بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
در بررسی بازدهی بورس و صنایع در سه ماهه ابتدایی امسال بدست آمد:

بهار نا امیدی در خرداد بورس

طی روزهای پایانی خرداد ماه امسال کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 18 به 15 درصد از سوی بانکی های خصوصی مطرح شد و این بانک ها با توافق با یکدیگر نسبت به این موضوع اقدام کردند و در پی آن بانک های دولتی نیز نرخ سود سپرده های یکساله خود را به 15 درصد کاهش دادند.
کد خبر : ۱۶۵۲۷۷
نویسنده :
جمشیدی

معاملات بازار سرمایه طی سه ماهه ابتدایی سال جاری علیرغم انتظارات برای رونق بورس و اقتصاد کشور با روند نزولی ارزش سهام شرکت ها آغاز شد تا طی این مدت ماحصل سرمایه گذاری اغلب سهامداران در بورس زیان و کسب بازدهی منفی باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه در روزهای آغازین فصل بهار با چالش اساسی عدم تمدید معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید مازاد ارزیابی دارایی ها توسط هیأت وزیران مواجه شدند و در حالی که انتظار می رفت تا گروه خودرو به عنوان یکی از پراقبال ترین گروه در بورس با اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مذکور و انعقاد همکاری مشترک با شرکت های خودروساز خارجی از زیان دهی خارج شوند و علاوه بر پوشش زیان انباشته چند میلیاردی خود به سود عملیاتی دست یابند، اما شواهد حاکی از آن بود که این گروه به ویژه شرکت های ایران خودرو و ایران خودرو دیزل از یک سو با موانع جدی برای افزایش سرمایه خود مواجه هستند و از سوی دیگر وعده های مدیران شرکت های خودروساز مبنی بر انعقاد قرارداد همکاری مشترک با شرکت های خارجی تاکنون به واقعیت نپیوست. بر این اساس موجی از نا امیدی و بی اعتمادی در بورس در فصل بهار ایجاد شد که در کنار رخداد برخی از اتفاقات فشار فروش سهام افزایش یافت و روند نزولی ارزش سهام شرکت ها بیش از پیش افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، در این مدت اظهار نظرها و اقدامات متفاوتی از سوی سازمان امور مالیاتی و متولیان بازار سرمایه جهت رفع مشکل عدم تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها عنوان شد که در نهایت این اقدامات به رفع مشکل مذکور منجر نشد و همچنان به عنوان یکی از چالش های اساسی این بازار باقی ماند.

همچنین طی روزهای پایانی خرداد ماه امسال کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 18 به 15 درصد از سوی بانکی های خصوصی مطرح شد و این بانک ها با توافق با یکدیگر نسبت به این موضوع اقدام کردند و در پی آن بانک های دولتی نیز نرخ سود سپرده های یکساله خود را به 15 درصد کاهش دادند.

از این رو یکی از مهمترین اتفاقاتی که بازار سرمایه طی چند وقت اخیر در انتظار آن بود، محقق شد. چرا که بسیاری از کارشناسان ارشد اقتصادی معتقدند که با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بخشی از نقدینگی از بازار پول به سمت بازارهای مسکن و سرمایه سوق خواهد یافت که البته انتشار این خبر نیز در کوران فشار فروش سهام نتوانست تأثیر مثبت هر چند اندک بر روند معاملات بورس و افزایش امید برای رونق آن بر جای بگذارد.

بر این اساس، شاخص کل بورس طی معاملات بازار سرمایه در فصل بهار با افت 10.6 درصدی مواجه شد و از مدار 81 هزار واحدی به کانال 72 هزار واحدی در آخرین روز معاملات سقوط کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، از میان صنایع مختلف صنعت سایر حمل و نقل به مدد بازدهی مثبت حدود 80 درصدی تک نماد آن یعنی "تجار" به عنوان پر بازده ترین گروه مطرح شد و این عنوان را به خود اختصاص داد. پس از آن گروه زراعت و خدمات وابسته با تحقق بازدهی مثبت 42.49 درصدی در ردیف دوم جدول پر بازده ترین گروه ها قرار می گیرد و جایگاه سوم نیز از آن گروه کانی غیر فلزی با کسب بازدهی مثبت 30 درصدی می شود.

بهار نا امیدی در بورس

این در حالی است که برخی از صنایع همچون ابراز پزشکی، چند رشته ای صنعتی و فرآورده های نفتی بازدهی منفی محقق ساختند و به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

بهار نا امیدی در بورس

در خصوص سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز شرکت شیشه قزوین که نماد آن در بازار توافقی فرابورس معامله می شود با کسب بازدهی مثبت حدود 365 درصدی در ردیف اول جدول نشست و در کنار آن شرکت محور خودرو با کسب بازدهی مثبت 158.26 درصدی و شرکت اعتباری توسعه در نماد "توسعه" که در بازار پایه فرابورس معامله می شود با تحقق بازدهی مثبت 108 درصدی به ترتیب عنوان دوم و سوم پر بازده ترین سهم را به خود اختصاص دادند.

در مقابل اما، شرکت های سایپا آذین، زامیاد و ایران خودرو دیزل در جایگاه های اول تا سوم جدول کم بازده ترین سهام قرار گرفتند.

بهار نا امیدی در بورس

در پایان این گزارش می افزاید، طی معاملات سه ماهه ابتدایی سال جاری داد و ستد بیش از 85 میلیارد و 643 میلیون سهم ارزشی به مبلغ حدود 203 هزار و 529 میلیارد ریال را در بورس رقم زده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر