بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

مهمترین دلایل ریزش شاخص کل بورس

بازار سرمایه از ابتدای سال 94 به دلیل ریسک سیستماتیک ناشی از تحریم های بین المللی با نوسانات منفی همراه بود، اما با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال گذشته با توجه به اخبار مثبت سیاسی در جریان توافق هسته ای و مذاکرات لوزان و وین با رشد های مقطعی همراه شد، اما این رشد ها پایدار نبود.
کد خبر : ۱۶۵۲۴۳
نویسنده :
یارمحمدی

طی هفته های اخیر شاهد افت چند هزار واحدی شاخص های بازار بورس بودیم که نکته جالب اتمام این روند اصلاحی و زمان بازگشت قیمت سهام در بازار می باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بازار سرمایه از ابتدای سال 94 به دلیل ریسک سیستماتیک ناشی از تحریم های بین المللی با نوسانات منفی همراه بود، اما با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال گذشته با توجه به اخبار مثبت سیاسی در جریان توافق هسته ای و مذاکرات لوزان و وین با رشد های مقطعی همراه شد، اما این رشد ها پایدار نبود. پس از به سرانجام رسیدن برجام همگام با افزایش خوشبینی ها از چشم انداز اقتصادی و خروج از رکود بازار سرمایه نیز با رشد همراه شد و روند صعودی آن اندکی پایدار ماند و شاهد رشد قابل توجه در برخی نمادهای معاملاتی و گروه ها بودیم. این رشد در حالی از ابتدای سال جاری متوقف شد که طی چند هفته اخیر شاهد افت قابل توجه شاخص کل بورس و قیمت سهام به محدوده های کف قیمتی سال گذشته هستیم.

ابراهیم سپیانی در ادامه افزود: این خوشبینی ها که رشد بازار را موجب شد، در جریان اخبار مثبت قراردادهای مختلف و افزایش اقبال سرمایه گذاران به بازار سرمایه اتفاق افتاد که اصلاً دور از انتظار نبود. اما در حال حاضر دلیل اصلی این افت های پی در پی از بین رفتن اطمینان سهامداران نسبت به روند روزهای آتی بازار بورس می باشد، چرا که انتظارات مثبت و اخبار مختلف پیرامون شرکت ها و صنایع مختلف به مرحله عمل نرسید و همچنان شاهد پایداری رکود اقتصادی در کشور هستیم.

وی با اشاره به دلایل دیگر افت شاخص عنوان کرد: علاوه بر تمامی موارد عنوان شده از جمله مهمترین دلایل افت قیمت سهام و شاخص کل بورس طی مدت اخیر می توان به پایداری رکود اقتصادی، تزلزل در اجرای برجام، عدم اتصال بانک های ایرانی به شبکه بانکی خارجی و عدم اجرای کامل و صحیح تعهدات غرب به توافق هسته ای، اشاره کرد. این دلایل باعث ایجاد ترس و نا اطمینانی در بین سهامداران و سرمایه گذاران شده است، اما با این حال فروشنده قوی در بازار سرمایه وجود ندارد و هنوز می توان به روند روزهای آتی بورس امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته یکی از دلایلی که ابهامات پیرامون شرکت ها را افزایش داده است عدم شفاف سازی و پنهان کاری این مجموعه ها در راستای فعالیت هایشان می باشد. به طوریکه با کاهش نرخ سود سپرده بانکها به سطح 15 درصدی هیچ شفاف سازی در صورت های مالی خود ارائه نکرده اند و همچنان نرخ بهره بانک ها را در محدوده 22 تا 25 درصد در نظر گرفته اند.

سپیانی گفت: کاهش نرخ بهره بانک ها قطعاً می تواند به رشد بازار بورس و افزایش نسبت پی بر ای آن کمک کند اما از طرفی متولیان بورس نیز باید با اتخاذ راه کارهای اساسی برای حمایت بازار و کاهش میزان عرضه های اولیه در بازار به کمک بازار بورس بیایند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خاتمه خاطر نشان کرد: به طور کل در حال حاضر قیمت سهام در محدوده مناسبی قرار دارد و از دید تحلیلگران تکنیکال محدوده حمایتی شاخص کل بورس در سطح 71500 تا 71200 واحدی قرار دارد، بر این اساس بعد از ارائه گزارش های سه ماهه نخست سال جاری شرکت ها و کاهش ابهامات مذکور در بورس، روند بورس مورد حمایت قرار گیرد و شاهد صعود قیمت سهام حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
مهمترین دلیل ریزش شاخص دروغهای پی در پی طیب نیا است.حمایت 5000 میلیاردی که یادتون هست حالا هم رشد در خرداد که دقیقا عکسش اتفاق افتاد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
وقتی مسئولین سازمان وقتی شاخص رو حمایتش بال بال میزنه اقدام به عرضه اولیه شرکتای ضرر ده می کنن تا اون حمایت هم از دست بره مشخصه که یه عمدی هم در میونه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
مردم انقدر زیر پاشون کشیده شده که دیگه گردن کلفت شدن به این راحتیا دیگه نمیشه گولشون زد
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
امیدی به بهبود اوضاع نیست همه ماتم گرفته اند هر روز بدتر از امروز اگر مسلمانیم باید معکوس این روند باشد آخه هیچکس دلش به حال مردم نگون بخت نمیسوزد سرمایه ناچیز مردم تلف داره میشه عالی مقامات نظاره گرند بسیاربسیار متاسفم به این اوضاع ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
ریزشهای اخیر بیشتر ناشی از افشای دریافتی های نجومی مدیران ارشد دولتی است که عدم اعتماد به مسئولین از جمله مدیران بورس را بیشتر می کند و امید به شفاف سازی در شرکت ها را از بین می برد.
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
مهمترین دلیل افت شاخص این است که هر چند سال یک عده باید سود های 100 200 300 درصدی از سهم های بی ارزش گرفته و دوباره ریزش این سهم ها و دوباره سناریو از نو
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
رشد کل بازار در خرداد ماه این بود؟
امین
ROMANIA
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
چرا یک سهم ضرر ده که 85 درصد رشد کرده وبه قله قیمت رسیده هجوم میاورید ومیخرید بدون هیچ منطقی ........