بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
در سال 92 مشکلات زیادی با سازمان بنادر مطرح بود که به لطف خدا تا به اکنون با تلاش های فراوانی که در این 2.5 سال تمامي مشكلات با سازمان بنادر حل شد. بدهي شرکت تايدواتر به سازمان بنادر از ٢٢٠ ميليارد تومان به كمتر از ٥٠ ميليارد تومان رسيد و در حال حاضر هیچ قرارداد بلاتکلیفی وجود برای تاید واتر خاورمیانه وجود ندارد.
کد خبر : ۱۶۵۰۰۴
نویسنده :
یارمحمدی

صبح روز جاری نشست خبری مدیر عامل شرکت تاید واتر خاورمیانه در حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه با هدف بررسی آخرین وضعیت شرکت در سالهای گذشته و اعلام برنامه های آتی مجموعه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه در ابتدای این نشست در رابطه با آنچه بر "حتاید" گذشت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در سال 92 مشکلات زیادی با سازمان بنادر مطرح بود که به لطف خدا تا به اکنون با تلاش های فراوانی که در این 2.5 سال تمامي مشكلات با سازمان بنادر حل شد. بدهي شرکت تايدواتر به سازمان بنادر از ٢٢٠ ميليارد تومان به كمتر از ٥٠ ميليارد تومان رسيد و در حال حاضر هیچ قرارداد بلاتکلیفی وجود برای تاید واتر خاورمیانه وجود ندارد.

مهدی اعتصام در ادامه با اعلام قطعی فروش سهام تايدواتر به موسسه اعتباري كوثر در ١٧ خرداد ماه تصریح کرد: با این تغییر از این پس تایدواترخاورمیانه از مالکیت شرکت های زیر مجموعه سپاه خارج می شود و راه برای حذف نام تایدواتر از فهرست تحریم های اروپا و آمریکا باز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال رایزنی با وکلای بین المللی برای حل مشکل تحریم های تایدواتر در اتحادیه اروپا و آمریکا هستیم گفت: همچنین موسسه اعتباري كوثر علاقه اي به فروش سهام تايدواتر ندارد و برنامه هاي توسعه اي این مجموعه با منابع اين موسسه گسترده تر خواهد شد.

اعتصام با اشاره به اینکه تايدواتر مجوز حضور در تمامي مناقصه ها و مزايده هاي بندري را از سازمان بنادر دريافت كرده است گفت: هم اکنون علاوه بر دریافت مجوز ساخت سيلوي ٤٣ هزار تني تايدواتر در بندر اميرآباد که تا پایان سال 95 مورد بهره برداری قرار می گیرد، مجوز ساخت انبار ٥٠٠٠ متري نیز در بندر انزلي نیز به "حتاید" ابلاغ شده است که در اوایل سال 96 بهره برداری از آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه سرمایه گذاری در ترمينال دوم غلات بندر امام خميني به ظرفيت ١٥٠ هزار تن توسط این شرکت، وارد مرحله خريد تجهيزات شده و اپراتوري اين بندر در اختيار تايدواتر قرار گرفته است. این شرکت ١٥٠٠ ميليارد ريال سرمايه گذاري در اين پروژه انجام خواهد داد و در سال ٩٦ بهره برداري از این ترمینال آغاز می شود.

وی همچنین از ساخت دو سيلوي غلات در بندر امام خميني توسط تايدواتر خبر داد و در خصوص حضور تایدواتر در بندر شهید رجایی گفت: احداث أراضي پشتيباني در بندر شهيد رجايي به متراژ ٦.٢ هكتار به زودي به تايدواترخاورمیانه ابلاغ خواهد شد. همچنین این مجموعه براي حضور در مزايده بندر شهيد رجايي منتظر نظر سازمان بنادر است در عين حال زمينه هاي رفع تحريم را با فروش سهام مالكيتي برقرار كرده، در نتیجه به نظر می رسد برای حضور تایدواتر در این مزایده مانعی وجود نداشته باشد.

وی در خصوص فعالیت های تایدواتر در عرصه سالویج نیز گفت: در حوزه سالويج تايدواتر در مزايده اروند شركت كرد اما متاسفانه بدليل داشتن همكار خارجي و قیمت بالاتر دوم شد. با این حال و بر اساس رایزنی های صورت گرفته قرار است ٣ فروند شناور در اروند توسط تايدواتر شناور سازي شود كه اولين پروژه ابلاغ شد و شناور نصرالله از بستر رود اروند با موفقيت خارج شد. علاوه بر این در انتظار ابلاغ خارج سازي شناور دوم به نام عسلو در اروندرود هستيم.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت قرارداد خور موسی نیز گفت: پروژه خور موسي بزودي با سازمان بنادر و با همكاري يك شريك خارجي تعيين تكليف مي شود.

وی از خرید دو فروند شناور ساميت به مبلغ ١٨.٥ ميليارد تومان برای توسعه فعالیت های دریایی تایدواتر خبر داد و افزود: این شناورها فعلا به شرکت نفت فلات قاره اجاره داده شده است.

وی تصریح کرد: تايدواتر برای بيش از يك ميليارد دلار پروژه بندری و دریایی با طرف های خارحی مذاكرات متعددی انجام داده که تا کنون مبلغ ٦ ميليون يورو يوزانس تايدواتر از اروپا با سود صفر درصد انجام شده است.

وی اجرایی شدن این حجم از پروژه با حضور سرمایه گذاران خارجی را موجب افزایش سودآوری این شرکت و کاهش شدید هزینه های مالی تایدواتر بیان کرد و در خصوص مجمع تایدواتر نیز گفت: مجمع تايدواتر بعد از ماه مبارك رمضان برگزار مي شود.

مهندس اعتصام از تحقق کامل درآمدهاي تايدواتر براي سال مالي گذشته خبر داد و افزود: تايدواتر تعديل منفي نخواهد داد و سياست تقسيم سود بستگي به سهامدار و مالك جديد تايدواتر دارد.

وی در خصوص دیگر برنامه های تاید واتر خاورمیانه این چنین گفت: برنامه بعدي شرکت افزايش سرمايه ٥٠ درصدي و رسيدن سرمايه به ١٥٠٠ ميليارد ريالی است که جلسه توجیهی آن با سازمان بورس برگزار شده وتا کنون 100 درصد از این مبلغ اجرایی شده و در مرحله دوم و برای 50 درصد مابقی اين افزايش سرمايه از محل آورده نقدي صورت خواهد پذیرفت.

مهدی اعتصام با بیان این که سرمایه‌گذاری‌ در تاید واتر «حتاید» در سال 94 به 250 میلیارد تومان رسید، گفت: سهامداران جدید در تاید واتر حضور دارند.

وی در ادامه افزود: "حتاید" در افق پسابرجام توانسته ضمن تلاش برای انعقاد قرارداد های جدید و مشارکت با سرمایه‌ گذاران خارجی، منابع مالی ارزان قیمت از جمله یوزانس و دیگر منابع مالی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه لغو تحریم‌ های شرکت تایدواتر خاورمیانه به منظور افزایش بهره ‌وری و تداوم پیشرفت این شرکت ضروری است، عنوان کرد: مجموعه سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد در زمان حضور خود در ترکیب سهامداران عمده شرکت در مجموع بیش از 320 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد و این در حالی است که حجم سرمایه‌گذاری ‌ها و طرح ‌های توسعه ‌ای شرکت در سال مالی 94 حدود 250 میلیارد تومان بوده است که این طرح ‌ها حداکثر تا پایان سال 97 اجرایی شده و به بهره‌ برداری می ‌رسد.

اعتصام در خاتمه با بیان اینکه شرکت تایدواتر خاورمیانه از بابت تأمین اعتبار در سال مالی جاری برای اجرای طرح ‌های توسعه ‌ای خود نخواهد داشت، به موضوع واگذاری سهام مدیریتی این شرکت به مؤسسه مالی و اعتباری کوثر اشاره کرد و گفت: این مؤسسه اعتباری وابسته به صندوق بازنشستگی ساتا بوده که به لحاظ تجربه و تخصص مجموعه‌ هایی همچون سرمایه ‌گذاری غدیر را نیز مدیریت می‌ کند. بر همین اساس طبق تعامل ‌های صورت گرفته با مؤسسه کوثر عنوان شده که این مؤسسه اعتباری دست ادامه فعالیت و اجرای طرح ‌های توسعه‌ای در"حتاید" داشته و بنایی برای واگذاری سهام با هدف شناسایی سود حاصل از واگذاری ‌ها هم چون مزایده سهام گروه بهمن را ندارند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر