بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه علاوه بر سود تقسیمی ماهیانه، بازدهی ناشی از رشد قیمتی نیز دارند، بطوریکه با کاهش نرخ بهره از 20 به 18 درصد شاهد رشد قیمت این اوراق بودیم و در حال حاضر نیز در صورت اجرایی شدن کاهش نرخ بهره از 18 به 16 درصد باز هم اقبال به این اوراق به دلیل جذابیت نرخ بهره آنها افزایش یابد.
کد خبر : ۱۶۵۰۸۹
نویسنده :
یارمحمدی

کاهش نرخ بهره بانکی که بحث داغ این روزهاست، باعث ایجاد اقبال به آن دسته اوراق با درآمد ثابتی شده است که نرخ بهره بالاتر از نرخ بهره بانکی دارند، البته این موضوع بر کلیت بازار سرمایه از لحاظ بنیادی اثر مثبت خواهد داشت و می توان منتظر رشد شاخص ها در بازار بورس اما به صورت تدریجی بود.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه علاوه بر سود تقسیمی ماهیانه، بازدهی ناشی از رشد قیمتی نیز دارند، بطوریکه با کاهش نرخ بهره از 20 به 18 درصد شاهد رشد قیمت این اوراق بودیم و در حال حاضر نیز در صورت اجرایی شدن کاهش نرخ بهره از 18 به 16 درصد باز هم اقبال به این اوراق به دلیل جذابیت نرخ بهره آنها افزایش یابد.

مرتضی رضازاده در ادامه افزود: قطعاً کاهش نرخ سود سپرده بانک ها موجب افزایش نسبت پی بر ای بر بازار بورس خواهد شد، چرا که وقتی نرخ سود سپرده 20 درصد بود این نسبت پر کاربرد و کارا حدود 6 واحد بود و اکنون با توجه به اینکه نرخ تورم طی 6 ماه گذشته تقریباً صفر درصد بوده و در تاریخ 40 سال اخیر ایران بی سابقه می باشد، احتمال کاهش نرخ سود سپرده بانک ها به کمتر از 10 درصد نیز مطرح می باشد که در صورتیکه سیاست دولت به این سمت حرکت کند و این نرخ به 10 کاهش یابد می توان برای بورس پی بر ای 10 تا 12 واحدی انتظار داشت.

وی تصریح کرد: متأسفانه با اینکه تمرکز دولت به کاهش و کنترل نرخ تورم می باشد اما در کاهش شکاف بین نرخ سود سپرده بانک ها و نرخ تورم سستی می کند و این موجب دلسرد شدن بازار سرمایه نسبت به این موضوع مهم گشته است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به رشد قیمت نفت و اثرات آن بر اقتصاد کشور عنوان کرد: کاهش تولید نفت از دکل های آمریکایی موجب شد تا بهای نفت رشد پیدا کند و این رشد می تواند باعث بهبود اقبال به شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی در بازار سرمایه شود. از طرفی با توجه به روند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی می توان به افزایش بودجه عمرانی دولت نیز در سال جاری امیدوار بود که این امر می تواند باعث بهبود وضعیت بازار مسکن شده و صنایع وابسته به این بخش را از رکود خارج و با رونق همراه کند.

رضازاده گفت: در گروه هایی همچون پتروشیمی، پالایشگاهی، داروسازی، پیمانکاری و صنعت کاشی و سرامیک انتظار می رود به دلیل قراردادهای جدیدی که منعقد کرده اند و برنامه های متنوعی که برای سال مالی جاری و سال های آتی در نظ گرفته اند، شاهد رشدی منطقی و بلند مدت باشیم اما در صنعت بانکداری انتظاری برای رشد نمی رود چرا که این بنگاه ها بخش زیادی از سرمایه خودشان را در ملک و دارایی های ثابت سرمایه گذاری کرده اند و مطالبات جاری آنها بسیار بالاست.

وی در خاتمه افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و چشم انداز روشنی که برای بازر بورس وجود دارد، انتظار رشد تدریجی و لاک پشتی در قیمت ها و شاخص های منتخب بورس در بازه زمانی بلند مدت می رود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
سهامداران نادان حقشان است. چون با هر خبری ولو مثبت سریع سهم خود را زیر قیمت بفروش میرسانند. نوش جان نوسانگیران.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
با سلام تنها راه نجات شرکت ها وبانک ها این است که بانک ها هم وام را نه با در صد بلکه با شریک شدن در سود وزیان شرکت ها به ان ها بدهند هم خود بانک وهم شر کت ها از این بقول معروف بجران نحات پیذا می کنند وهم وام پرداحتی بانک در جای خود مصرف میشود
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
فعلا که به سرعت پلنگ هر روز میاد پایین .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
یکی میگه شاخص باسرعت به 89000 میرسه یکی میگی لاک پشتی حرکت خواهد کرد والا ما اخرش نقهمیدیم که حرف کی رو باید قبول کنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
واقعیت اینه که طیب نیا داره سرمایه های ما را اتیش میزنه تا تورم تک رقنی درست کنه.