بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

لیدری گروه خودرو با پایداری مشکل مبادلات بانکی

با دقت در معاملات بازار متوجه می شویم که زمانی که بازار منفی است حجم و ارزش معاملات بیشتر است این وضعیت گویای این است که سهامداران ترجیح می دهند سهم های با قیمت منفی خریداری و نگهداری کنند. با این اوصاف به نظر می رسد دیدگاه بازار یک مقدار بلندمدت تر شده باشد بنابراین به عقیده من شاخص در دامنه 75500 تا حدود78000 نوسان داشته باشد.
کد خبر : ۱۶۴۱۸۲
نویسنده :
فرشادفر

بازار سهام با ثبت بازدهی بیش از 28 درصدی در سال 94، توانست رتبه نخست سودآوری را در میان بازارهای کشور به خود اختصاص دهد. اجرایی شدن برجام و آغاز تدریجی رفع تحریم ها، تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی باتوجه به اهمیت استراتژیک این صنعت بورسی در کنار افزایش قیمت سهام شرکت ها موجب سرازیر شدن نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بورس شد. سال گذشته علی رغم افت قیمت جهانی کامودیتی ها که حدود 50 درصد از شرکت ‌های بورسی تحت تاثیر افت قیمت آن هستند، اما بازار سرمایه متأثر از جو سیاسی مثبت، رونق گرفت و در این مدت شاهد صعود شاخص بورس از 65 هزار واحد به 79 هزار واحد بودیم.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به شرایط این روزهای بازار سرمایه بیان کرد: گرچه امید به برقراری قرارداد با کشورهای خارجی جو روانی مثبتی را در بازار ایجاد کرد اما به عقیده بنده بهتر است بگوییم تفاهم نامه و نه قرارداد. مشکل مبادلات بانکی کماکان پابرجاست، این قضیه باعث شده تا انتظارات بازار تا حدی تغییر کند. به طوری که مشاهده می کنیم از 7 فروردین سال جاری تاکنون شاخص کل بورس بازدهی منفی 5 درصدی داشته است. با این وجود روند سرمایه گذاری بلندمدت در بورس مثبت است.

محمد امین قهرمانی در ارتباط با این سوال که محدوه نوسان شاخص بورس در کوتاه مدت به چه میزان است؟ اظهار داشت: با توجه به شرایط نوسانی بازار اظهار نظر درمورد محدوده نوسان کوتاه مدت شاخص قدری مشکل است. با دقت در معاملات بازار متوجه می شویم که زمانی که بازار منفی است حجم و ارزش معاملات بیشتر است این وضعیت گویای این است که سهامداران ترجیح می دهند سهم های با قیمت منفی خریداری و نگهداری کنند. با این اوصاف به نظر می رسد دیدگاه بازار یک مقدار بلندمدت تر شده باشد بنابراین به عقیده من شاخص در دامنه 75500 تا حدود78000 نوسان داشته باشد.

وی درباره تاثیر بازار سهام از گروه خودرویی تصریح کرد: بازار سرمایه زمانی راه خود را از صنعت خودرو جدا خواهد کرد که انتظارات مثبتی که از صنعت بانکی می رفت محقق شود. برای دستیابی به این مهم در وهله اول باید تحریم های مبادلات دلاری ایران رفع شود یا لااقل به شرایط پیش از سال ۲۰۰۸ بازگردیم چرا که در آن سال ها بانک‌های ایرانی به واسطه بانک‌های خارجی غیرآمریکایی از چرخه دلار استفاده می‌کردند. این نوع همکاری در نظام بانکی با عنوان «U-turn» شناخته می شود. بنابراین مادامی که مشکل مبادلات بین بانکی حل نشود لیدری گروه خودرو به عنوان ذینفع از اجرایی شدن برجام پابرجاست.

این تحلیلگر بازار سرمایه درمورد اقبال کم تر از انتظار فعالان بازار سرمایه از گروه های پتروشیمی و پالایشی برخلاف بالا رفتن قیمت نفت گفت: در حالی کشور ما همچنان درگیر تولید محصولات بالادستی صنایع پتروشیمی است در صنعت پتروشیمی، ارزش‌افزوده واقعی در گرو تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد صنایع پایین‌دستی است که عمده تولیدات صنعت پتروشیمی ایران متانول، اوره و آمونیاک است. این مواد در دنیا به عنوان مواد خام محسوب می شوند. لذا اگر تمهیداتی اندیشیده شود تا میزان خام فروشی متانول کاهش یابد و این ماده به پروپیلن و پلی پروپیلن تبدیل شود(حجمی از متانول به صنایع پایین دستی تخصیص یابد) قطعا شاهد توسعه چشم گیر صنعت پتروشیمی و اقبال بازار به این صنعت خواهیم بود. از طرف دیگر مساله نرخ خوراک پتروشیمی و تامین خوراک به‌ موقع و به اندازه صنعت پتروشیمی مساله ای مهم و تأثیرگذار است. با این اوصاف با وجود بالا رفتن قیمت نفت اوپک چون انتظار بنده این است که محدوده قیمت نفت بین 40 تا 50 دلار در نوسان باشد و امسال قیمت نفت از این محدوده بالاتر نرود، نمی توان شاهد تاثیر شگرفی از بابت قیمت نفت بر صنعت پتروشیمی باشیم.

قهرمانی در خاتمه افزود: انتظارات کاهشی تورم قطعا کاهش نرخ سود بانکی را همراه خواهد داشت. کاهش نرخ بهره بانکی مهم ترین دلیل پی بر ایی بالای بازار است. انتظار می رود نرخ بهره باز هم کاهش یابد و شاهد تأثیرات مثبت آن بر بازار سهام باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
جالبه که برای رشد بانکها 400 تا دلیل و بهونه میتراشند ، اما برای خودروییهای ورشکسته هیچ

امان از وقتی که هدف اغفال ذهن ساده اندیشان باشه

سود بانکی از 22 شده 18 ، هیچ تاثیری در بازار بورس نداشته ، حالا دارند به دروغ باز هم میگن اگه کمتر بشه اوضاع بورس بهتر میشه

بازی با ملت به هر قیمتی
سرکوب و کنترل تمام بازارها بصورت دستوری

کمر ما سال گذشته در بورس شکست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
واقعا اقتصاد ایران را ببینید یک نماد سایپا را الکی می بندند که بازارگرمی کنند کل اقتصاد ایران می خوابد بطور معمول این نمادهای بورسی نباید بیش از یکی دوروز بسته بمانند
سعيد بكايي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
امروز تو روز روشن حق سهامداران وبشهر را خوردند . سهامداران خرد كه به اميد كمي سود ، سه ماه است حق تقدم هاي استفاده نشده " وبشهر " را دارند و بعد از 3ماه ، خود شركت وبشهر با هماهنگي با كارگذار ، حق تقدم ها را 30درصد زير قيمت سهم اصلي ، حراج كردند .
(قيمت خود سهم وبشهر 232 تومان -قيمت حراج حق استفاده نشده 100 تومان!!)
بخش قابل توجهي از آن را خود شركت سرمايه گذاري بهشهر برداشت و بقيه هم ..

از سايت بورس نيوز كه به واقع پيگير مشكلات سهامداران حقيقي و خرد در اين بازار وانفسا هست ، خواهشمنديم اين موضوع را پيگيري فرموده و مطلبي در اين خصوص درج نمايد تا لااقل از اين به بعد شاهد اين حق خوري ها نباشيم .
با سپاس