بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد:

ابلاغ افزایش قیمت سیمان از تیر ماه سال جاری

مدتی است که انجمن طرحی مبنی بر متعادل سازی عرضه و تقاضا محصولات شرکت های سیمانی را اجرا کرده و در این زمینه تلاش های فراوانی صورت داده، به طوریکه بخشی از عرضه و تقاضای این محصول رو به تعادل حرکت کرده است.
کد خبر : ۱۶۵۰۹۰
نویسنده :
یارمحمدی

بعد از اجرایی نشدن افزایش نرخ 15 درصدی محصولات شرکت های سیمانی از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری، بار دیگر اخباری مبنی بر افزایش نرخ فروش سیمان و کلینکر از تیر ماه مطرح شده است.

در همین ارتباط دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: مدتی است که انجمن طرحی مبنی بر متعادل سازی عرضه و تقاضا محصولات شرکت های سیمانی را اجرا کرده و در این زمینه تلاش های فراوانی صورت داده، به طوریکه بخشی از عرضه و تقاضای این محصول رو به تعادل حرکت کرده است.

عبدالرضا شیخان در ادامه افزود: در کنار برقراری این تعادل در بازار عرضه و تقاضا، انجمن بررسی های خود را در زمینه افزایش نرخ انجام داده و مقرر گشته تا از نیمه دوم تیر ماه این نرخ به شرکت های گروه ابلاغ گردد.

وی تأکید کرد: رکود بخش ساخت و ساز و مسکن همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد نیاز کشور به محصولات سیمانی در سال جاری مشابه سال گذشته باشد و رشد نکند؛ از طرفی صادرات سیمان به عراق نیز متوقف شده، در همین راستا باید حجم تولید محصولات سیمانی کاهش یابد و بنابراین این افزایش قیمت باید به اندازه ای باشد تا کاهش تولید را جبران کند و شرکت های فعال در این صنعت بتوانند با همین سطح اشتغال به فعالیت خود ادامه دهند.

شیخان گفت: با رایزنی هایی که با وزارت صنعت انجام شده، این نرخ پس از نهایی شدن و اتمام بررسی ها، به این مجموعه ها ابلاغ می گردد، اما یک شرط برای ابلاغ افزایش نرخ برای شرکت های سیمانی در نظر گرفته شده است و آن هم عدم فروش محصولاتشان با تخفیف و کمتر از قیمت مصوب می باشد، به این ترتیب که تا تاریخ ابلاغ قیمت جدید، نباید فروش با تخفیف انجام دهند. البته ممکن است این ابلاغیه به صورت منطقه لحاظ گردد و برای همه شرکت ها نباشد.

این مقام مسئول در خصوص میزان افزایش قیمت سیمان گفت: نرخ هنوز نهایی نشده ولی با توجه به بررسی های انجام شده، احتمالاً افزایش قابل توجهی انجام گردد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص موضوع قدیمی عرضه سیمان در بورس کالا عنوان کرد: وزارت صنعت با عرضه این محصولات در بورس کالا موافق نبود و به همین جهت پیشنهاد ایجاد رینگ صادارتی ارائه شد تا در صورت طراحی ساز و کار مشخص از طریق بورس کالا صادرات سیمان و کلینکر انجام گیرد، ولی این موضوع هنوز عملیاتی نشده است.

شیخان در رابطه با برنامه های انجمن در سال 95 اظهار داشت: جلسات متعددی در راستای تحریک تقاضا و خروج گام به گام از رکود بازار مسکن با وزارت مسکن و راه و شهرسازی برگزار کرده ایم و از جمله تصمیماتی که در این جلسات اتخاذ شده، استفاده از سیمان و روکش بتنی به جای آسفالت جاده ها، خصوصاً بافت فرسوده می باشد که تاکنون سمینارهای زیادی در این خصوص برگزار شده است و در حال حاضر نیز پیمانکاران در حال آماده کردن شرایط برای استفاده از محصولات شرکت های سیمانی به جای آسفالت و قیر هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نرخ سود بانکی کاهش یافته است، نسبت به آینده صنعت ابراز امیدواری کرد و گفت: پس از کاهش نرخ سود سپرده بانک ها و کاهش نرخ تسهیلات می توان نسبت به خروج از رکود این صنعت نیز امیدوار شد چرا که هزینه تسهیلات شرکت های این گروه نیز کاهش خواهد یافت.

عبدالرضا شیخان در خاتمه خاطرنشان کرد: به طور کل با توجه به تمامی مواردی که عنوان شد سال 95 وضعیت شرکت های سیمانی با بهبود نسبی همراه خواهد شد. از طرفی با توجه به توقف صادرات به عراق به دنبال بازارهای جدید صادراتی هستیم که از جمله آنها می توان به کشورهای غرب آفریقا، غنا، کنیا و بنگلادش اشاره کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
سام شرکتهای سیمانی مظهر تولید زیاد هستند ولی حیف که فکر خریدار ومصرف کننده حساب نشده است تولید با تقاضا باید توازن داشته باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
چرا کشو ر های حاشیه خلیج فارس فراموش شده اند .شرکت های قوی بازاریاب اروپایی میتوانند در این امر راه گشا باشند.