بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مدیر عامل کارگزاری ایمن بورس مطرح کرد:

رکود فعلی بازار سرمایه تحت تأثیر لیدرهای بازار

فعالان بازار سرمایه باید حجم معاملات را ملاک ارزیابی وضعیت بورس قرار دهند و از معاملات هیجانی تحت تأثیر صف خرید و یا فروش حقوقی های شرکت های بزرگ بپرهیزند. اعتقاد دارم که رکود فعلی بازار سرمایه زودگذر و موقتی است و در هفته آتی تحت تأثیر خبرهای مثبت از جمله کاهش نرخ بهره سپرده های بانکی، تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و تکذیب اخذ یارانه از سرمایه گذاران بازار سهام توسط رییس سازمان بورس، شاهد صعود شاخص کل بورس تهران خواهیم بود.
کد خبر : ۱۶۵۱۵۰
نویسنده :
فرشادفر

در زمان رونق بازار سهام طی چند ماه گذشته، قیمت سهام خودرویی ها بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی این شرکت ها و صرفا تحت تأثیر اخبار مثبت به صورت حبابی بالا رفت. شرکت هایی از این دست که وزن بالایی در شاخص کل بورس تهران دارند، تعیین کننده جهت حرکت شاخص هستند. بی شک نزول شاخص کل بورس تهران به کانال 73 هزار واحدی متاثر از این مساله بود.

مدیر عامل کارگزاری ایمن بورس ضمن ابراز مطالب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: فعالان بازار سرمایه باید حجم معاملات را ملاک ارزیابی وضعیت بورس قرار دهند و از معاملات هیجانی تحت تأثیر صف خرید و یا فروش حقوقی های شرکت های بزرگ بپرهیزند. اعتقاد دارم که رکود فعلی بازار سرمایه زودگذر و موقتی است و در هفته آتی تحت تأثیر خبرهای مثبت از جمله کاهش نرخ بهره سپرده های بانکی، تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و تکذیب اخذ یارانه از سرمایه گذاران بازار سهام توسط رییس سازمان بورس، شاهد صعود شاخص کل بورس تهران خواهیم بود.

تیمور ابوحمزه در ادامه تاکید کرد: شرکت هایی که دارای حجم بزرگی در بازار سرمایه هستند به صورت هدفدار شاخص را منفی می کنند ولی سرمایه گذاران باید هوشیارانه عمل کنند و حجم معاملات روزانه را مد نظر داشته باشند، چرا که کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات بازار سهام جای نگرانی دارد، اما کاهش شاخص بورس نشان دهنده مبادلات سودجویانه عده ای حقوقی از محل فرار سرمایه گذاران خرد بازار سهام می باشد.

وی قیمت های کنونی سهم ها را جذاب و مناسب برای سرمایه گذاری عنوان کرد و در ادامه افزود: قیمت های کنونی بازار سهام قیمت های کف هستند و اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بورس می باشد. باتوجه به کاهش نرخ تورم ناچاراً نرخ بهره بانکی نیز در حال کاهش است و با این عمل، کشور از رباخواری و کنز پول نجات خواهد یافت. با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه حرکت می کند و شاهد افزایش قیمت سهم ها در آینده نزدیک خواهیم بود.

ابوحمزه، اقتصاد تک محصولی کشور را مورد انتقاد قرار داد و در این رابطه گفت: متأسفانه بازار بورس تهران برخلاف کشورهای دیگر به مولفه های اقتصادی واکنش نشان نمی دهد، چرا که برخلاف سهم 23 درصدی نفت در بودجه سال 1395، پایه اقتصاد کشور را صادرات نفتی تشکیل می دهد و هزینه های دولت تحت تأثیر ارزهای نفتی موجود در بانک مرکزی تغییر می کند. برای صادرات پایدار و غیر نفتی نیاز است که سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم، تحریم ها باعث از دست دادن بیشتر بازارهای جهانی و آسیب های جدی به اقتصاد کشور شده بود، خروج از این شرایط فرآیندی تدریجی و زمانبر است.

این کارشناس بازار سرمایه، به شرایط مناسب صنعت پتروشیمی به عنوان سرمایه گذاری بلندمدت اشاره داشت و عنوان کرد: صنعتی با قدرت ارز آوری بالا، دارای تکنولوژی جدید بهره برداری و محصولات شناخته شده در دنیا، مورد استقبال سرمایه گذاران حرفه ای قرار خواهد گرفت. چون محصولات صنعت پتروشیمی استراتژیک می باشد و مزایای مذکور را در دل خود دارد، بیش از سایر صنایع می تواند مورد استقبال سرمایه گذاران در سال جاری باشد.

مدیر عامل کارگزاری ایمن بورس در خاتمه به سرمایه گذاران بازار سهام توصیه کرد: باتوجه به ازدیاد رسانه ها در سال های اخیر، افرادی به صورت هدفدار شایعاتی را از طریق شبکه های اجتماعی، خصوصاً تلگرام پراکنده می کنند و سهامداران غیر حرفه ای تحت تأثیر این شایعات متحمل زیان های جبران ناپذیری می شوند، چرا که در نود درصد موارد شایعات آنها جامه عمل نمی پوشاند و صرفاً جهت تشویش اذهان عمومی هستند. توصیه من به سهامداران این است که به شایعات توجه نکنند بلکه فقط گزارشات و صورت های مالی شرکت ها که در کدال منتشر می شود را مد نظر قرار داده و بدون تحلیل و تحقیق به خرید و فروش سهم اقدام نکنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر