بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
رئیس هیأت مدیره انجمن فولاد عنوان کرد:

دلایل کاهش تولید فولاد در چین/ دو راهکار جهت احیای صنعت

کاهش تولید فولاد از عوامل مختلفی همچون ادغام شرکت های مختلف و تشکیل بنگاه های بزرگ نشأت می گیرد که در این راستا برخی از شرکت های کوچک تعطیل می شوند تا ظرفیت بهینه ای در بنگاه های بزرگ ایجاد شود. این امر به طور قطع زمان بر خواهد بود و حدود یک سال به طول می انجامد.
کد خبر : ۱۶۵۵۸۵
نویسنده :
جمشیدی

انجمن جهانی فولاد در گزارش دوشنبه هفته گذشته خود از ادغام دو غول فولادیBaosteel و wuhan به منظور کاهش رقابت در بازار و ایجاد فرصت رشد قیمت فولاد خبر داد و اعلام کرد که قیمت فولاد چین به بالاترین سطح طی هفت هفته اخیر رسیده است. به گونه ای که مجموعه ای از عوامل و تمهیدات موجب شده تا قیمت سنگ آهن با رشد 6.5 درصد مواجه شود و نرخ فروش فولاد حدود شش درصد افزایش یابد. بر این اساس این سوال مطرح می شود که کاهش تولید فولاد چین و افزایش قیمت فروش آن چه تأثیری بر وضعیت سودآوری شرکت های تولید کننده فولاد در داخل کشور و قیمت سهام آنها بر جای خواهد گذاشت؟

در همین ارتباط، رییس هیأت مدیره انجمن فولاد در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کاهش تولید فولاد از عوامل مختلفی همچون ادغام شرکت های مختلف و تشکیل بنگاه های بزرگ نشأت می گیرد که در این راستا برخی از شرکت های کوچک تعطیل می شوند تا ظرفیت بهینه ای در بنگاه های بزرگ ایجاد شود. این امر به طور قطع زمان بر خواهد بود و حدود یک سال به طول می انجامد.

بهرام سبحانی افزود: در مدت توقف فعالیت واحدهای تولیدی شرکت های مختلف به منظور ایجاد ظرفیت بیشتر میزان تولید فولاد کاهش می یابد و این امر بر قیمت فولاد نیز تأثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رشد قیمت فولاد طی چند وقت اخیر کمتر از 10 درصد بوده، در خصوص اثر گذاری این موضوع بر وضعیت شرکت های داخلی تولید کننده فولاد اظهار داشت: قیمت فروش فولاد در بازارهای جهانی بعلاوه تعرفه واردات فولاد در کشور قیمت پایه فولاد را تشکیل می دهد و بر این اساس می توان گفت افزایش قیمت های جهانی تأثیر با اهمیتی بر مجموعه های تولید کننده فولاد در داخل کشور اعمال نمی کند. چرا که به نظر می رسد می بایست روند واردات فولاد در کشورکندتر شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: بخش عمده ای از محصولات تولیدی در بازارهای داخلی عرضه می شود و از این رو می توان گفت شرکت های فولادی وابستگی زیادی به بازارهای جهانی ندارند. بر این اساس کاهش میزان واردات فولاد موجب استفاده از ظرفیت های خالی تولید می شود و منجر به رشد تولید محصولات می گردد و در نهایت این موضوع در کنار رشد قیمت های جهانی می تواند سبب بهبود وضعیت سودآوری شرکت های فولادی شود.

سبحانی در خصوص راهکارهای موجود جهت احیای صنعت فولاد و رشد بالندگی این صنعت اظهار داشت: به نظر می رسد می بایست پیرو اقدامات کشور چین برنامه هایی جهت ادغام واحدهای کوچک تولیدی و تشکیل بنگاه های بزرگتر اجرایی شود تا ظرفیت تولید محصولات افزایش یابد و رقابت پذیری شرکت ها بیشتر شود. در کنار آن می بایست زنجیره تولید فولاد تکمیل شود تا هم افزایی و ارزش افزوده ایجاد گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر