بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
کد خبر : ۱۶۴۹۴۷
روزنامه شرق در گزارشی نوشت:

پرونده بابک زنجانی که منجر به حکم اعدام برای او شد، برای تجدید نظر به دیوان‌ عالی کشور رفته است. از سوی دیگر شریک زنجانی هم در آمریکا بازداشت شده و در حال محاکمه است. رضا ضراب، دلال طلای ایرانی که ساکن ترکیه و همسر ابرو گوندش، خواننده معروف ترکیه‌ای است و پیش‌ازاین به رشوه‌دادن به برخی وزيران کابینه ترکیه در سال ۲۰۱۳ متهم شده بود، ۱۹ مارس و پس از سفر به آمریکا در میامی بازداشت شد. ضراب پس از چند روز از میامی به نیویورک منتقل شد تا در دادگاه به اتهاماتی پاسخ دهد که به‌دلیل دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متوجه او شده است. ضراب تمام اتهامات علیه خود را اشتباه دانسته و ادعا کرد کارهایش قانونی بوده است. در روزهای گذشته هم خبری منتشر شد که ضراب به‌دنبال رسیدن به حکم حبس خانگی است. وکیل رضا ضراب به دادگاهی که به‌تازگی بررسی آزادی موکلش را آغاز کرده، پیشنهاد داده به‌جای زندان، او را در حبس خانگی در آپارتمانی مجلل در منهتن تحت‌الحفظ نگهداری کنند. روز گذشته سایت خبری «انتخاب» به نقل از روزنامه «حریت» نوشت: «پریت بهارا، دادستان آمریکایی، سند ٢٢٢ صفحه‌ای دیگری به دادگاه نیویورک ارائه کرده تا نشان دهد رضا ضراب برخلاف ادعای وکیلش، به‌خوبی می‌تواند انگلیسی صحبت کند.  

این سند شامل صفحاتی از پیام‌های فوری ضراب از «واتس‌اپ» است که تسلط متهم به انگلیسی و فارسی را در زندگی پرزرق و برقش نشان می‌دهد». ادعای وکیل ضراب، بنجامین برافمن، در جلسه تقاضا برای آزادی به قید وثیقه بیان شده بود. او از دادگاه تقاضا کرده بود با ضمانت ٥٠‌میلیون‌دلاری او را از زندان آزاد کنند و در بازداشت خانگی قرار دهند. او آپارتمانی در طبقه پانزدهم و مراقبت ٢٤‌ساعته توسط نگهبان‌های مسلحی را تقاضا کرده بود که قصد داشت هزینه آن را نیز پرداخت کند. برافمن در این جلسه بازپرس را متهم کرد با وجود درخواست متهم برای داشتن مترجم، برای او این امکان را فراهم نکرده و باعث شده او سؤالاتی را که در بازجویی مطرح شد درست متوجه نشود. اما دادستان آمریکایی با تأکید بر آنکه احتمال فرار متهم زیاد است، توصیه کرد با آزادی او به قید وثیقه موافقت نشود. او همچنین اتهامات برافمن را رد کرد. بهارا گفته ضراب به مترجم دسترسی داشت، هرچند متهم به‌خوبی می‌تواند انگلیسی را روان صحبت کند. او اضافه کرد ضراب فارسی را هم به‌خوبی می‌داند، هرچند خلاف آن را ادعا می‌کند. 

٦٠‌ هزار یورو برای رنگ‌زدن قایق تفریحی

این‌بار اما دادستان ادعای خود را با ارائه سندی ٢٢٢صفحه‌ای به دادگاه ارائه کرد که شامل پیام‌های واتس‌اپ متهم شده و به‌خوبی توانایی ضراب در انگلیسی‌حرف‌زدن را نشان می‌داد. یکی از این اسناد، مدرک تحصیلی در رشته تجارت الکترونیک صادرشده برای ضراب برای حضور کامل در دوره‌های دانشگاه کارنگی ملون در دوبی بود. مدرک دیگر تقاضای ضراب برای کسب حق شهروندی فدراسیون سنت‌کیتس و نویس (کشوری در دریای کارائیب، با جمعیتی حدود ٥٢ هزار نفر) برای خودش و همسرش ابرو گوندش بود. ضراب در تقاضای خود نوشته بود به پنج زبان از جمله انگلیسی مسلط است. علاوه بر آن بهارا پیام‌های فوری ضراب بین اول نوامبر ٢٠١٥ و ١٩ مارس را ارائه کرد که جنبه‌هایی از زندگی پرزرق‌وبرق او در چندین کشور را نشان می‌داد. بهارا در مخالفت با آزادی متهم به قید وثیقه بر سرمایه عظیم متهم تأکید کرد و به مالکیت او بر تجارت‌هایی اشاره کرد که سالی ١١‌ میلیارد دلار برایش درآمد می‌سازند و علاوه بر آن یک هواپیما و چندین خانه و قایق تفریحی دارد. پیام‌های ضراب نشان می‌داد او جت شخصی خود را به دوبی فرستاده بود تا وقتی جت دوستش خراب شد، او را سوار کند. آنها همچنین شامل جزئیاتی از هزینه‌های این تاجر بود که شامل ٦٠ ‌هزار یورو برای رنگ‌زدن قایق تفریحی و ٧٨‌ هزار پوند پرداخت سالانه برای یک پرستار بچه انگلیسی می‌شد. پیام‌هایی به زبان‌های انگلیسی و فارسی در این سند ارائه شد. با وجود مدارک ارائه‌شده به دادگاه، برافمن تقاضای ٢٥صفحه‌ای دیگری به دادگاه ارائه و تأکید کرد موکلش تسلط کامل بر زبان انگلیسی ندارد. از جمله اسناد ارائه‌شده توسط برافمن، نمره کلاس هشت ضراب بود که در درس انگلیسی نمره سه از پنج گرفته بود. 

نام زنجانی و ضراب اولین‌بار با هواپیمایی که بار طلا داشت و در فرودگاه آتاتورک ترکیه برای چند ساعتی توقیف شد، در کنار هم آورده شد. گفته می‌شود این هواپیما که هزارو ٥٠٠ کیلو طلا حمل می‌کرد، فاقد اسناد قانونی بوده است. پس از بازداشت رضا ضراب در آمریکا، وکیل بابک زنجانی به «ایلنا» گفته بود: «حکم ضراب که در آمریکا بازداشت شده است، می‌تواند مؤید صحبت‌های زنجانی باشد. به ‌این ‌دلیل که ضراب با زنجانی در دورزدن تحریم‌ها در دوره‌ای همکاری می‌کرد. این یک واقعیت ‌انکارناپذیر است که مستندات دادگاه هم همین را نشان می‌دهد». پیش از این نیز امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس، به «شرق» گفته بود: «یکی از مهره‌های مهم پرونده پیچیده زنجانی، رضا ضراب است. برای حل پرونده زنجانی، ضراب باید در دسترس باشد. تا جایی که مشخص است، بابک زنجانی و رضا ضراب هیچ‌گاه از هم جدا نبوده‌اند؛ بلکه همدست و شریک هم بوده‌اند». سلطانی همچنین در گفت‌وگو با «انتخاب» گفته بود: «مقدار زیادی از پول‌ها و دارایی‌ها که از بابک زنجانی باید گرفته شود در دست رضا ضراب است؛ از‌این‌رو وجود رضا ضراب در حل این مسئله مهم است. شاید از این نظر که بسیاری در پشت پرده منتفع هستند، اقداماتی شده که دست ما به رضا ضراب نرسد. این موضوع پرونده را پیچیده‌تر کرده است». امیرعباس سلطانی با اشاره به اینکه رضا ضراب فردی کلیدی در جریان پرونده بابک زنجانی است، گفت: «دارایی‌های زنجانی در حدود پنج میلیارد دلار تخمین زده شده است که بخش بسیار کوچکی از آن در داخل کشور است. بخش‌های دیگر در جاهایی است که شاید رضا ضراب از آن خبر داشته باشد. برای همین، تا وقتی دسترسی به رضا ضراب وجود نداشته باشد، با مشکل مواجه خواهیم بود». سلطانی اضافه کرد: «دارایی‌های کشف‌شده از بابک زنجانی بسیار پایین‌تر از رقم بدهی‌های اوست. در واقع زنجانی شرکای نامعلومی دارد که پول‌های اصلی نزد آنان است. یکی از این افراد همین رضا ضراب است». هم‌زمان با دادگاه ضراب در آمریکا، بابک زنجانی هم در تهران زیر تیغ است. باید دید سرنوشت، این دو شریک را به کدامین سمت‌و‌سو می‌برد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر