بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
در حالیکه امروز بازار سرمایه می رفت تا رنگ و بوی بهتری نسبت به روزهای گذشته بگیرد اما متأسفانه مجدداً در ساعات پایانی معاملات دوباره به روند نزولی بازگشت و قیمت اغلب سهام شرکت ها در مدار نزولی قرار گرفتند.
کد خبر : ۱۶۵۰۴۳
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.03.24 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 39 واحد کاهش به رقم 51840 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 508 واحد کاهش عدد 165905 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 42 واحد کاهش به رقم 27206 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 34 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 67 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.7 واحد کاهش به رقم 789 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1547 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1696 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در معاملات امروز هم علی رغم تمامی تلاش ها و کوشش های بلوکی اما در نهایت با افت بیش از 117 واحدی مواجه شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در حالیکه امروز بازار سرمایه می رفت تا رنگ و بوی بهتری نسبت به روزهای گذشته بگیرد اما متأسفانه مجدداً در ساعات پایانی معاملات دوباره به روند نزولی بازگشت و قیمت اغلب سهام شرکت ها در مدار نزولی قرار گرفتند.

از سوی دیگر در پایان معاملات امروز ذوب آهن اصفهان گزارشی را روانه سایت کدال کرد که حکایت از تعدیل منفی 21 درصدی و نیز افزایش سرمایه 321 درصدی این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها داشت، این گزارش در حالی باعث توقف نماد معاملاتی "ذوب" شد که اهالی تالار هنوز نتوانسته اند تحلیلی از اتفاق های پیش روی ذوب بعد از بازگشایی داشته باشند چرا که ذوب آهن اصفهان از یک سو زیان انباشته 1181 ریالی را به 1422 ریال افزایش داده که در صورت اعمال افزایش سرمایه 321 درصدی این رقم می تواند به حدود 360 ریال تقلیل پیدا کند لذا هنوز مشخص نیست که ذوب بعد از بازگشت به تابلو بورس بر مبنای کدام اتفاق قرار است قیمت گذاری شود هر چند که فعلاً در بازار سرمایه اخبار مثبت یکی پس از دیگری در حال سوخت شدن هستند.

"وساپا" نیز نماد دیگری بود که امروز پس از بازگشایی مجدد علی رغم تعدیل سود با اهمیت اما نتوانست حداقل انتظارات بازار سرمایه را نیز برآورده کند چرا که "وساپا" در حالی پس از تعدیل 120 درصدی سود دوباره بازگشت که هم حدود 9 درصد افت قیمت را تجربه کرد و هم با صف فروش مواجه شد تا دومین شرکت خودرویی بعد از ایران خودرو باشد که علاوه بر خود، گروه را نیز قرمز پوش کرده. جالب است که این نماد امروز در حالی با صف فروش و افت قیمت مواجه شد که پیشتر صحبت از سود 50 تومانی و افزایش سرمایه حدود 80 درصدی از این نماد به گوش می رسید اما کل ارزش معاملات روز جاری این کلکسیون افتخارات تنها 77 میلیارد ریال بود.

اما اتفاق مثبت این روزهای بازار سرمایه که قابل توجه هم می باشد تغییر سیاست یکی از حقوقی های تأثیر گذار بازار سرمایه پس از تغییر مدیریت می باشد، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان که سابق بر این از شرکت مذکور به عنوان "همیشه و همه جا فروشنده" از آن یاد می شد امروز دست به حمایت از زیر مجموعه های بورسی زده و تا حدودی از نگرانی گذشته سهامداران در ارتباط با زیر مجموعه های فرهنگیان کاسته است.

در پایان قصد داریم یکبار دیگر درخواست مکرری را که از مسئولین سازمان بورس خصوصاً شخص سکاندار سازمان داشته ایم مجدداً تکرار کنیم، درخواستی که قطع به یقین اگر اجابت شود هم به نفع بازار سرمایه است و هم اهالی تالار از آن منتفع می شوند.

آقای دکتر، قاطعانه خدمتتان عرض می کنیم که امروز درک و دیدگاه فعالان بازار سرمایه تفاوت های بسیاری با گذشته کرده است. امروز اهالی تالار هر کدام به اندازه یک مقام مسئول اقتصادی حرف و پیشنهاد برای گفتن دارند، پیشنهاداتی که اگر به برخی از آنها عمل شود می تواند تأثیرات قابل توجهی بر دماسنج اقتصاد کشور داشته باشد.

آقای دکتر، امروز فعالان بازار سرمایه هم شرایط اقتصادی و وضعیت فعلی بازار سرمایه را درک می کنند و هم به تلاش ها و اقدامات مسئولین سازمان بورس در جهت رفع مشکلات این بازار واقف هستند، می دانند که رکود فعلی موجود در اقتصاد موید شاخص بورس 100 هزار واحدی و روندهای فزاینده افزایشی نیست، سهامداران و سرمایه گذاران این بازار با رفتارهای خود در قبل و بعد از برجام که به خوبی در آمار معاملات روزانه مشخصی است نشان دادند که قرار نیست با اخبار و هیجان دست به واکنش های احساسی بزنند. حتی امروز صورت های مالی شرکت ها هم نمی تواند علی رغم رنگ و لعاب های زیبا آنها را جو زده کند که امثال آن بسیار زیاد است و یک نمونه بارز همین سهام "وساپا" یی است که امروز به تابلوی بورس بازگشت.

آقای رییس با اطمینان خاطر خدمت شما عرض می کنیم که اهالی تالار مدت زمان زیادی است که دست از شاخص کل بورس شسته اند و روند آن اصلاً اهمیتی برای سرمایه گذاران ندارد، چون شاخص کل امروز بازار سرمایه و واقعی سازی آن اولین خواسته سهامداران از وزیر اقتصاد و شخص شما پس از بدست گرفتن سکان این کشتی خوش نقش و نگار حاصل دست نقاشان دولت گذشته بود که خدا را شکر با اضافه کردن دیگر نماگرها تا حدودی این خواسته محقق شد.

اما متأسفانه همچنان شاهد تداوم سیاست های مدیران گذشته سازمان در حفظ ظاهر بازار سرمایه با انجام معاملات بلوکی هستیم، اتفاقی که نه به نفع بازار سرمایه است و نه منفعتی برای سهامداران دارد و تنها با تغییر صورت مسئله رسیدن به جواب نهایی را مختل می کند. شاید یکی از آسان ترین و بهترین راه های حل مشکلات بازار سرمایه در شرایط فعلی دیده شدن این بازار بصورت آنگونه که در واقعیت هست، باشد.

اغلب کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که باید تدابیری اندیشیده شود تا رییس سازمان بورس همانند رییس کل بانک مرکزی در جلسات هیأت دولت حضور مستمر داشته باشد چرا که آیینه و نماگر بیرونی اقتصاد این کشور بازار سرمایه است و هیچ ترازویی به اندازه بورس نمی تواند واقعیات و شرایط تمامی صنایع اقتصادی کشور را پیش چشم مسئولین به نمایش گذارد اما رسیدن به این مهم واقعی سازی بورس است.

اگر شاخص کل این بازار در یک روز 3000 هزار واحد افت کند و یا 3000 واحد رشد کند در نهایت تغییرات رویداده در پرتفوی سهامداران بیشتر از 5 درصد منفی یا مثبت نیست لذا تغییرات این نماگر هیچ تأثیری بر افزایش یا کاهش سود سهامداران ندارد اما تغییرات ساختگی این نماگر به شدت بر اعصاب و روان اهالی تالار و تصمیمات نهایی که اتخاذ می کنند تأثیر گذار است.

آقای دکتر یکبار دیگر سهامداران و اهالی بازار سرمایه از متولیان این بازار درخواست دارند که با شکستن تابوی شاخص که یادگار دولت گذشته است دست در دست سرمایه گذاران نسبت به حل هر چه بهتر مشکلات و کاستی های بازار سرمایه اقدام نمایند و با نشان دادن چالش ها و مشکلات واقعی بورس، دولت را در اتخاذ تدابیر و اقدام های لازم در جهت رفع آنها تشویق نمایند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد حسيني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
در بزرگترين بازار بورس دنيا كه امريكا باشد،نه تنها كميسيون براي هر تعداد سهم فقط ٧ دلار است بلكه ماليات بر عكس ايران كه از كل قيمت خريد و يا فروش بدون در نظر داشتن سود يا ضرر و چندين مخارج ديگر محاسبه ميشود،در امريكا خود شخص اخر سال محاسبه سود را ميكنند و ماليات فقط روي سود ميدهند. در امريكا و تمام كشورهاي غربي نه تنها چنين چيز مسخره اي مثل حجم مبنا و يا نوسان ٥ درصدي وجود ندارد بلكه يك قيمت خريد، قيمت فروش و اخرين قيمت است كه ميتواند يا خريد باشد و يا فروش بدون حجم مبنا و محدوديت نوسان، به همين اساني و در مورد افزايش سرمايه و يا تعديل كه در ايران مثلا همين تاپيكو را كه دو هفته بيخود بسته اند، در انجا بعد از بستن بازار، اعلام ميشود و روز بعد باز، به همين راحتي.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
همچنان منتظر خردادی که حرفشو میزدین هستیم.چند روز ازش باقیمونده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
مجوز های افزایش سرمایه شرکت ها چرا صادر نمیشه؟؟؟؟؟؟
آقا با چاپار هم بفرستن میرسید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
بورسی جان سایه سیاه رکود داره مثل خوره دزد بازار رو از داخل و بیرون نابود میکنه . از دست فطانت کاری برنمیاد وبهتر اونه که براساس واقعیت بگیم که ایشون کاره ای نیست حتی آقای وزیر هم کاره ای نیست . اقتصاد کشور نابود شده است . شما دوروز پشت سرهم را مثال بزن که نرخ دلار کاهش پیدا کرده باشه . اگر میبینیم که کارخانه های ما اعلام ورشکستگی نمیکنند و بانکهای ورشکسته ما هنوز دارن فعالیت میکنند صرفا بخاطر ارائه آمار دروغه تا شاید گشایشی صورت بگیرد و الا همه باهم اگر اعلام ورشکستگی بکنند تعجبی نداره . دزدی و رانت داره همه چیز رو باخودش میبره و نابود میکنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کو گوش شنوا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
(دکتر) فطانت هم جواب می دهد از ماست که برماست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
تمامی عملکرد سازمان بورس بر علیه سهامداران خرد است. تا شاخص بورس دارد آرام آرام به سمت مثبت می رود با عرضه های اولیه حال سهامداران خرد را می گیرند و زمانیکه شاخص دارد مسیر طبیعی منفی را می رود با معامله بلوکی کل بازار را مسخره می کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
نمی دونم نوشتن این مطالب فایده ای دارد یا نه. دوست من بارها از شما خواسته ام یک بار با رئیس جمهور و یا وزیر اقتصاد و یا وزیر نفت صریح صحبت کنید به عبارت بهتر به جای این که مدام بنشینید در اتاقتان در خبرگزاری و حرف دل همه ما سهامدارا رو به خودمون بگید(بنویسید) یه زحمت بکشید یه وقت مصاحبه از آقایون بگیرید و یا این که در کنفرانس های خبری یه بار به طور مستقیم بپرسید این دولت به اصطلاح مدبر و امید دهنده و کلید دار آیا اعتقادی به بورس دارد؟ آیا برنامه ای برای آن دارد یا نه؟ اگر جواب مثبت است پس خروجی آن کجاست؟ چرا ما را به بورس دعوت کردند و بعد بیچاره مان کردند!!! چرا الان اوضاع این است؟ اگر هم اعتقادی نداشتند چرا در زمان انتخابات نماینده فرستادند و دروغ گفتند مگر شعار این دوستان راست گویی و صداقت با مردم نبود؟
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
آخه چه حرفهایی میزنی بورس نیوز عزیز! شاخص کل و شاخص سازیها دیگه در سیاستهای اقتصادی دولتهای ما یک سنت شده، و سنتها را که نمیشه همینجوری زیر پا گذاشت. این که شاخص کل بورسه و جلوی دید همه س اینجوری علنا دستکاریش میکنن دیگه خدا به داد اون همه اعداد و ارقام و شاخصهای روی کاغذ دور از دید همه برسه که هر بار تیم اقتصادی و سخنگوی دولت به خورد مردم میدهند!!!!
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
بورس نیوز چرا بیخود از دولت قبل بدگویی میکنی؟
مگه نمیبینی اینا توی این دو سه سال بورس رو با خاک یکسان کردند؟
خواهشا دیگه بسه این حرفا
دولت قبل هرچی بود از بورس خیلی خوب حمایت میکرد
اوضاع سهامدارا توی این سه سال داغون شده.
خواهشا دیگه به این دولت امید نداشته باش
من که دیگه از این دولت نا امید شدم
اراک بورس
-
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
خیلی ساده ایت
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
امروزباخودزنی سهم وساپا وتعدیلی مثبت جانانه ای که داد فکرکنم 200% افت جانانه ای رو سهامدارای عجولش وبخصوص سهامدارعمده بافروش تو کدهای مخفی نصیب بورس وسهم های دیگه کردن بخصوص خودروئی ها اکثرسهم هانزدیک ساعت 10 داشتن جان میگرفتن که متاسفانه باسیاست های اشتباه گردنانندگان بورس کل بازاررومنفی کردن اینطوری پیش بره جریان دوسال پیش مجددبرامون تداعی وزنده خواهدشد.
رحیمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
آقای دکتر آقای دکتر آقای دکتر یعنی چه بورس نیوز.
همین آقایان مسئول این کد به کد کردن ها هستند که دیگر آبرویی برای بورس نگذاشته اند.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
با تشکر ولی این فرمایشات را برای کدام گوش شنوا درج فرموده اید قبری که اصلا مرده ای ندارد سرملیه گذاران یکی پس از دیگری با ضرر خرد کلان بازار را ترک میکنند حالا شما بفرمایید . این بازار ایینه تمام نمای اقتصاد کشور است کدام اقتصاد؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
جناب فطانت انقد بلوک نزن البته داری از بیت المال هزینه میکنی ضرر به بیت المال از طرف خیلیا ازاده.. ولی به سهامداران حقیقی داری بیش از حد ضرر میزنی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
احسنت!
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
آقایان نمیشود با سرنوشت این همه انسان بازی کرد الان سه سالی هست که انگار خدای ناکرده جنگی چیزی راه افتاده این همه قیمت سهام شرکتها شکسته در زمان دولت قبل هر روز تحریم داشتیم بازار سهام هر روز مثبت بود الان هر روز با کشورها رابطه هست بورس منفی این دیگه چه صیغه ای است
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳
در این روزهای پرآشوب و شخم خوردن بازار بورس باز هم مسئولین مربوطه در جهت حل معضل هیج اظهار نظر و ایده ای ندارند زهی خیال باطل و متاسفانه .....
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
ای کاش گوش شنوائی بود! آقایان فعلا"بر اسب تازی نشسته سر گرم تازاندن اند, کی دلش برای اقتصاد ایران واینکه اینهمه صنایع در حال ورشکستگی وثروت بر باد رفته مردم می سوزد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
واقعا شرم آور است سرمایه های حقیقی های بدبخت دود می شود ومسئولین هیچ عکس العملی ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
واقعا من که اخرش نفهمیدم کی اینها رو دکتر کرده
هدهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸
این دولت اینکاره نیست روحانی سال بعد عوض میشه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
نرخ کامزد کارگزاری ها و الیات رابطه مستقیم با نرخ بهره هر کشوری داره پس کشوره ای دیگه و با اینجا مقایسه نکنید هر وقت تو ایرا نرخ بهره شد ۵ درصد نرخ کارمزد + مالیات هم باید بیاد زیر ۰.۵ درصد. پس فعلا همچین اتفاقی رخ نمیده