بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
این سرمایه گذار و مدیر میلیاردر شرکت برکشایر هاتاوی ثروت خود را با خرید سهام مناسب در زمان درست بدست آورده است و زمانیکه به دنبال شکار فرصت ها باشد طبع سرمایه گذاری او، وی را به سمت سهام شرکت هایی که به قول خودش هیجان انگیز و با کیفیت و در کف قیمت خود هستند سوق می دهد.
کد خبر : ۱۶۴۹۶۹
نویسنده :
فرشادفر

وارن بافت دنبال هر سهمی نمی رود، اما وقتی سهمی را انتخاب کند معمولاً پیروز می شود.

این سرمایه گذار و مدیر میلیاردر شرکت برکشایر هاتاوی ثروت خود را با خرید سهام مناسب در زمان درست بدست آورده است و زمانیکه به دنبال شکار فرصت ها باشد طبع سرمایه گذاری او، وی را به سمت سهام شرکت هایی که به قول خودش هیجان انگیز و با کیفیت و در کف قیمت خود هستند سوق می دهد.

او در نامه خود به به برخی از سهامداران در سال 2008 نوشت: " چه هدفم خرید سهام باشد و چه خرید جوراب، دوست دارم جنس با کیفیت و با پایین ترین قیمت را انتخاب کنم."

و زمانیکه بافت یک سهم را می خرد به احتمال زیاد برای مدت فراوانی آن را نگه خواهد داشت. او در گذشته گفته است که زمان ایده آلش برای نگه داشتن یک سهم تا ابدیت است و همه را به سهامداری بلند مدت دعوت می کند. در سال 1996 در مقاله ای نوشت: "اگر حاضر نیستید یک سهم را برای ده سال نگه دارید، حتی ده دقیقه هم به نگه داشتن آن فکر نکنید."

ظاهرا بافت در چند ماه گذشته و فصل جاری چندین نوع از اینگونه سهام که با ملاک های خاص شخصی او مطابقت دارند را خریداره کرده است.

در اینجا سهام ده شرکتی که وارن بافت در بهار سال 2016 خریداری کرده است را با هم مرور می کنیم:

اپل

سال گذشته بافت اعلام کرد که از اینکه شرکت آی بی ام (IBM) را به جای اپل برای سرمایه گذاری انتخاب کرده است به هیچ وجه پشیمان نیست. اما حالا سهامدار هر دوی این شرکت ها است.

این غول صنعت فن آوری بزرگترین خرید این فصل وارن بافت بود. او تا 31 مارس امسال 9.8 میلیون سهم اپل را خریداری کرد که معادل 1.1 میلیارد دلار ارزش داشت. شرکت اپل هم اکنون 83 درصد سبد سرمایه بافت را تشکیل می دهد.

شرکت اپل طراح و سازنده تلفن های همراه، کامپیوترهای شخصی، موزیک پلیرها و نرم افزارهای متنوع می باشد و خدمات پس از فروش، ابزارهای کمکی و خدمات شبکه ای فراوانی را برای محصولات خود ارایه می دهد. سرمایه شرکت اپل 494.8 میلیارد دلار است و نسبت P/E آن 10.02 می باشد.

شرکت لیبرتی مدیا

شرکت سرمایه گذای برکشایر متعلق به وارن بافت، مقدار سهام کلاس A خود از شرکت لیبرتی مدیا با نماد (LMCA) را به 14.2 میلیون سهم به ارزش 386.3 میلیون دلار و قریب 80 درصد سهم افزایش داد. شرکت لیبرتی مدیا اکنون 3 درصد از سبد سهام وارن بافت را تشکیل می دهد.

شرکت بزرگ لیبرتی مدیا شرکت های زیر مجموعه فراوانی دارد و در زمینه های رسانه، ارتباطات و سرگرمی در آمریکای شمالی فعالیت می کند. سرمایه شرکت حدود 6 میلیارد دلار می باشد و P/E آن 205.58 است.

بافت به سهام کلاس C شرکت لیبرتی مدیای سبد خود با نماد (LMCK) نیز اضافه نمود. اکنون در روزهای پایانی اولین فصل سال 2016 شرکت سرمایه گذاری برکشایر متعلق به وارن بافت 27.3 میلیون سهم کلاس C از شرکت لیبرتی مدیا را به ارزش 761.8 میلیون دلار در اختیار دارد که حاکی از افزایش 77 درصدی نسبت به سال پیش می باشد. این سهام هم اکنون 59 درصد سبد سرمایه گذاری شرکت بافت را تشکیل می دهند. نسبت P/E این سهم 97.41 می باشد.

لیبرتی گلوبال

این شرکت با نماد (LBTYA) یکی دیگر از سهام مورد علاقه بافت در ابتدای امسال بود. او 24 درصد به سهام خود از این شرکت اضافه کرد و تا الان 15.6 میلیون سهم معادل 599.7 میلیون دلار را در اختیار خود دارد و 47 درصد سبد سرمایه او را تشکیل می دهد.

لیبرتی گلوبال یک شرکت مادر است که توسط شرکت های زیرمجموعه خود خدماتی نظیر کنفرانس های ویدیویی، ارایه پهنای باند اینترنت، تلفن ثابت و همراه را به حدود 27.5 میلیون مشتری همیشگی خود در 14 کشور جهان ارایه می دهد و 31.2 میلیارد دلار ارزش دارد.

فیلیپس 66

وارن بافت حدود 23 درصد به سهام شرکت فیلیپس 66 خود اضافه کرد. تا تاریخ 31 مارس او 75.6 میلیون سهم فیلیپس معادل 6.5 میلیارد دلار را در اختیار داشت. این مقدار 5.09 درصد سهام شرکت فیلیپس 66 را تشکیل می دهد.

شرکت فیلیپس 66 به کسب و کار واسطه گری و همینطور خرید و فروش محصولات پتروشیمی در سطح جهانی مشغول است. ارزش بازاری آن 41.1 میلیارد دلار و P/E آن 11.75 است.

ویزا

بافت افزایش اندکی را هم به سهام شرکت خدمات کارت های اعتباری ویزای خود با نماد (V) اختصاص داد. او هم اکنون در سبد خود 10.2 میلیون سهم شرکت ویزا معادل 783.1میلیون دلار را در اختیار دارد. ویزا 61 درصد سبد سرمایه وارن بافت را تشکیل می دهد.

ویزا یک شرکت پرداخت الکترونیکی است که به مشتریانش از جمله افراد حقیقی، شرکت های حقوقی، بانک ها و حتی دولت ها در 200 کشور دنیا خدمات پرداخت سریع، ایمن و معتبر ارایه می دهد. این شرکت خدمات پردازش شبکه (ویزا نت) نیز انجام می دهد. سرمایه شرکت 169 میلیارد دلار و P/E آن 27.52 می باشد.

ملون بانک نیویورک

این سازمان با نماد (BK) یکی دیگر از شرکت هایی است که بافت سهام خود را در آن افزایش داده است. تا الان وارن بافت 20.8 میلیون سهم بی کی را به ارزش 767.1میلیون دلار را در اختیار دارد که 0.6 درصد سبد سهام او را تشکیل می دهد.

این بانک 42.8 میلیارد دلار سرمایه دارد و P/E آن 14.24 است.

دیر

بافت 1.73 درصد به سهام شرکت دیر خود با نماد (DE) اضافه کرد. تا الان بافت صاحب 23.3 میلیون سهم این شرکت به ارزش 1.8 میلیارد دلار است و تقریبا 1.39 درصد از سهام این شرکت متعلق به اوست.

شرکت دیر در صنایعی مثل کشاورزی، مستغلات، جنگلداری و همین طور خدمات مالی فعالیت می کند. سرمایه آن 26.5 میلیارد دلار وP/E شرکت 15.36 است.

ارتباطات چارتر

بافت اندکی نیز به سهام شرکت ارتباطات چارتر خود با نماد (CHTR) اضافه کرد. او تا الان صاحب 10.3 میلیون سهم این شرکت به ارزش 2.1 میلیارد دلار است و در کل حدود 1.36 درصد سهام این شرکت در سبد وارن بافت است.

شرکت ارتباطات چارتر ارایه دهنده خدمات ارتباطی کابلی در ایالات متحده است. سرمایه شرکت 24.1 میلیارد دلار است. این شرکت همچنین در شرف ادغام تایم وارنر کابل (TWC) و برایت هاوس نت ورکس است.

IBM

شرکت IBM با نماد (IBM)، بزرگترین قمار وارن بافت در صنعت فن آوری، یکی دیگری از سهامی است که او امسال در سبد خود به افزایش آن پرداخت. بافت سهام IBM خود را به 81.2 میلیون سهم، معادل 12.3 میلیارد دلار افزایش داد. این شرکت 9.57 درصد سبد او را تشکیل می دهد.

IBM یک شرکت ارایه دهنده محصولات و خدمات IT است که در زمینه تولید نرم افزار و سیستم های اطلاعاتی و تجاری، خدمات فن آوری کلود، نهادینه کردن و ارایه مشاوره در فن آوری های مختلف مربوط به IT فعالیت دارد. ارزش سرمایه شرکت 142.9 میلیارد دلار و P/E آن 11.23 است.

ترجمه: معصومه فرشادفر


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
اگه مردی بیا تو بورس ایران سرمایه گذاری کن!!!!!!!!!
ناشناس
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
به خدا قسم فقط از اول خرداد حدود 25 درصد از سرمایه یک عمر بدبختیم از بین رفت.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کدوم سرمایه گذار خارجی جرات سرمایه گذاری توی این مملکت رو داره. بورسشو نگاه کنین تو روز روش دارن با دستکاری شاخص و سیستم معاملاتی ........ خدا عاقبتمونو بخیر کنه که فقط خودش میتونه و بس.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
همین بنده خدا اگه تو بورس ایران اسلامی سرمایه گذاری کنه در عرض یک ماه کل سرمایه اس به باد فنا میره.
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
وارن بافت و ولش کنین
هسته معاملاتو بچسبید که دو روزه تو حمایتا شاخصو به این روز انداخته
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
وارن بافت اگر بیاد تو بازار سهام ایران دیوانه میشه از سفته بازیها و بی صحاب بودن بورس ایران و ورشکسته میشه میره کشور خودش..
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
وارن بافت اگر بیاد تو بازار سهام ایران دیوانه میشه از سفته بازیها و بی صحاب بودن بورس ایران و ورشکسته میشه میره کشور خودش..
همه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
مشکل اینه که همه فکر میکنید در بورس میتونید بر اساس شانس و شنیده ها موفق باشید...
آقای بافت آدم تحصیل کرده ای هستند و ضمنا هر کسی میخواد یک ماشین بخره میره با چندتا کارشناس حرف میزنه اما در مورد سهام همه خودشون رو عالم میدونن...بلد نیستی برو بیرون از بازار همین
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
وارن بافت وسه ماه باسرمایش بدین دست ..... ،سرمایه که هیچ آنچنان بلایی توی بورس سرش بیاره که بافت کلا هیچ جای دنیایافت نشه عددی نیستش که.
مالباخته
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
دمت گرم .
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
بورس نیوز خودتم میدونی سرمایه گذاری بلند مدت در ایران خنده داره مثلا اگر کسی ستران 4000 تومنی از سال 2004 داشته باشه الان بعد از 12 سال قیمتش 197 تومنه حالا هر چقدرم افزایش سرمایه داده .
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
اخه بدبختی اینه که تو بورس ایران اسلامی همیشه سهم ها تو کفففف قیمت هستند و کمتر فرصت میکنند از کفیییی بیرون بیان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
تو همان رو زاول وارن رو وارونه اش می کنند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
میگم درصد سبدهاش و یه جمع بزنیم نزدیک ۳۰۰٪‌میشه ها خخخخخخخخخ
ehsan
GERMANY
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
بیا خپارس بخر 10 برابر میشه سرمایت..خخخخ
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
بیا ذوب بخر تا سرمایه ات ذوب بشه.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
وارن جان میشد بما بگوی تو این کشور ناامن اقتصادی رود چه سهمی سرمایه گذاری کنیم؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
از درصد هایی که درموردسبدسهام گفته بود چیزی نفهمیدم گیج شدم!!!!
جانم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
قند بخرید.
قرباني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
ابن سهامي كه نام بردي هيچكدام در ايران وجود ندارد پس ما چكار كنيم؟
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۹
اخه چرا يك موضوعي رو كامل قرار نمي ديد.وارن بافت هر سهم اپل رو ١١٠ دلار خريد و اين سهم به ٩٠ دلار سقوط كرد.اينها اين موضوع رو رسانه اي كردن تا از افت بيشتر جلوگيري كنن.تازه ايشون اعلام كرده من در خريد اپل نقشي نداشتم!
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۸
جناب وارن بافت این ثروتت رو مدیون کشورت هستی که در مسیر درست اقتصاد حرکت کرده...هنر تو فقط همراهی با روند حرکتیه
امیر ع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۰
واقعا آدم با فکریه ..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
بافت زیاد علاقه ای به سرمایه گذاری در زمینه های کامپیوتر و گوشی و اینترنت در این خصوص فناوریها نداشت چی شده در این صنعت سرمایه گذاری میکنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
از رسانه ها ( و شما بورس نيوز) انتظار داريم اين كار زشت و عوام فريبانه دستكاري شاخص در بورس را مطرح و رسانه اي كنيد بلكه به گوش مسئولين بالاتر برسه و اقدامي براي جلوگيري از اين كارها انجام دهند.وقتي اكثر سهمها منفيه شاخص هم بايد منفي باشه چرا عدد سازي ميكنن؟!!!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
چرا متوجه نمیشید شرکت داده پردازی ایران همون ( IBM ) هست تو اینترنت سرچ کنید
محمد اوحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
اگر جگر دار ی بیاخودروی بخر که اسمت بری عوض کنی بیزار ی باخت نهبافت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
این که بافت چکار میکنه مهم نیست . اگه باورهاتون رو راجب بازار و سرمایه گذاری عوض نکنید به نتیجه ای نمیرسید . بافت براش فرقی نمیکنه تو بورس ایران کار کنه یا نیوورک یا چین کسه که خبره است تو یه کاری تو هرجا باشه کارشو بلده پس پیرو نباشید پیشرو باشید سرتون به کار خودتون باشه
ali
ROMANIA
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹
تلاش به وسعت یک عمر همراه با دیدگاههای صحیح اقتصادی