بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
در بررسی وضعیت سودآوری و روند قیمت سهام یک شرکت به دست آمد:

"فرآور"؛ گرفتار در مرداب زیان و افت سودآوری

این مجموعه در حالی در اولین بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 تحقق سود 200 ریالی را به سهامداران خود وعده داده بود که پس از یک سال فعالیت و اعلام تعدیل های منفی متعدد در عملکرد میاندوره ای، زیان 239 ریالی را محقق ساخت و سهامداران خود را در مجمع عمومی عادی سالیانه 94 دست خالی گذاشت.
کد خبر : ۱۶۴۸۳۰
نویسنده :
جمشیدی

شرکت فرآوری معدنی ایران از جمله شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی است که ماحصل یک سال فعالیت آن در زمینه تولید شمش روی عایدی از لحاظ سودآوری و رشد قیمت سهام برای سهامداران آن نداشته و با عملکرد ضعیف مدیران ارشد این مجموعه زیان و بازدهی نامطلوب قیمتی رهاورد "فرآور" طی عملکرد 12 ماهه سال گذشته برای سهامداران آن بوده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، این مجموعه در حالی در اولین بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 تحقق سود 200 ریالی را به سهامداران خود وعده داده بود که پس از یک سال فعالیت و اعلام تعدیل های منفی متعدد در عملکرد میاندوره ای، زیان 239 ریالی را محقق ساخت و سهامداران خود را در مجمع عمومی عادی سالیانه 94 دست خالی گذاشت. علاوه بر این، شرکت مذکور در حالی طی سال مالی 94 زیان 239 ریالی را محقق ساخته که طی سال مالی قبل از آن به سود 311 ریالی دست یافته بود.

بر اساس این گزارش، این شرکت در صورت های مالی 12 ماهه خود از جمله دلایل کاهش قابل توجه روند سودآوری "فرآور" را در افزایش مقدار تولید، فروش و مبلغ فروش محصولات و در مقابل رشد هزینه های مالی ناشی از دریافت تسهیلات بانکی و رشد هزینه های تولید محصولات عنوان نموده است بطوریکه برآیند رشد متغیرهای مذکور موجب شده تا این شرکت زیان 239 ریالی به ازای هر سهم را به سهامداران خود اعطا کند.

علاوه بر این، طی دوره مورد بررسی درآمدهای غیر عملیاتی شرکت مذکور به مبلغ 10,832 میلیون ریال معادل 61 درصد کاهش یافته که از جمله دلایل اصلی آن افت سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها بیان شده است.

در این شرایط بررسی اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 شرکت فرآوری معدنی ایران حاکی از آن است که این مجموعه برای امسال نیز حرفی برای گفتن ندارد و عایدی قابل توجهی را از نظر عملیاتی و تقسیم سود نقدی در مجمع عمومی برای سهامداران به ارمغان نخواهد آورد. چرا که شرکت برای سال مالی جاری زیان 356 ریالی را برآورد کرده و در کنار آن کاهش 50 درصدی مقدار تولید برای سال 95 نسبت به ظرفیت عملی را ناشی از عدم دریافت بخش عمده ای از سهمیه خاک از معدن انگوران و مصرف مواد اولیه اصلی با عیار متوسط 17 درصد و همچنین مصرف ضایعات تولیدی (کیک لیچ) در طول سال مالی عنوان کرده است.

نکته جالب توجه در خصوص این شرکت فعال در گروه فلزات اساسی این است که در شرایطی که "فرآور" در حوزه تولید و فروش شمش روی فعالیت می کند و روند جهانی قیمت روی از ماه های پایانی سال گذشته تاکنون روند رو به رشدی را سپری کرده، اما این شرکت نتوانسته از این موضوع بهره ببرد و عمدتاً دلیل کاهش درآمد فروش محصولات را ناشی از افت مقدار تولید و فروش محصولات دانسته است. از این رو در حالی که قیمت روی در شرایط فعلی در محدوده قیمتی 2000 دلار قرار دارد و رشد قابل توجهی را از ماه های پایانی سال 94 تاکنون تجربه کرده اما این موضوع تأثیر محسوسی بر روند تولید، فروش و سودآوری این شرکت بر جای نگذاشته و نتوانسته مانع از تحقق زیان برای آن شود که این موضوع نیز خود جای سوال دارد.

در این شرایط نگاهی به روند قیمت سهام شرکت فرآوری معدنی ایران طی سال گذشته حاکی از آن است که طی معاملات سال گذشته در شرایطی که گروه فلزات اساسی بازدهی مثبت 11.28 درصدی را به ثبت رسانیده "فرآور" با رتبه نقد شوندگی 300 مرتبه تنها بازدهی اندک مثبت 3.34 درصدی را بدست آورده که از این نظر پایین ترین رتبه در کسب بازدهی مثبت را برای خود به ثبت رسانده است. علاوه بر این، با گذشت سه ماه از سال جاری سهام شرکت فرآوری معدنی ایران با رشد قیمتی 11.24 درصدی همراه شده که این رقم نیز به واسطه افزایش تقاضا برای خرید سهام در گروه سرب و روی رخ داده است.

بر این اساس می توان گفت شرکت فرآوری معدنی ایران چه از لحاظ سودآوری و چه از نظر رشد ارزش سهام جزو شرکت هایی بود که بدترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته است و در مرداب زیان و افت سودآوری گرفتار شده و به نظر می رسد این شرایط گریبانگیر سهامداران این مجموعه بویژه سهامداران خرد و حقیقی آن شده است.

بر این اساس با توجه به نمایش عملکرد ضعیف مدیران ارشد شرکت در تحقق برنامه ها و وعده های خود در خصوص رشد سودآوری و نیز عدم حمایت از روند قیمت سهام شرکت در بازار سرمایه باید دید که مقامات مسئول در این شرکت چه برنامه ای برای پوشش زیان سهامداران در نظر دارند و بهتر به نظر می رسد در صورتیکه از توانایی مدیریت و هدایت عملیات شرکت در راستای توسعه و پیشرفت و بهره گیری از پتانسیل های موجود در آن برخوردار نیستند، کرسی مدیریت شرکت را به افراد لایق و شایسته بسپارند تا از تضییع بیشتر حقوق سهامداران جلوگیری شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
دقیقا درسته .
مدیریت فراور در سال مالی 93 با اینکه تولیدش نسبت به 92 با کاهش 40 درصدی روبرو بوده افزایش نیرو(پرسنل) 10 درصدی رو به همراه داشته و هیچ توضیح منطقی در مقابل اینکه علت افزایش نیرو ان هم در زمانیکه با کاهش تولید روبرو هستید چیست نداشته ...
در صورت تغییر مدیرت .فراور میتونه با پتانسیل هایی که داره یه بازدهی رویایی بده
کارشناس ارشد معدن
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
سلام و خسته نباشید . مدیران شرکت وضعیت شرکت رو اینگونه جلوه میدهند و در حال جمع آوری با کد های مخصوص اند . شرکت به تازگی معدن بزرگی از وزارت صنعت دریافت کرده و برنامه تجدید ارزیابی 800 درصدی رو پیش گرفته . بورس نیوز محترم بررسی کنید که این کد های خاص که از نسبت خریدار ها هم مشخصه چه نسبتی دارند با اعضای شرکت . مرسی از شفافیت و تلاشتون برای بازار سرمایه .
صدای یک سهامدار واقعی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
سلام بورس نیوز . شایعه شده شرکت معدن بزرگی رو 5 ساله معاف از دولت دریافت کرده و افزایش سرمایه سنگین هم داره . دو ساله سهامدار شرکتم و از شما درخواست دارم فشار بیارید تا اطلاعات رو افشا کنند مدیران مربوطه . مرسی ....... .