بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر : ۱۶۵۱۶۲
یک کارشناس بازار سرمایه به ایجاد موج هیجانی فروش سهام در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: براساس تجربه گذشته،می توان پیش بینی کرد که دراین هفته، بازار سرمایه به ثبات برسد و حتی برای مدتی کوتاه رشد کند اما برای رشد بیشتر شاخص باید در انتظار اخبار و تحولات مثبت اقتصادی و گزارش های مجامع شرکت های بورسی بود.

بهروز عباس زاده روز شنبه، درباره افت شاخص کل بورس در هفته گذشته، افزود: هیچ دلیل عمده سیاسی و یا اقتصادی را نمی توان به عنوان عامل اصلی کاهش سنگین شاخص کل بورس در هفته گذشته بیان کرد.

وی با بیان اینکه از فروردین ماه امسال شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه بودیم، اضافه کرد: سهامداران به ویژه سهامداران کوتاه مدت، زمانی که مشاهده کردند، شاخص بورس رشد نکرده و سود چندانی نصیب آنها نمی شود، به تدریج از بازار سرمایه خارج شدند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: بازار بورس، یک بازار راکد نیست بلکه همیشه نوسان دارد و بر اساس اینکه شرایط چگونه باشد، افزایش و یا کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اکنون نقدینگی خارج شده از بورس، جذب بازار بدهی و یا اوراق مشارکت می شود و در صورت تداوم وضعیت رکود در بورس، نقدینگی بیشتری به سمت این دو بخش جذب خواهد شد.

عباس زاده با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون در چند مرحله، بورس دچار افت شده است، گفت: افت هفته گذشته بازار سهام نیز طبیعی است، بر اساس عرف، سهامداران مدت زمانی را برای رشد سهام خود در نظر می گیرند و در صورت تحقق نیافتن مطالباتشان، از وضعیت بازار ناامید شده و در صورت افزایش فشار عرضه در بازار، به یکباره عقب کشیده و سهام خود را به فروش می رسانند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در دو هفته گذشته، بازار دچار رکود و به تدریج فشار عرضه در حال افزایش بود، در چنین شرایطی، کوچکترین خبر منفی و یا حتی افزایش اندک میزان عرضه و تشکیل صف فروش می تواند باعث ایجاد موج منفی در بازار شود و بنابراین سهامداران به یکباره دچار هیجان منفی و ترس شده و اقدام به فروش سهام کردند.

عباس زاده ادامه داد: رشد شاخص در روزهای پیش رو می تواند مقداری از افت شاخص در هفته گذشته (در حد 50 تا 60 درصد) را جبران کند، اما به جایگاه ابتدای هفته گذشته بازنمی گردد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در هفته جاری، بازار سرمایه در انتظار اخبار و تحولات مثبت می نشیند و بر این اساس، گزارش های مجامع شرکت ها و اخبار اقتصادی کشور را رصد می کند، اضافه کرد: در صورت وجود اخبار مثبت، بازار رشد می کند اما در صورت انتشار اخبار منفی و ناخوشایند، احتمالا در دو یا سه هفته آینده، شاخص بورس، دوباره افت می کند.

مدیر سبدگردانی کارگزاری مشاوران سهام، به مضرات وجود نگاه کوتاه مدت در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: باید به بازار زمان داد تا بتواند خود را اصلاح کند و آماده جهش شود.

وی اضافه کرد: به دلیل افت اغلب شاخص های بورس درهفته های اخیر، قیمت بیشتر سهام در وضعیت جذاب و مناسبی برای خرید قرار گرفته است؛ البته برای رسیدن به سودآوری باید این سهام را با نگاه بلندمدت خریداری کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم حرکت طبیعی شاخص گفت: تجربه نشان داده است که هر گونه دخالت برای مدیریت شاخص بورس، تنها تاثیر کوتاه مدت داشته و در نهایت به ضرر بازار سرمایه تمام می شود.

عباس زاده افزود: بهترین اقدامی که می توان برای بهبود وضعیت بازار در شرایط فعلی انجام داد، شفاف سازی بیشتر اطلاعات شرکت های بورسی است.

وی درباره انجام معاملات بلوکی برای مدیریت شاخص، اضافه کرد: انجام اینگونه معاملات، سبب دستکاری شاخص شده و باعث می شود که نتوان به درستی وضعیت و روند حرکت شاخص را ارزیابی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر بازار نیاز به اصلاح (افت پس از رشد سریع قیمت ها) داشته باشد باید اجازه داد که این اتفاق رخ دهد، تا پس از طی اصلاح، دوباره روند معاملات مثبت شود.

 شاخص کل بورس در هفته گذشته از وضعیت مساعدی برخوردار نبود به گونه ای که سهامداران دراین هفته شاهد افت شاخص کل از کانال 76 هزار واحدی به کانال 73 هزار واحدی بودند. در هفته گذشته، شاخص کل دو کاهش سنگین 1026 و 740 واحدی را در روزهای شنبه و سه شنبه به ثبت رساند.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در روز چهارشنبه (آخرین روز کاری) با 82 واحد افت به رقم 73 هزار و 877 واحد رسید. 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
با همین چرندیات سه ساله پس انداز ما تو بورس یک پنجم شده.
ugd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
تا انتخابات بعدی هیچ خبری نیس
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
یعنی این دولت حتی برای خودش دلش نمی سوزد که در انتخابات بعدی پیروز شود الان هر سهامدار وانبوه ساز وکاسب وغیره که توی این سه سال ضرر وزیان دیدند هزار تبیلیقاتچی بابت خسارتی که دیدند شدهاند
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
قبلا امید مان خبر هتل کوبوک ولوزانو بود
آقای کارشناس الان بفرمایید به چه امیدی بمانیم
در فروش حقوقی خط اول است
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
بسمه تعالی
بورس دم انتخابات برای رأی گیری از مردم فعال خواهد شد.... وسلام تا آن موقع بورس تو کماست....
هرکسی اومده بارخودش رو ببره چه این دولت چه دولت قبلی و چه دولت بعدی...