بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
مستطيل شيشه اي تالار

درجا پس از برجام

معاملات روز جاری بازار سرمایه با افت 878 واحدی شاخص کل بورس و روند نزولی اغلب سهام شرکت ها همراه شد تا نماگر بازار سرمایه تا سقوط به کانال 72 هزار واحدی 27 گام فاصله داشته باشد.
کد خبر : ۱۶۵۲۳۶
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.03.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 669 واحد کاهش به رقم 50610 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1595 واحد کاهش عدد 162606 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با  319 واحد کاهش به رقم 26594 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 20 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "اخابر" با 207 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحدکاهش به رقم 765 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1321 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1586 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری بازار سرمایه با افت 878 واحدی شاخص کل بورس و روند نزولی اغلب سهام شرکت ها همراه شد تا نماگر بازار سرمایه تا سقوط به کانال 72 هزار واحدی 27 گام فاصله داشته باشد.

براساس گزارش بورس نیوز، فشار فروش سهام و روند نزولی ارزش سهام شرکت ها طی روز جاری به اندازه ای بود که به نظر می رسد در صورتیکه معاملات امروز بازار سرمایه چند دقیقه ای بیشتر طول می کشید شاخص کل بورس به کانال 72 هزار واحدی وارد می شد و افت دیگری را در سابقه روند روزهای اخیر خود به ثبت می رسانید. چرا که نماگر بازار سرمایه طی یک ماه گذشته در حالی با کاهش حدود چهار درصدی مواجه شده و از مدار 76 هزار واحدی به کانال 73 هزار واحدی نزول کرده که البته بیشترین افت شاخص کل از شنبه هفته گذشته تا امروز با ثبت کاهش 2800 واحدی شاخص کل رقم خورده است.

براساس این گزارش، در حالی بازدهی منفی چهار درصدی شاخص کل طی معاملات یک ماه گذشته به ثبت رسیده که در این مدت برخی از سهام شرکت های مطرح و مورد اقبال فعالان بازار سرمایه همچون ایران خودرو، ذوب آهن اصفهان و مخابرات ایران بازدهی منفی قابل توجهی را در کارنامه معاملات یک ماه اخیر خود به ثبت رسانده اند. به طوریکه در این مدت "خودرو" با افت 11 درصدی قیمت سهام همراه شد و ارزش هر سهم آن از 3612 ریال به 3183 ریال رسیده است. علاوه بر این قیمت سهام شرکت ذوب آهن اصفهان با افت 19 درصدی از مبلغ 2541 ریال به 2050 ریال کاهش یافته و در کنار آن "اخابر" 2541 ریالی در اولین روز معاملات خرداد ماه جاری، امروز به قیمت 2050 ریال تقلیل یافته است.

اما نکته قابل توجهی که در معاملات روز جاری بازار سرمایه مشاهده شد حضور سهامداران حقوقی در روند معاملات سهام اغلب شرکت ها بود. چراکه در حالی اغلب نمادها با فشار فروش سهام همراه شدند و بعضاً با صف فروش سهام مواجه شدند که شاهد حضور سهامداران حقوقی در روند معاملات جهت جمع آوری صف های فروش بودیم که البته انتظار می رفت تا حقوقی های بازار سرمایه ی روز گذشته که امید برای بازگشت روند معاملات به حالت صعودی وجود داشت، در روند معاملات سهام شرکت ها ورود پیدا کنند و با تزریق نقدینگی سعی در ایجاد تعادل در روند معاملات کنند.

در این شرایط، آنچه که به زعم بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه موجب افزایش فشار فروش سهام شد از یک سو انجام برنامه عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید که شرکتی با زیان انباشته و زیان ده است، عنوان شده و از سوی دیگر لغو معامله بلوک سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در فرابورس بوده است.

چرا که در حالی مقرر گردیده بود تا طی روز جاری عرضه عمده 73 درصد سهام شرکت ذوب آهن اصفهان به قیمت پایه 4116 ریال توسط سازمان خصوصی سازی انجام شود و پیشتر این سازمان از وجود چند متقاضی برای این معامله خبر داده بود که طی ساعات میانی معاملات اخباری مبنی بر لغو انجام معامله بلوکی بدلیل عدم وجود خریدار در قیمت پایه تعیین شده منتشر شد و در نهایت با نشر این خبر در وهله اول سهام شرکت ذوب آهن اصفهان با صف فروش چند میلیونی مواجه گردید و در پی آن جو روانی منفی حاکم بر بورس بیش از پیش افزایش یافت.

براساس این گزارش، امروز همچنین نامه رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی به طور رسمی منتشر شد. نامه ای که طی آن محمدرضا حسین زاده، رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی به مدیران این بانک ها پیشنهاد داده بود تا با توجه به توافق و اقدام بانک های خصوصی جهت کاهش نرخ سود سپرده های یکساله بانکی به 15 درصدی نسبت به انجام این امر بررسی و اقدام کنند تا کلیه بانک ها اعم از دولتی و خصوصی عزم خود را برای کاهش نرخ سود بانکی جزم کنند که البته این موضوع در صورت عملیاتی شدن و پیروی کلیه بانک ها از آن می تواند به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز منجر شود.

در این شرایط، صرف نظر از تمام اتفاقاتی که طی روز جاری رخ داد و هر یک به نوعی در روند نزولی بازار سرمایه نقش داشت، یک نکته بوضوح در روند معاملات مشاهده می شود، این موضوع که متأسفانه بازار سرمایه در شرایطی قرار گرفته که هر روز شاخص کل بورس پس رفت می کند و به رقم های کمتر از روز قبل خود کاهش می یابد. به نظر می رسد امروز در شرایطی هستیم که هیچ نشانه ای در بازار سرمایه مبنی بر اجرایی شدن طرح برجام و رفع محدودیت های بین المللی و امید برای رونق اقتصادی مشاهده نمی شود و اغلب سهام شرکت ها پس از گذر از یک دوره روند صعودی رفته رفته به قیمت های قبل از اجرایی شدن طرح برجام نزدیک می شوند و به تدریج بازدهی های مثبتی را که همراه با انتشار اخبار مثبت پیرامون توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 به سهامداران اعطا کرده بودند، باز پس می گیرند. اکنون بازار سرمایه پس از گذر چند ماه از زمان اجرای برجام در شرایطی قرار گرفته که رخوت و بی انگیزگی در روند بازار سرمایه مشاهده می شود و هر روز در مسیر صعود به قله های بالاتر درجا می زند که این امر ماحصل رخداد برخی از وقایع و نیز عدم اجرایی شدن تعهدات و وعده های مدیران و دولتمردان است. مشخص نیست که اجرای برجام نتوانسته بر وضعیت اقتصادی تاثیر گذار باشد یا اقتصاد کشور هنوز تبعات مثبت ناشی از اجرایی شدن برجام را نپذیرفته است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه  JOIN  را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
این حرکت صعودی انجام گرفته در چند ماه قبل سیاست دولت بود قبل از انجام انتخابات مجلس تا با رشد چند برابری قیمت سهام نظر سهامداران را جلب کنذ که این کارهم نتیجه داد و باعث شد طیف نزدیک به دولت اکثر صندلی های مجلس را بدست اورد و الا همون روز هم رشد بورس به خاطر برجام نبود اصلا برجام منافعی نداشت که کشور بتواند از ان استفاده کند و تمام اینها فقط یک شوی سیاسی در بورس بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
به نظرت وعده های دولت عملی شده؟ به نظرت میشه به دولتمردانی اعتماد کرد که این روزها اوضاع اسفناک کشور رو می بینن و هنوز از دستاوردهایی حرف می زنن که هیچ کس اونا رو ندیده!!! در این یک ماه بیش از 20 میلیون ضرر کردم دو روز دیگه این ماه هم تموم میشه اما بورس نیوز بد نیست یه سری به آرشیوت بزنی یادته می گفتی خرداد طلایی بورس؟یادت می گفتی این ماه خبرای خوشی برای بورس در راهه؟ دلم نمیاد بهت فحش بدم اما بدون خیلی از تیترایی که می زنی و از روحانی و دار و دسته اش دفاع می کنی یه روز گریبانتو میگیره این دولت همه چیز رو تعطیل کرد هم هسته ای رو و هم صنعت رو. اگه یه روز می گفتن هم سانتریفیوژ بچرخه و هم زندگیه مردم حالا نه سانتریفیوژ می چرخه و نه زندگی مردم آره مردم بدبخت شدن و این همون چیزیه که آمریکا و دار و دسته اش می خواست ..... حالا تو هم مدام از این دولت حمایت کن و به احمدی نژاد فحش بده ...
شاهپور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
بورس نیوز در فکر نزول شاخص است ؟؟ وقتی عموم صنایع و شرکتها با کاهش سود و زیان مواجهند چرا باید قیمت سهامشان بالا برود ؟؟ مشک انست که خود ببوید . باید اب از سرچشمه گل الود نباشد . از اب گل الود بورس نمی توان ماهی قرمز صید نمود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
با همین وضع گل و بلبل !!! قراره کل دنیا را هم مثل ایران کتیم بزن دست قشنگه رو!!!
حسن اسماعیلیه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
حتما و لطفاً منتشر کنید باید واقعیت را پذیرفت ،یکی از مقصرهای اصلی دقیقیاً (مستطيل شيشه اي تالار) شما هستیید ، چقدر الکی این شرکتهای درب و داغون خودرو را اینجا تبلیغ کردید تمام کسانی که به بورس وارد شدند اموالشون به باد و دزدی رفت ،چون کاری که با مردم کردن جزء دزدی نبود
حالا که لیدر تحمیلیتون تو زرد از آب در آمد برای جبران مافات بهتره بیشتر سعی کنید مقالات را به سمت ایجاد آرامش و معرفی سهام های بنیادی پیش ببرید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
ما هر چه چوب داریم می خوریم از سیاست خارجی غلط و مداخله جویانه است که هم سرمایه ما ایرانیان را به باد داده است و هم دنیا را با ما دشمن ساخته و اقتصاد ایران را فلج کرده است
ناشناس
UNITED STATES
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
در کشوری که بعداز وعده خبرهای خوش برای بازار سرمایه از طرف وزیر اقتصاد ، سهام چنان منفی می خورد که حباب منفی پیدا میکند به چه چیزی باید امید داشت این مرتبه دوم در این دولت است که این برنامه را برای بورس اجرا میکنند.سهام داران خرد که شاهد آب شدن سرمایه خود در بورس هستند مواظب سلامتی خود باشند چون در این کشور مریضی بی پولی یعنی مصیبت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
بی تفاوتی سازمان بورس دیدنیه! واقعا آقای فطانت هیچ احساس مسئولیتی نمیکنه که حداقل یه تحلیل قابل قبول یا یه قانون جدید که مانع از تاراج دارایی سهامدان بشه ارائه کنه، مدیریت فقط عکس گرفتن با لبخند و پاداش گرفتن نیست. اگه توان انجام صحیح این مسئولیت را ندارید والا به خدا تکلیف نیست و اجازه بدهید افراد مناسب تر قبول مسئولیت کنند.
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
یه نکته: اخابر یه تقسیم شود 45 تومانی داشت که شما به عنوان افت قیمت بخاظ کردین.
اصلاح کنید لطفا
بانوی ایرانی
MOLDOVA, REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
این افت شاخص ها همراه با رکود اقتصادی ریشه در کینه نسبت به دولت تدبیر و امید هم دارد . در دولت قبل هر روز چندین خبر بد از تحریم های بین المللی می رسید بورس رشد می کرد عرضه های اولیه 10 ,15 روزی مثت بودند حالا هر خبر خوشی هم که می رسد بورس سکته می زند و 700 ,800 واحدی منفی می شود همه کار شناسها متفق القول بودند سود بانکی پائین بیاید بورس سبز پوش می شود دیروز هم زمان با خبر 15 در صد شدن سود بانکی بورس 878 واحد سقوط کرد . یا خبری که کاخ سفید گفته بعد از انتخابات برجام به قوت خود طبق توافق بر جاست . باهر خبر خوش بجای خنده ماتم به صورت سهامدار می نشیند خوب معلوم است دست کاری می کنند
ناشناس
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
بانوی ایرانی حرف شما رو قبول دارم اما یه ذره فکر کنید اگرنرخ سود 15 درصد بشود و بورس غیرشفاف بماند چه کسی وارد بورس می شود؟ اگر برجام پابرجا بماند و پولهای ما در خارج بلوکه بماند چه سودی دارد؟ مگر امسال قرار نیست رشد 5تا 6 درصدی رو در اقتصاد ببینیم خوب سه ماه از سال گذشت آیا در اقتصاد تغییری ایجاد شده؟ دولت راستگویان همه را --- فرض کرده و هر چی دلش می خواد میگه و بعد می بینیم دوستان مدیر ماهی 50-60 میلیون حقوق می گیرن!!! حالا یه سوال دولتی که ظرف یک ماه به یک مدیر بی عرضه 50 میلیون پول میده آیا نمی تونه به چهار تا جوون بدبخت مثل من که الان دو ساله می خوام ازدواج کنم 10 میلیون وام بده توجه کن وام نه حقوق....
علی
-
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
شما که نوشته بودید مدیریت بازار سرمایه محبوب و بهترین است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
اين بورس نيوز هم واقعا ديگه رو اعصابه!يه روز كه مثبت ميشه صدتا دليل مياره كه چرا مثبت شده!يه روزم كه منفي ميشه سريع دليل مياره كه به اين علت منفي شده!!ول كن بابا!اگه يه تحليل حسابي ميتوني بذار نه اين اراجيف