهايي شود كه به توليد و صنايع كشور لطمه وارد نمايند، از آنجا كه موافق افزايش تعرفه ها نيستم به نظر مي رسد افزايش قيمت دلار بهترين راه حل باشد.
وي با بيان اينكه كاهش قيمتها در داخل ايران نيز بي تاثير نبود گفت: اين كاهش در اقلامي چون مس و فولادي نيز موثر بوده هرچند اين اثرگذاري در سطح قيمتهاي جهاني نيست.
سلامي كنترلهاي دولتي، نرخ تعرفه ها و همچنين ناسالم بودن نظام توزيع را در عدم اثرگذاري مستقيم ركود جهاني و كاهشهاي ناشي از آن موثر دانست و گفت: آنچه در انحصار دولت است همچون مواد پتروشيمي و آنچه در انحصار دستگاههاي دولتي يا خصوصي است سبب شده تا هر يك به نوعي در يك جريان انحصاري مانع از اعمال كاهشها باشند.
وي با تاكيد بر اينكه اقتصاد ايران غيررقابتي است گفت: بعضا انحصارات دولتي، نهادهاي شبه دولتي يا حتي بخش خصوصي و سيستم ناسالم توزيع سبب مي شود تا امكان تجربه طعم شيرين كاهش قيمت توسط مصرف كننده ايراني فراهم شود.
اين كارشناس مالي در خصوص احتمالات ناشي از ادامه ركود جهاني گفت: اين ادامه ما را با دو پديده روبرو مي سازد كه يكي از آنها احتمال بروز ركود ناشي از كاهش قيمتها است.
وي افزود: آنچه اقتصاد جهاني در حال حاضر از ان صدمه ديده، ركود ناشي از كم شدن مشتريان است.
سلامي با تاكيد بر اينكه ركود خطرناك است گفت: هرگز نبايد از ارزاني به شرط كمبود تقاضا خوشحال بود چراكه اقتصاد ما را به بيمار ديگري به نام ركود دچار مي سازد.
اين كارشناس مالي، با اين توضيح كه توليد كنندگان فولاد به دنبال متقاعد كردن دولت براي افزايش تعرفه فولاد وارداتي هستند گفت: توليدكنندگان ما در شرايط عادي توان رقابت با محصولات وارداتي و خارجي را نداشت حال چه رسد به ورود اين كالاها به قيمتي بسيار نازل تر از قيمتهاي داخلي.
وي افزود: فولاد در حال حاضر زير 400 دلار يا 300 دلار در سطح جهاني عرضه مي شود در حالي كه توليدكننده ما چنانچه فولادي زير 500 يا 600 دلار عرضه كند قطعا ضرر خواهد كرد يا حداقل اينكه مقرون به صرفه اش نخواهد بود.
وي افزود: بهترين راه براي امكان رقابت دادن به توليدكنندگان داخلي در مقابل ورود كالاهاي ارزان قيمت، افزايش قيمت دلار است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر