بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
در بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی یک ماه اخیر بدست آمد:

عملکرد صندوق ها همسو با بازار سرمایه

بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی معاملات ماه گذشته حاکی از آن است که صندوق ها نیز متأثر از روند بازار سرمایه طی مدت مذکور چندان مناسب عمل نکردند و اغلب آنها بازدهی منفی را در عملکرد یک ماه اخیر خود ثبت نمودند و در کنار آن صندوق هایی که موفق به کسب بازدهی مثبت شدند، میزان بازدهی آن ها چندان در خور توجه نبود.
کد خبر : ۱۶۴۲۲۰
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه طی اردیبهشت ماه سال جاری حال و روز خوشی نداشت و روند معاملات آن با رخوت و سکون همراه با کاهش حجم و ارزش معاملات روزانه سپری شد. بطوریکه در این ماه نوسانات متعددی در معاملات بورس مشاهده شد و نگاه فعالان بازار سرمایه در گروه های خودرو، معدنی و پالایشی قرار داشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی معاملات ماه گذشته حاکی از آن است که صندوق ها نیز متأثر از روند بازار سرمایه طی مدت مذکور چندان مناسب عمل نکردند و اغلب آنها بازدهی منفی را در عملکرد یک ماه اخیر خود ثبت نمودند و در کنار آن صندوق هایی که موفق به کسب بازدهی مثبت شدند، میزان بازدهی آن ها چندان در خور توجه نبود.

بر این اساس در مجموع از میان بیش از 80 صندوق فعال در بازار سرمایه طی دوره مورد بررسی تنها 28 صندوق بازدهی مثبت را برای سرمایه گذاران به ارمغان آوردند که از این میان بیشترین بازدهی مثبت 15 درصد محاسبه می شود که به صندوق سرمایه گذاری ایساتیس با عمر فعالیت بیش از سه سال و دارایی نقد حدود دو درصدی تعلق دارد. بعد از آن صندوق سرمایه گذاری بانک اقتصاد نوین بازدهی مثبت هفت درصدی را در کارنامه عملکرد یک ماه اخیر خود به ثبت می رساند که عمر فعالیت آن 7.5 سال و دارایی نقد آن بیش از سه درصد محاسبه می شود.

رتبه سوم پر بازده ترین صندوق نیز به صندوق معین بهگزین اعطا می شود. چرا که طی دوره مذکور این صندوق با قدمت فعالیت بیش از دو سال و دارایی نقد ناچیز بازدهی مثبت 3.2 درصدی را محقق ساخته است.

عملکرد صندوق ها همسو با بازار سرمایه

بر اساس این گزارش، طی دوره مورد بررسی صندوق آسمان یکم نیز در حالی بازدهی مثبت سه درصدی را بدست آورد که عمر فعالیت آن بیش از سه سال محاسبه می شود و دارایی نقد آن حدود 10 درصد است.

همچنین در این رتبه بندی صندوق های همیان سپهر، صبا و کارگزاری بانک کشاورزی بازدهی مثبت بین دو تا سه درصدی را محقق ساختند و صندوق هایی همچون نیکوکاری رفاه کودک، گنجینه رفاه، بازار گردانی آینده نگر توسعه سینا، فیروزه، توسعه صادرات، بانک توسعه تعاون، تدبیر گران فردا و کارگزاری حافظ به بازدهی بین یک تا دو درصدی بسنده کردند و در کنار آنها نام صندوق هایی مشاهده می شود که بازدهی آنها مثبت اما کمتر از یک درصد می باشد که از جمله آن می توان به صندوق های سینا، نیکوکاری نیک اندیشان هنر، مهر شریعه، رشد سامان، نوین پایدار، رضوی، توسعه ممتاز، نیکوکاری میراث ماندگاران، یکم دانا و بانک صنعت و معدن اشاره کرد و سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری پیشتاز طی یک ماه اخیر نتیجه ای مبنی بر تحقق بازدهی مثبت یا منفی نداشت.

بر اساس این گزارش، همانطور که عنوان شد مابقی صندوق ها در حالی بازدهی منفی محقق ساختند و عملکرد نامناسبی را از خود به نمایش گذاشتند که بیشترین بازدهی منفی حدود 11 درصدی بوده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر