بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۸
کد خبر : ۱۶۴۶۲

به گزارش خبرنگار شانا، سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست مطبوعاتی، که امروز ( یکشنبه 17 آذر) در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد، درباره میزان تولید انواع فرآورده های نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون در 9 پالایشگاه فعال کشور، گفت: میزان تولید متوسط روزانه بنزین 45 میلیون لیتر ، تولید نفت گاز 86 میلیون لیتر، متوسط تولید نفت سفید 6/21 میلیون لیتر، تولید نفت کوره 7/34 میلیون لیتر و متوسط تولید روزانه گاز مایع 4 هزار و 20 تن بوده است.

مهندس سید نورالدین شهنازی زاده ادامه داد: از ابتدای آذرماه تا روز گذشته نیز به طور متوسط 44 میلیون لیتر بنزین در روز، میزان تولید روزانه نفت سفید 26 میلیون لیتر در روز، تولید متوسط روزانه نفت گاز 86 میلیون لیتر در روز، تولید متوسط نفت کوره 39 میلیون لیتر در روز از پالایشگاه های مرکزی کشور و تولید گاز مایع نیز 4 هزار و 750 تن در روز بوده است.

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در باره میزان متوسط مصرف روزانه فرآورده های نفتی در کشور از ابتدای سال جاری تا روز گذشته، اظهار داشت: به طور متوسط روزانه 66 میلیون لیتر بنزین، 17 میلیون لیتر نفت سفید، 5 هزار و 700 تن گاز مایع، 84 میلیون لیتر نفت گاز و 7/37 میلیون لیتر نفت کوره در کشور مصرف شده است.

شهنازی زاده ،در باره رشد مصرف فرآورده های نفتی در کشور، گفت: میزان مصرف نفت گاز نسبت به سال گذشته 35 درصد، مصرف نفت کوره 33 درصد، مصرف سوخت مایع 34 درصد و مصرف بنزین که از 66 میلیون لیتر به 68 میلیون لیتر در سال جاری رسیده، 3 درصد رشد داشته است.

وی ،درباره واردات بنزین و نفت گاز از کشورهای خارجی، نیز توضیح داد: از ابتدای سال 1387 تاکنون روزانه به طور متوسط 5/19 میلیون لیتر بنزین از شمال کشور وارد شده؛ در صورتی که این رقم در سال گذشته 3/21 میلیون لیتر بوده است.

وی افزود: میانگین واردات نفت گاز نیز از ابتدای سال جاری 3/9 میلیون لیتر در روز بوده که این میزان سال گذشته 2/5 میلیون لیتر بوده است.

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در باره سوخت رسانی به نیروگاه های کشور توضیح داد: ظرفیت 4/3 میلیارد لیتری ذخیره سازی نیروگاه های کشور تکمیل شده که 4/1 میلیارد لیتر از این ظرفیت مربوط به نفت گاز و 2 میلیارد لیتر مربوط به ذخیره سازی سوخت مازوت است.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی نیروگاه ها به 1200 میلیون لیتر تا سال آینده

مهندسشهنازی زاده، درباره افزایش ظرفیت ذخیره سازی نیروگاه های کشور، گفت: در بخش نفت گاز 26 درصد، برای مازوت 23 درصد و برای ذخیره سوخت مایع 30 درصد افزایش ظرفیت ذخیره سازی داشته ایم که تا پایان سال 1388 و براساس برنامه چهارم توسعه، ظرفیت ذخیره سازی نیروگاه های کشور به 1200 میلیون لیتر می رسد تا نیروگاه ها برای 45 روز مصرف در فصل سرما سوخت ذخیره داشته باشند.

وی افزود: در حالت طبیعی و در فصل بهار و تابستان، روزانه 137 میلیون مترمکعب گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران به نیروگاه های کشور تحویل داده می شود که با فرارسیدن فصل سرما به 30 میلیون متر مکعب کاهش می یابد و 107 میلیون مترمکعب باقی مانده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران جبران می شود.

شهنازی زاده ادامه داد: 61 میلیون لیتر از این مقدار، با سوخت مازوت تامین می شود که تنها مشکل تامین این فرآورده حمل آن از جنوب کشور است و مابقی فرآودره مورد نیاز با سوخت نفت گاز تامین می شود که بخشی از تولیدات داخلی و بخشی از طریق واردات از جنوب کشور، خطوط لوله، نفت کش های جاده پیما و مخزن داران راه آهن تامین می شود.

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره حمل فرآورده های نفتی توضیح داد: هم اکنون 2 هزار و 500 مخزن دار راه آهن و 8 هزار و 300 نفت کش جاده پیما، حمل فرآورده های نفتی را بر عهده دارند که تا 20 روز آینده 1000 نفت کش دیگر به این ناوگان اضافه می شود.

وی درباره سوخت رسانی به نیروگاه های کشور از طریق خطوط لوله، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، از طریق خطوط لوله به 10 نیروگاه کشور سوخت رسانی می کنیم که نیروگاه های ارومیه، شهید رجایی، دماوند، گیلان، اردبیل، نیشابور، منتظرالقائم، بندرعباس، آبادان و سنندج از جمله این نیروگاه ها هستند.

بنزین

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، درباره پیش بینی این شرکت برای میانگین مصرف روزانه بنزین تا پایان سال جاری، اظهار داشت: با در نظر گرفتن طرح سهمیه بندی بنزین، میزان متوسط مصرف روزانه بنزین را67 میلیون لیتر، مصرف نفت سفید 20 میلیون لیتر، مصرف گازمایع 6 هزار و 200 تن، مصرف نفت کوره 55 میلیون لیتر ( 27 میلیون لیتر برای مصارف نیروگاهی و 26 میلیون لیتر برای مصارف غیر نیروگاهی) و میزان متوسط مصرف روزانه نفت گاز 97 میلیون لیتر (16 میلیون لیتر برای مصارف نیروگاهی و 81 میلیون لیتر برای مصارف غیر نیروگاهی) پیش بینی کرده ایم.

فروش بنزین آزاد از دیگر موضوعات سخنان شهنازی زاده بود که در این باره توضیح داد: فروش بنزین به ماشین های دولتی و فروش از طریق کارت جایگاه داران به عنوان فروش بنزین آزاد محسوب می شود که 9/2 میلیون لیتر در روز برآورد شده است.

وی با بیان اینکه متوسط فروش بنزین سوپر یک میلیون و 700 هزار لیتر در روز است ادامه داد: 2 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین آزاداز طریق کارت جایگاه داران و 373 هزار لیتر بنزین آزاد با پرداخت به ماشین های دولتی به فروش رفته است.

نفت گاز

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، درباره راه اندازی سیستم سامانه هوشمند سوخت برای توزیع نفت گاز در کشور، توضیح داد: این سیستم از ابتدای ماه جاری راه اندازی شده و هم اکنون در سراسر کشور اجرا می شود.

شهنازی زاده ادامه داد: هم اکنون یک هزار و 812 جایگاه عرضه نفت گاز با 5 هزار و 881 نازل نفت گاز در کشور فعال است که از این تعداد نازل، 5 هزار و 552 نازل مجهز به دستگاه سامانه هوشمند سوخت هستند و 5 هزار و 250 نازل در سرویس سوخت رسانی قرار دارند.

وی درباره تعداد کارت های نفت گاز توزیع شده در کشور گفت: تاکنون 502 هزار کارت هوشمند سوخت گازوئیل برای خودروهای دیزلی صادر و توزیع شده و خودروهایی که پلاک ملی ندارند تا پایان آذرماه مهلت دارند تا پس از تعویض پلاک های قدیمی به پلاک ملی نسبت به دریافت کارت هوشمند سوخت نفت گاز اقدام کنند.

شهنازی زاده ،درباره میزان بنزین تحویلی به خودروهای شخصی از ابتدای طرح سهمیه بندی، گفت: 2 هزار و 140 لیتر سوخت بنزین در قالب کارت هوشمند سوخت به هر خودروداده شده که بر اساس این آمار، تاکنون 14 میلیارد لیتر سوخت بنزین به 6 میلیون خودرو پرداخت شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه 2 میلیارد لیتر از این میزان به وسیله دارندگان خودروها استفاده نشده، حدود 14 درصد ذخیره سازی بنزین توسط شهروندان داشته ایم؛ یعنی روزانه 4/3 لیتر مصرف واقعی هر خودرو بوده است.

صادرات

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در باره صادرات فرآورده های نفتی به کشور های خارجی، توضیح داد: بیشترین میزان صادرات فرآورده ها به کشور عراق بوده با حجم 130 میلیون لیتر نفت سفید و 126 میلیون لیتر نفت گاز از ابتدای سال جاری تاکنون و نفت کوره نیز از سمت خلیج فارس صادر می شود که ماهیانه به طور میانگین 103 تا 104 محموله 30 هزار تنی صادر می کنیم. وی افزود: میزان صادرات نفت کوره 120 هزار تن است به غیر از عملیات سوآپ (معاوضه).

شهنازی زاده درباره تامین بنزین مورد نیاز کشور گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مسئولیت اعلام میزان مصرف بنزین کشور و اجرای عملیات توزیع فرآورده ها را بر عهده دارد، اما تامین بودجه و واردات بنزین از سوی امور بین الملل وزارت نفت انجام می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر