بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

بازگشت پول های پارک شده به بورس

طبق اصل پارتو تنها 20 درصد از منابع بانکی پس از کاهش نرخ سود سپرده ها از بانک ها خارج می گردد، در واقع افراد ریسک گریز حتی با کاهش سود سپرده ها حاضر نیستند سرمایه خود را از بانک ها خارج کنند، اما آزاد شدن مقداری از این نقدینگی و رفتن آن به سمت بازار سرمایه خود موجب رونق خواهد شد.
کد خبر : ۱۶۵۲۳۹
نویسنده :
فرشادفر

بازار سرمایه ایران در سه سال اخیر بدترین سال های خود را گذرانده است، رکود حاکم بر بازار سرمایه متأثر از شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور می باشد و جهت برون رفت از این رکود اقتصادی لازم است تا نرخ بهره بانکی کاهش یابد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن ابراز این مطالب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: طبق اصل پارتو تنها 20 درصد از منابع بانکی پس از کاهش نرخ سود سپرده ها از بانک ها خارج می گردد، در واقع افراد ریسک گریز حتی با کاهش سود سپرده ها حاضر نیستند سرمایه خود را از بانک ها خارج کنند، اما آزاد شدن مقداری از این نقدینگی و رفتن آن به سمت بازار سرمایه خود موجب رونق خواهد شد. از طرفی با کاهش سود سپرده ها هزینه تأمین مالی شرکت ها کاهش می یابد و زمینه های رشد اقتصادی فراهم می شود و پس از آن شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

جعفر عزیزی در ارتباط با بازدهی بازار مسکن به عنوان بازار موازی بازار سرمایه عنوان کرد: با کاهش نرخ بهره بانکی، درصورت اعطای تسهیلات مسکن، ساخت و ساز واحدهای کوچک و نسبتاً ارزان می تواند رونق بگیرد اما درمجموع چون میزان وام مسکن ناچیز است و باتوجه به قدرت خرید پایین مردم و مازاد عرضه مسکن، نمی تواند در بخش مسکن تغییرات قابل ملاحظه ای ایجاد کند و نقدینگی آزاد شده بانک ها جذب بازار سرمایه خواهد شد.

عزیزی شرایط بورس در بلندمدت را مساعد دانست و در این زمینه تصریح کرد: اصلاحیه بودجه 95 توسط مجلس، حرکت بزرگی برای حل معضلات بانکی و قدمی برای رونق اقتصادی می باشد، چرا که طبق این اصلاحیه با افزایش سرمایه بانکها، بدهی دولت به بانک ها تماما پرداخت می شود و این امر موجب بالا رفتن قدرت تسهیلات دهی بانک ها میشود.

وی ادامه داد: عامل دیگر رونق اقتصادی، افزایش تولید و قیمت نفت نسبت به شش ماه گذشته می باشد، همچنین با رفع تحریم ها، به مرور زمان شاهد ورود سرمایه گذاران خارجی هستیم، مجموع این عوامل چشم انداز آینده اقتصاد را روشن می کند و چون بورس معلولی از اقتصاد است، در بلند مدت شاهد رونق بازار سرمایه نیز خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه بیان کرد: دلیل اینکه باوجود اتفاقات مثبت در اقتصاد، شاهد رونق بورس از ابتدای سال 95 نبوده ایم بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار سرمایه می باشد، اما در بلندمدت در صورت ثبات شرایط اقتصادی و سیاسی کشور شاهد بازگشت اعتماد به این بازار و بازگشت پول های پارک شده به بورس خواهیم بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
تا وقتی طیب نیا وزیره بورس دایم نزولی خواهد بود.