بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
یک مشاور و مدرس سرمایه گذاری عنوان کرد:

رشد اخیر بازار سهام مستقل از پارامترهای اقتصادی بود

از نوروز 95 تاکنون اتفاق فاندامنتالی که بتواند کاهش قابل توجه شاخص بورس و همچنین کاهش شدید حجم معاملات را توجیه کند رخ نداده است، براین اساس به نظر می رسد که رشد قبلی در بازار سهام مستقل از عوامل بنیادی و به دلایلی دیگر همچون تمایل برخی بازیگران به رشد برخی صنایع و نزدیکی به انتخابات مجلس (که به طور سنتی باعث افزایش بازده بورس در سالهای اخیر شده است) روی داده است.
کد خبر : ۱۶۵۰۵۴
نویسنده :
فرشادفر

کسب بازده بالا در بازار سهام، نیازمند وقوع برخیرخدادها همچون افزایش قیمت کالاهای پایه، بهبود وضعیت مالی دولت، حل نسبی مشکل رکود و مواردی از این دست می باشد. نکته اینجاست که رشد اخیر بازار سهام (منتهی به نوروز 95) چندان ارتباطی با پارامترهای سیاسی و اقتصادی نداشت.

یک مشاور و مدرس سرمایه گذاری ضمن ابراز مطالب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: از نوروز 95 تاکنون اتفاق فاندامنتالی که بتواند کاهش قابل توجه شاخص بورس و همچنین کاهش شدید حجم معاملات را توجیه کند رخ نداده است، براین اساس به نظر می رسد که رشد قبلی در بازار سهام مستقل از عوامل بنیادی و به دلایلی دیگر همچون تمایل برخی بازیگران به رشد برخی صنایع و نزدیکی به انتخابات مجلس (که به طور سنتی باعث افزایش بازده بورس در سالهای اخیر شده است) روی داده است.

محمد احمدی دلیل اینکه سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری بلندمدت ندارند را پر ریسک بودن فضای کسب و کار عنوان کرد و گفت: با نگاه علم مالی، سرمایه گذار منطقی به دنبال پروژه هایی با دوره بازگشت کوتاه مدت است. دلیل رفتار سهامداران در بازار بورس ناشی از پرریسک بودن فضای کسب و کار و سرمایه گذاری است. مطلوب نبودن فضای کسب و کار، عدم شفافیت اقتصادی و ضعیف بودن ساختار رقابت در اقتصاد از عواملی است که ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

احمدی در ارتباط با تاثیر کاهش نرخ بهره تصریح کرد: کاهش نرخ بهره بانکی هنگامی می تواند منجر به افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بورس شود که در عمل اتفاق بیفتد. بنده اعتقاد دارم تا زمانی که مشکل موسسات مالی غیرمجاز حل نشود و تعدادی از موسسات مالی ورشکست اعلام نشوند در عمل بهبود قابل توجهی در وضعیت سیستم پولی کشور رخ نخواهد داد، لذا دولت باید نشان دهد که سپرده گذاری در موسسات غیرمجاز ریسک بالایی دارد و ممکن است باعث از بین رفتن کل سرمایه سپرده‌گذار شود.

این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت بازارهای رقیب سهام اشاره کرد و در ادامه افزود: برای بازار مسکن در سال جاری انتظار بازده مناسبی ندارم. وضعیت مسکن متاثر از شرایط کلان اقتصادی است و باتوجه به رکود اقتصادی انتظار رونق چندانی از بازار مسکن در سال جاری ندارم. همینطور نرخ ارز به عنوان بازار رقیب بازار سرمایه، منطقا باید رشد کند ولی دولت به دلایل غیراقتصادی از این مساله واهمه دارد. در بازار آتی سکه نیز می توان بازده های بسیار بالاتر از سهام کسب نمود هر چند از منظر ریسک نیز به مراتب پرریسک تر است.

وی برخی الزامات ورود سرمایه گذاران خارجی را بیان کرد: باتوجه به عدم کارایی بازارهای مالی، نبودن موسسات رتبه بندی اعتباری در کشور و عدم شفافیت در افشای اطلاعات به دلیل ارائه ندادن به موقع گزارشات شرکتها در سامانه کدال، ریسک سرمایه گذاری در کشور بالاست.

علاوه بر این سیستم های مالی باید انعطاف پذیر باشند بدین معنی که هم در شرایط عادی اقتصادی و هم در شرایط شوک اقتصادی بتوانند خود را با شرایط جدید وفق داده و کارکردهای خود را از دست نداده و کمترین هزینه را به فعالان اقتصادی وارد نماید، انعطاف پذیری سیستم های مالیِ کشور نیز به طور جد محل تردید هستند. در آخر باید به منصفانه بودن بازارها اشاره نمود. هنگامی بازارها را منصفانه گویند که همه فعالان بازار با صداقت، شفافیت و عدالت رفتار کنند. البته منظور از رفتار منصفانه، حمایت غیرمنطقی از شرکتهای ضررده و تحمیل ضرر آنها به کل بازار نیست. متاسفانه دستکاری بازار در شرایط فعلی ارزش محسوب می شود. صداقت در بازار بیشتر به طنز شباهت دارد. عدالت بین سهامداران، مثلا سهامدار حقوقی در مقابل سهامدار حقیقیِ خرد، نیز رویایی دست نیافتنی می نماید. طبیعی است تا زمانی که این مشکلات حل نشود، سرمایه گذاران خارجی رغبت به سرمایه گذاری در چنین شرایطی، در کشور ما نداشته باشند.

این مشاور و مدرس سرمایه گذاری در خاتمه راهکارهایی برای حل معضلات مذکور ارائه داد و در این خصوص ابراز داشت: برای حل این معضلات تمامی فعالان باید نقش و مسوولیتی برای خود قائل باشند. سهامداران باید تصمیمات خود را به زینتِ تحلیل مالی بیارایند، کسب و کارها باید تبعات تصمیمات خود را بپذیرند و تحلیل هزینه-فایده را نه یک بحث آکادمیک و غیرضروری، که از الزامات کار خود بدانند. موسسات مالی باید بیش از این به منافع سهامداران توجه کنند، قانون گذاران باید قوانین را به روز نموده و خلاء های موجود قانونی را رفع نمایند، دولت ها نیز نقش محوری خود در سیاست گذاری را فراموش نکنند و از دخالت بیجا در جزییات بپرهیزند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر